Hur bör vi mäta företags klimatpåverkan?

Foto: Zbynek Burival/Unsplash
Få har undgått vetskapen om att vi drastiskt behöver minska de globala utsläppen av växthusgaser. Simon Rosenqvist menar att exakt hur detta ska mätas är i grund och botten en filosofisk fråga.
Simon Rosenqvist

Ett sjukhus kan ha patienter som är friskare än genomsnittet, men detta behöver inte vara sjukhusets förtjänst. Kanske bor det många unga i dess upptagningsområde, till exempel. Vi måste därför mäta hur sjukhuset förändrat vårdtagarnas hälsa, utan att stirra oss blinda på hur friska patienterna faktiskt är. Risken är annars att vi belönar sjukhus för att inte ta emot patienter från områden med många gamla eller kroniskt sjuka.

Samma problematik återfinns i andra sammanhang. Höga gymnasiebetyg kan bero på att skolan antagit högpresterande elever, snarare än på skolans egna insatser. Att bedöma skolor utifrån elevers avgångsbetyg blir därför ett vanskligt företag. Återigen behöver vi mäta förändringen – vilken skillnad skolan gjort för elevernas kunskapsutveckling.

Ovanstående påståenden borde inte vara kontroversiella. Varför tänker vi då inte på samma sätt när det gäller företags klimatpåverkan? Varför fokuserar vi inte på om företag faktiskt förändrar de globala utsläppen av växthusgaser?

Två vindkraftverk kan exempelvis ha samma klimatavtryck från vaggan till graven, även om det ena ersätter el från kolkraft och det andra ersätter el från solkraft.

En vanlig uppfattning är exempelvis att vi bör mäta produkters klimatavtryck från ”vaggan till graven”. Vi tar då hänsyn till hela livscykeln – från utvinning av råvaror till produktion, konsumtion och avfallshantering. Men precis som när vi utgår från patienters hälsa eller elevers betyg ger detta en dålig bild av hur företaget påverkar klimatet. Två vindkraftverk kan exempelvis ha samma klimatavtryck från vaggan till graven, även om det ena ersätter el från kolkraft och det andra ersätter el från solkraft.

I min forskning undersöker jag behovet av att göra kontrafaktiska mätningar i dessa situationer. En kontrafaktisk mätning jämför vad som händer när vi gör en sak (med avseende på exempelvis hälsa, betyg eller utsläpp) med vad som hade hänt om vi inte gjorde det vi gjorde. Att resonera kontrafaktiskt är inte ett nytt påfund: konsekvensetiker inom moralfilosofin har gjort så under lång tid, och forskare tänker ofta på samma sätt. När forskare vill veta hur patienter svarar på en ny medicin jämför de exempelvis ofta en grupp som tar medicinen med en kontrollgrupp som inte tar den. Kontrollgruppen representerar ”vad som hade hänt” om inte medicinen satts in: ett exempel på kontrafaktiskt tänkande.

Detta medför bara att utsläppen flyttar – de minskar inte.

Ett kontrafaktiskt synsätt på företags hållbarhetsarbete skulle flytta fokus från rena kosmetiska förändringar till verkliga effektivitetsförbättringar. Det finns exempelvis en oroande trend där börsnoterade bolag säljer sin mest koldioxidintensiva verksamhet till skrupellösa privata bolag. Likt sjukhus som undviker att ta emot svårt sjuka patienter för att inte solka ner sin statistik, vill dessa företag framstå som mer hållbara genom att sälja sina mest smutsiga kraftverk och i stället köpa förnyelsebar produktion. Men detta medför bara att utsläppen flyttar – de minskar inte.

För klimatet spelar det ingen roll om ett företag säljer sina kolkraftverk och oljeriggar, ifall de globala utsläppen förblir oförändrade. Problemet är att vårt moraliska tänkande inte fungerar på detta sätt. I stället resonerar vi i termer av associationer – vi förknippar oljebolaget med oljan och drar slutsatsen att deras verksamhet är dålig. Vi glömmer således att företag agerar på en marknad med utbud och efterfrågan, med konsekvenser som är komplicerade och svårfångade.

Med ett kontrafaktiskt synsätt skulle vi tvingas tänka radikalt annorlunda kring företags klimatpåverkan. Föreställ dig exempelvis ett bolag som utvinner olja på ett särskilt ansvarsfullt sätt, till exempel genom att minimera användningen av gasfackling – förbränning av naturgas som inte har någon ekonomisk användning. Väl på marknaden ersätter oljan produkterna från mindre ansvarsfulla konkurrenter, vilket minskar deras produktion i motsvarande utsträckning. De totala utsläppen går ner vilket innebär att oljebolaget har en positiv påverkan på klimatet. 

Jämför nu med ett företag som producerar solceller på ett mindre ansvarsfullt sätt, exempelvis genom att använda elektricitet från fossila bränslen i sin tillverkningsprocess. Företagets solceller ersätter produkterna från mer klimatvänliga företag, som tvingas dra ner på sin egen produktion i motsvarande grad. Resultatet blir att solcellsföretaget har en negativ påverkan på klimatet.

Ett oljebolag kan med andra ord göra en större skillnad för klimatet än ett solcellsföretag. När vi mäter ett företags klimatpåverkan blir därför den viktigaste frågan ”vad hade hänt om företaget handlade annorlunda?” snarare än om produkten i sig – olja eller solceller – ska anses klimatvänlig.

Kanske är det största hindret inte tekniskt utan filosofiskt.

Det finns i dag utvecklade metoder för att mäta kontrafaktisk klimatpåverkan. Så kallade ”scope 4”-mätningar tar exempelvis hänsyn till om ett vindkraftverk minskar användningen av fossila bränslen. Men dessa metoder har inte fått tillräckligt genomslag i praktiken. I stället bedöms företag fortfarande främst utifrån vilket klimatavtryck deras produkter har från ”vaggan till graven”. Kanske är det största hindret inte tekniskt utan filosofiskt. Vårt rådande system av moraliska normer verkar ha svårt att anpassa sig till ett nytt sätt att tänka, där fokus ligger på att minska de globala utsläppen, snarare än på missvisande bedömningar av vem som äger eller associeras med vissa utsläpp.

  • Biträdande forskare i praktisk filosofi vid Göteborgs Universitet.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Dan DeAlmeida/Unsplash
Trots att vi inte har direkt kontroll över vad vi tror, har vi handlingsutrymme i situationer av tvivel och osäkerhet, argumenterar religionsfilosofen Carl-Johan Palmqvist. I tvivlets kölvatten framträder en kreativ zon för existentiell och intellektuell orientering. Här utforskar Palmqvist vilka alternativ som står till buds när tron sviktar.
Carl-Johan Palmqvist
Foto: Ani Sebastian/Unsplash
Platons unika användning av analogier förmedlade komplexa idéer på ett enkelt sätt. Genom att studera dem kan vi förstå analogiers centrala plats i rationella resonemang och hur de bidrar till klarhet i tänkandet.
Oscar Jablon
Rom blev en republik efter att den siste av sju kungar hade störtats. Isak Hammar noterar att balansen i den romerska republikens politiska system återkommande har idealiserats genom historien – men att även nutida jämförelser ofta kräver att vi betraktar historien i ett förenklat och selektivt ljus.
Isak Hammar
Foto: Rosie Steggle/Unsplash
Filosofi ska vara på allvar. Så varför inte tala klarspråk? Anton Emilsson om att tänka med Bernard Williams och att tänka på stil som filosofisk metod.
Anton Emilsson
Foto: Abed Ismail/Unsplash
Vissa tänkare har varit så inflytelserika att det knappt går att filosofera om vissa saker utan att tänka med dem. När det gäller frågor om mening och kommunikation kan Paul Grice sägas ha en sådan roll. Hubert Hågemark reflekterar här över vilken betydelse Grice har haft för hans egna studier inom dessa fält.
Hubert Hågemark
Foto: Alessia Cocconi/Unsplash
Hur är det att leva med Søren Kierkegaard som ens husspöke, och som ens bästa vän? Ulrika Carlsson reflekterar över hur och varför han har bosatt sig i hennes tankevärld.
Ulrika Carlsson
Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein
Är AI en ny form av agens som påverkar människor? Vad gör denna nya teknologi med vår relation till oss själva, varandra och det icke-mänskliga? Johan Marticki forskar om vad som händer med mänsklig agens i en värld som blir alltmer fylld av algoritmer och AI. Här berättar han om tematiken i sin nypublicerade avhandling.
Johan Marticki