Att plugga filosofi på statsvetenskaplig institution

Bild: Genererad med DALL·E.
Hanna Deák reflekterar över sin resa genom akademiska discipliner och filosofins inflytande på hennes samhällsvetenskapliga studier.
Hanna Deák

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

I mitt akademiska liv har jag nomadartat rört mig över institutionsgränserna. Jag började studera ett år nationalekonomi på University College London för att sedan hoppa på Politices kandidatprogrammet i Uppsala där jag valde statsvetenskap som huvudområde. Alldeles nyss skrev jag klart min kandidatuppsats i politisk teori, som handlar om anställdas agens i arbetslivet. I uppsatsen kritiserar jag John Tomasis teori free market fairness med hjälp av Elizabeth Andersons teori private government. Däremellan har jag läst förvaltningsrätt och franska.

Filosofin har formellt kommit in som en termin praktisk filosofi, men desto mer informellt, i form av ett allt mer växande personligt intresse. Filosofins betydelse för mina samhällsvetenskapliga studier skulle jag beskriva som att den har gett mig en karta över idéernas terräng samt en ficklampa som lyser upp det som tidigare varit dolt i mörker.

Praktisk filosofi A vid Uppsala universitet består av de fyra delkurserna (1) kritisk tänkande, (2) etik, (3) metaetik och värdeteori samt (4) politisk filosofi eller metafysik. Att ha läst kritiskt tänkande, men också filosofiska texter i allmänhet, har varit av stor nytta när man ska ta sig an samhällsvetenskapliga teorier och forskning. Man ges en slags inre karta över uppbyggnaden av resonemang, vilket gör det lättare att orientera sig när man ställts inför en ny teori och ska urskilja dess beståndsdelar. Jag tänker exempelvis på sådant som vad teorin bygger på för antaganden, om de är empiriska eller abstrakta, ifall de är explicita eller i själva verket implicita. Men självklart också frågan om argumentet hänger ihop, rent logiskt? Filosofin ger en sorts specialträning i detta.

Sättet filosofin har fungerat som en ficklampa har också varit i form av att synliggöra de värdeomdömen som finns i samhällsvetenskapliga teorier, men som lätt flyger under radarn och ses som icke-existerande, eller att de missförstås som ”neutrala”. Jag har varit med om att det på statsvetenskapliga seminarier argumenteras för den normativa teorin utilitarism, utifrån argumentet att det inte går att rättfärdiga normativa teorier – och att utilitarismen då är att föredra eftersom den, med dess prioritet av nyttan, kan ses som ”neutral”.

Studier i etik gör att man lättare känner igen värdeomdömen när man ser dem. Detta gäller inte minst också för den moderna nationalekonomin, som i en strävan att vara en värderingsfri vetenskap kanske snarare ofta bortsett från de värden som finns implicit i modellerna. Detta är något Amartya Sen, bland andra, skrivit om. Han själv utgör ett fantastiskt exempel tycker jag på hur forskning kan gynnas av att kombinera ekonomi och moralfilosofi.

När man läser politisk teori på statsvetenskapliga institutionen tar man sig an olika normativa teorier. Däremot ingår det inte någon värdeteori eller metaetik, och man står därför utan vägledning i frågor som: kan värderingar vara sanna eller falska? Vad är ens en värdering? Går det att objektivt säga att något är fel att göra? Hur kan vi nå kunskap i värdefrågor?

Detta är givetvis ett separat forskningsfält, men jag upplever att om man inte får någon koppling till den värdeteoretiska diskursen alls så kan det skava lite när man ska ta sig an de normativa frågorna. Om man diskuterar vad som är rätt och fel är det är det naturligt att också vilja ha någon idé om vad det faktiskt innebär att säga att något är just rätt eller fel. Även om det inte är nödvändigt kan jag märka att diskussioner tenderar att falla in i det metaetiska ändå, och att argumenten själva inte ifrågasätts. Snarare är det möjligheten att argumentera över huvud taget, när värdepåstående inte kan bevisas på samma sätt som empirisk forskning, som blir ifrågasatt. Att ha med sig en metaetisk bottenplatta är därför hjälpsamt.

Sammanfattningsvis finns det alltså mycket att ta med sig från filosofin in i samhällsvetenskaperna. Men likaså vice versa. Jag finner mig allt mer dragen till att undersöka just de filosofiska frågorna kopplat till ekonomiska och politiska fenomen och där har i sin tur samhällsvetenskapernas empiriska landvinningar mycket att bidra med. Min tillvaro som nomad lär förhoppningsvis därför fortsätta.

  • Pol kand-student vid Uppsala universitet och ordförande för studentföreningen Verdandi.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Ahmad Odeh/Unsplash
Är filosofi att greppa tag i själen och vända den bort från felaktiga livsmål, och i stället rikta själen mot det mål som på riktigt kommer att göra människan lycklig? Hektor Löfgren skriver om Platons tankar om kärlekens betydelse för filosofin.
Hektor Löfgren
Foto: Liza Polyanskaya/Unsplash
Är filosofi nödvändig för det goda livet? Eller är det grubblarens självbedrägeri? Ulrika Carlsson reflekterar över vad filosofin gör och vilka det är som gör filosofi, grundläggande och samtidigt personliga frågor om filosofins ursprung och värde.
Ulrika Carlsson
Foto: Amandus Lindblad
Emma Jakobsson har sett en inspirerande föreställning som djupdyker i de ideal, tankegångar och utmaningar som 1700-talets filosofer och vetenskapsmän stod inför.
Emma Jakobsson
Foto: Yutacar/Unsplash
Elsa Magnell, nybliven doktorand i praktisk filosofi vid Lunds universitet, delar med sig av sin resa från ensamt grubblande till gemensamt tänkande.
Elsa Magnell
Foto: David Matos/Unsplash
Kritiker av Etikprövningslagen är förvånansvärt tysta om vad lagen är till för. Erik Angner, professor i praktisk filosofi och före detta ledamot vid Etikprövningsmyndigheten, menar att lagen befrämjar viktiga värden som inte får hamna i skymundan.
Erik Angner
En lång rad av män vars filosofi vi bara får snudda vid. Per Algander recenserar en bok om Rainer Maria Rilke (1875–1926) som sätter tänkarna framför tankarna.
Per Algander
Foto: Cristina Gottardi/Unsplash
Debatten om kvinnors plats i filosofihistorien blossar upp med jämna mellanrum och verkar aldrig dö ut. Varför är det så svårt att enas om att kvinnliga filosofer både har existerat och förtjänar en plats i läroplanen?
Sara Mehri, Julie Noorda
Foto: Robert Bye/Unsplash
Det talas ofta om vikten av akademisk frihet. Men vad innebär egentligen akademisk frihet, och vad är den bra för?
David Brax
Foto: Oscar Keys/Unsplash.
En utlyst forskartjänst väcker filosofiska frågor: Kan man göra skada genom att erbjuda?
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Niclas Fasth
Vad ska man göra när marken plötsligt sviktar, när vardagen börjar skava och livet krisar? Rut Vinterkvist recenserar Maria Lindquists bok Filosofi för livskrisare.
Rut Vinterkvist