Filosofins öppenhet är en styrka

Foto: Ari Spada/Unsplash
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 21 februari 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 15 april. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

President Donald Trump.

Man kan knappt lägga orden på rad utan att känna ett styng av sorg i bröstet. Sedan han tillträdde världens mäktigaste politiska ämbete har Trump bland annat strypt finansieringen för viktig forskning och inlett utrensningar bland expertis inom myndigheter. Vissa menar att det inte längre är möjligt att vara forskare i USA, om ens forskning rör ämnen som Trumpadministrationen tagit sikte på (Scientific American 18/2).

Även i Sverige är den fria forskningen hotad. Förra årets rapporter från Universitetskanslersämbetet och Nationella sekretariatet för genusforskning är dyster läsning.

Ett av de mest anmärkningsvärda hoten som riktats mot svensk forskning hittills i år är interpellationen från riksdagsledamoten Josef Fransson (SD). Fransson har svalt konspirationsteorin att akademin är en vänsterpolitiserad institution. Han riktar sig till utbildningsministern med frågan:

”Hur vidsträckt anser ministern att konceptet om akademisk frihet ska vara och ska denna till exempel kunna inrymma undervisning i extrema och totalitära ideologier?”

Akademisk frihet, för Fransson, tycks inte omfatta forskning och utbildning som ger evidens och klarlägger argument som talar emot hans ideologiska övertygelser. Sådana kunskaper och insikter är, i hans ögon, politik.

Många olika aktörer har ett ansvar att motverka politikens inflytande över akademin. Inte minst akademin själv. Det duger inte att passivt se på medan maktens fingrar sluter sig kring våra lärosäten. Hoten kräver handling.

Ett sätt att ta åtminstone en del av det ansvaret är att vara transparent. Forskare och forskande organisationer bör utveckla sina plattformar för forskningskommunikation och dialog med det omgivande samhället. Öppenhet är den starkes försvar.

Om akademin tydligt visar vad den gör, och på vilka grunder, minskar skälen till misstänksamhet.

Svensk filosofi är ett sådant initiativ. Vi skapar transparens, vilket vi tror är en nyckelkomponent i försvaret mot de krafter som hotar akademin. Tidskriften bidrar till att skydda och legitimera filosofi som disciplin.

Vi tror också att transparensen är ett sätt att utveckla filosofin. Expertisens dialog med allmänheten tvingar fram nya sätt för forskare att tänka på, liksom att de frågor som dialogen väcker signalerar allmänhetens intressen. Och självklart borde forskare ta allmänhetens intressen på allvar, eller hur?

Det där sista skriver jag med tunga fingertoppar. Allmänheten ger personer som Donald Trump och Josef Fransson sina politiska mandat. Om inte forskare besvarar allmänhetens frågor är auktoritära politiker villiga att göra det i deras ställe. Jag tror därför att filosofer har skäl att fundera på om deras forskning har ett värde utanför seminarierummet – och om de har råd att stå utanför dialogen med det omgivande samhället.

Många har redan funderat färdigt: Allt fler filosofer skriver allt fler artiklar för Svensk filosofi.

Det gläder en redaktör. Inte bara för att forskarnas engagemang gör tidskriften bättre, utan för att det gör filosofin som akademisk disciplin tryggare. Varje replik i filosofins dialog med allmänheten gör interpellationer som Franssons svårare att skriva.

Eller hur?

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Scott Graham/Unsplash
Redan som doktorand började Mikael Dubois arbeta som utredare i socialförsäkringsfrågor. Ute i arbetslivet har han haft stor nytta av sina filosofistudier.
Mikael Dubois
Foto: Victor Rodriguez/Unsplash
Trots en framgångsrik forskningskarriär inom filosofin var tvivlet en ständig följeslagare för Jonas Åkerman. Han ångrar inte att han satsade på filosofin. Samtidigt är han glad för att han vågade hoppa av.
Jonas Åkerman
Foto: Joshua Hoehne/Unsplash
Filosofin lärde Sara Packalén att tänka på kunskap som en ständigt växande Rubiks kub. Här berättar Sara om hur hon har nytta av sin doktorsexamen utanför filosofin.
Sara Packalén
För krig något gott med sig? Kanske att det lämnar krigsoduglingar och kvinnor att tänka för sig själva? Edvin Belin recenserar en ny kollektivbiografi om de fyra kvinnor som i andra världskrigets skugga motsatte sig dåtidens mansdominerade filosofi.
Edvin Belin
Foto: Alice Yamamura/Unsplash
David Brax är disputerad i praktisk filosofi och arbetar som utredare på Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet. Här berättar han om hur det är att vara filosof utanför filosofin.
David Brax
Foto: Randy Jacob/Unsplash
Efter disputationen i filosofi kände Sara Belfrage en längtan efter att vara mer involverad i världen. Att göra nytta. Utanför forskningen fick hon nya perspektiv.
Sara Belfrage
Foto: Robynne O/Unsplash
Efter disputationen i filosofi eftersträvade Karl Pettersson först en fortsatt väg inom forskning. Sedan satsade han dock på ett tidigare intresse och hittade ett arbete utanför filosofin som blev mer än bara en plan B.
Karl Pettersson
Foto: Jo Leonhardt/Unsplash
I boken "Epistemic Courage" skriver Jonathan Ichikawa om ett fenomen som han kallar för just 'epistemiskt mod’. Karl Ågerup har läst boken och reflekterar kring vikten av epistemiskt mod och om riskerna omkring det.
Karl Ågerup
Foto: Jens Lelie/Unsplash
Ebba Gullberg disputerade i filosofi, men presenterar sig sällan som filosof. När avhandlingen var klar kände hon sig också klar med filosofin. Hon saknar ibland undervisningen, men inte forskningen.
Ebba Gullberg
Foto: Sam McGhee/Unsplash
Vad bör vara filosofens roll i samhället? Evelina Edfors funderar över filosofens tredje uppgift och om att skapa rum där vi kan tänka tillsammans.
Evelina Edfors