Jag misstänker att när människor tänker på politik, föreställer de sig ofta att ämnet handlar om hur staten bör organiseras, vilka befogenheter den bör ha och vilka mål den bör eftersträva. Det ligger därför nära till hands att, i likhet med Robert Paul Wolff, betrakta politisk filosofi som just statsmaktens filosofi.
Med andra ord, enligt detta synsätt är politisk filosofi ett sätt att tillämpa filosofiska metoder på frågor om hur staten bör vara uppbyggd, vilka gränser den bör ha och vilka syften den bör tjäna. Det innebär naturligtvis att traditioner som ifrågasätter statens legitimitet framstår som närmast antipolitiska, även när de bygger på genomarbetade analyser av hur människor bör leva och fatta gemensamma beslut.
Det slår mig att detta begränsade perspektiv också präglar vår syn på samhällsengagemang. En politiskt engagerad person antas vara någon som vill påverka hur staten fungerar, medan den som står utanför detta ramverk betraktas som likgiltig och oengagerad – även om hon på andra sätt försöker påverka hur människor samverkar.
Den klassiska anarkismen utmanar detta snäva synsätt. Anhängare beskriver den som en politisk tradition som motsätter sig auktoritet, dominans och hierarki – inte bara statens, utan även maktstrukturer inom arbetsliv, sociala relationer och ekonomiska system. Som rörelse tog anarkismen form under första hälften av 1800-talet och utvecklades under det följande seklet av tänkare och aktivister som Pierre-Joseph Proudhon, Max Stirner, Michail Bakunin, Pyotr Kropotkin, Errico Malatesta, Emma Goldman, Voltairine de Cleyre och många andra.
Klassiska anarkister betraktar inte staten som en unik och isolerad företeelse, utan som ett uttryck för en bredare tendens där vissa människor förlänas rätt att ge order och andra mer sårbara människor får en skyldighet att lyda.
Trots interna meningsskiljaktigheter delar klassiska anarkister en övergripande kritik av maktstrukturer. De betraktar alltså inte staten som en unik och isolerad företeelse, utan som ett uttryck för en bredare tendens där vissa människor förlänas rätt att ge order och andra mer sårbara människor får en skyldighet att lyda. Därför kom de flesta klassiska anarkister att anse att maktstrukturer inte enbart kan avskaffas genom att eliminera staten. Kritiken måste även riktas mot arbetsgivare som kontrollerar arbetare, patriarkala strukturer som förtrycker kvinnor och kapitalistiska system som centraliserar ekonomisk makt i händerna på fåtalet.
Det är just denna bredare kritik som skiljer klassiska anarkister från många filosofer som kallar sig ”filosofiska anarkister” och ”högerlibertarianer”. De senare grupperna tenderar att begränsa sin kritik till statens legitimitet, ofta med hänvisning till upplysningsidéer om självägande. För dem ligger problemet främst i att staten utövar tvång över individen, och deras lösning blir därför att avskaffa statens monopol på våldsutövning.
Klassiska anarkister håller med om att staten är ett problem, men menar att frihet kräver mer än frånvaro av dagens statsmakter. För dem handlar det om att bryta alla institutioner som möjliggör underordning, det systematiska utnyttjandet av andras sårbarheter och så vidare – oavsett om sådana fenomen upprätthålls av staten, av privata aktörer eller genom orättmätiga sociala normer.
Klassiska anarkister vill således inte ha en värld där staten avskaffats men där rättigheter att straffa, fängsla och med våld upprätthålla egendomsordningen har överlämnats till privata företag. Då har man nämligen inte avskaffat staten i strikt mening – man har bara privatiserat den.
Men om staten, kapitalismen och andra hierarkiska system avskaffas – vad finns kvar? Vad sätter den klassiska anarkismen i deras ställe?
Här finns ingen enkel modell, eftersom rörelsens förespråkare är skeptiska till idén om en enda permanent, universell lösning. I stället förespråkar de decentraliserade och frivilliga samarbetsformer som betonar jämlikhet och ömsesidig hjälp. De ser framför sig en flexibel och dynamisk samhällsstruktur där människor bildar organiska sammanslutningar utifrån sina behov och omständigheter. Dessa sammanslutningar skulle inte vara statiska eller styrda av en överordnad instans, utan ständigt föränderliga och anpassade efter de krav och utmaningar som råkar uppstå genom människors frivilliga deltagande.
Såväl som att uppfattas som antipolitisk väcker den klassiska anarkismen ofta associationer till våld, kaos och vandalism. Men den idé som anarkister för fram är snarare en vision om ett samhälle där frihet och jämlikhet förenas.
Såväl som att uppfattas som antipolitisk väcker den klassiska anarkismen ofta associationer till våld, kaos och vandalism. Men den idé som anarkister för fram är snarare en vision om ett samhälle där frihet och jämlikhet förenas genom spontant samarbete och självstyrande gemenskaper.
Dessa ideal förtjänar att granskas mer noggrant av västerländska analytiska filosofer, särskilt eftersom de tycks ha ett intuitivt stöd även bland anarkismens mest kritiska motståndare. Det är nämligen min erfarenhet att när traditionen väl förklaras för människor är den vanligaste reaktionen sällan att idealen är omoraliska eller avskyvärda. I stället avfärdas de ofta som orealistiska – en invändning som förstås alltid har riktats mot rörelser som ger en bred kritik av en rådande ordning.
Kanske är den klassiska anarkismen en omöjlighet. Kanske kan den göras möjlig över tid. Oavsett vilket så rymmer den ett perspektiv som jag tror förtjänar att tas på allvar och som kan visa sig ovärderligt även inom ramen för filosofiska projekt som syftar till att påvisa maktstrukturers rättmätighet.