Frihet och medborgarskap i akademin

Foto: Miltiadis Fragkidis/Unsplash
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 18 december 2024. Nästa nyhetsbrev skickas den 21 februari. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Två filosofiska ämnen har upptagit mina tankar den senaste tiden. Det första är akademisk frihet.

Situationen för forskare, lärare och studenter försämras globalt, då makthavare inskränker deras självständighet och oberoende allt mer för varje år. Ungern har förbjudit högre studier i genusvetenskap och drivit universitetet CEU ut ur landet. Polen stryper finansieringen för kritiska forskare. I USA befarar jurister att landets akademiker i framtiden inte kommer att tillåtas att undervisa i frågor och ämnen som hotar det politiska styret.

Även i Sverige utmanas den akademiska friheten. Vår nuvarande regering blev till exempel kritiserad av konstitutionsutskottet för sitt beslut att plötsligt, utan förankring, förkorta universitetsstyrelsernas mandatperioder.

Med anledning av den dystra utvecklingen talar hela högskolesektorn om akademisk frihet. Varför gör inte filosofer det?

Jag vet: Det är en tillspetsad fråga. Till exempel skriver och föreläser filosofen Åsa Wikforss mycket om ämnet i offentligheten, vilket hedrar både henne och disciplinen. Men med min fråga syftar jag på forskningsinsatser.

I andra ämnen kastar sig forskare över den akademiska friheten för att studera den empiriskt. Bland annat har Shirin Ahlbäck Öberg och Johan Boberg (som för övrigt är disputerad i teoretisk filosofi) publicerat två rapporter om den ökande kontrollen och byråkratiseringen av svenska lärosäten. Rapporterna sprids som löpeld och Shirin turnerar landet runt för att berätta om resultaten.

Som jag ser på saken finns det tre huvudsakliga filosofiska problem med den akademiska friheten: Dess definition, utsträckning och rättfärdigande. Jag har skrivit om detta förut – självklart på Svensk filosofi.

Min tillspetsade fråga kan därför preciseras något: Varför ägnar sig inte forskare i filosofi åt de filosofiska problem som finns förknippade med akademisk frihet, så att de liksom experter i andra ämnen bidrar till att försvara akademin som profession och institution? Kavla upp ärmarna och sätt i gång!

Hur bra förutsättningar ger svenska akademiska institutioner den enskilde forskaren eller läraren att vara en god akademisk medborgare?

Det andra ämnet är närliggande. I den engelsktalande världen har begreppet akademiskt medborgarskap letat sig högt upp på agendan.

Begreppet åsyftar det akademiska hushållsarbetet. En god akademisk medborgare ägnar sig åt referentgranskning av forskningsartiklar och tjänstetillsättningar, strävar aktivt efter att internalisera forskningsetiska principer och bidrar till det offentliga samtalet med sin expertis och erfarenhet.

För svenskar kan det tyckas främmande. ”Medborgarskap? Är inte det bara ett medlemskort som ger en vissa rättigheter?” Kanske är det därför som begreppet inte har fått samma fäste i akademiska kretsar i Sverige som i republikanska länder. Nyckelordet är just republikanism.

Medborgarskapet, i den mening som avses här, är nämligen mer än ett politiskt eller juridiskt begrepp. Det är också fyllt med moralisk laddning.

Sedan den romerska republikens dagar har medborgarskapet haft substantiella etiska innebörder som ska reglera den enskilde individens karaktär och beslut, och ge henne en riktning i det liv hon lever tillsammans med andra. Den fria medborgaren förväntas främja den politiska gemenskap hon hör till.

Ungefär så ser grunden ut till det samtal om akademiskt medborgarskap som förs i andra länder, men ännu inte i samma utsträckning här.

I julklapp önskar jag mig ett sådant samtal även i Sverige.

Vad anser svenska filosofer om den ”akademiska republiken”? Vilka förväntningar borde akademiker ha på varandra? Och hur bra förutsättningar ger svenska akademiska institutioner den enskilde forskaren eller läraren att vara en god akademisk medborgare?

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Jeremy Bishop/Unsplash
Alltmer undergrävs svenskars förtroende för journalistik och expertis genom retoriska grepp. Utvecklingen kräver nya motstrategier, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
Foto: Johan Bodell
Enligt ledarskribenten Emma Jaenson strider Chalmers nya forum mot meritokratin. Så är det inte alls, menar David Brax.
David Brax
Är liberalism inte bara en politisk ideologi? Ger den oss också metoder för att växa och bli bättre som människor? Martin Sjöberg recenserar Lefebvres försvar av liberalismen som ett sätt att leva på.
Martin Sjöberg
Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet
Regeringens forskningsproposition hade kunnat ta tag i akademins verkliga problem: Otrygghet, osäkerhet och ofrihet. I stället fick vi ett dokument där akademin framställs som företaget Sveriges forsknings- och utvecklingsavdelning, skriver David Brax.
David Brax
Foto: Camylla Battani/Unsplash
Troll och nyttiga idioter skapar en förvirringsparad kring Musks höjda högerarm. Tillsammans flyttar de gränserna för vad som är politiskt acceptabelt, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
En bok som passar bra för lärare och samtalsgrupper. Men är den dynamisk nog för samtal i vardagen? Gina Lindved har läst boken Filosofera tillsammans, författad av Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö.
Gina Lindved
Foto: Ahmad Odeh/Unsplash
Är filosofi att greppa tag i själen och vända den bort från felaktiga livsmål, och i stället rikta själen mot det mål som på riktigt kommer att göra människan lycklig? Hektor Löfgren skriver om Platons tankar om kärlekens betydelse för filosofin.
Hektor Löfgren
Foto: Liza Polyanskaya/Unsplash
Är filosofi nödvändig för det goda livet? Eller är det grubblarens självbedrägeri? Ulrika Carlsson reflekterar över vad filosofin gör och vilka det är som gör filosofi, grundläggande och samtidigt personliga frågor om filosofins ursprung och värde.
Ulrika Carlsson
Foto: Amandus Lindblad
Emma Jakobsson har sett en inspirerande föreställning som djupdyker i de ideal, tankegångar och utmaningar som 1700-talets filosofer och vetenskapsmän stod inför.
Emma Jakobsson
Foto: Yutacar/Unsplash
Elsa Magnell, nybliven doktorand i praktisk filosofi vid Lunds universitet, delar med sig av sin resa från ensamt grubblande till gemensamt tänkande.
Elsa Magnell