Filosofi och pandemi

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Lapo Lappin (@lapusinfabula) är filosofistudent vid Uppsala universitet och tidigare verksam vid Tidskriften Signum. Filosofiska intressen är religionsfilosofi, metafysik och filosofihistoria. Åke Gafvelin (@agafvelin) är filosofistudent vid King’s College, Cambridge och tidigare praktikant på Fri Tanke. Filosofiska intressen är metaetik, metafysik och pragmatism. De har redigerat boken Filosofi och pandemi som gavs ut på Norma bokförlag våren 2021.

Coronakrisen har betytt mycket för svensk filosofi. Från att ha varit relativt undanskymda dyker filosoferna numera upp i både tevesoffor och tidningsintervjuer, för att svara på allt från hur vi bör hantera etiska dilemman till vad tankar är för något. Detta uppsving är intressant, givet att den svenska kulturen inte är särskilt filosofisk. Hur ofta har man inte hört: “vad blir du på det?” som svar på att man läser filosofi? Filosofi anses vara något man bör ägna sig åt endast efter man gjort nytta. Och visst är det sant att pandemin delvis frigjort oss från nyttoskapande, kanske för att grubbla på filosofiska tankenötter. Men en mer direkt förklaring till filosofins återinträde är nog att coronapandemin visat att våra allra mest grundläggande praktiker – de som handlar om att upprätthålla livet själv – inte kan fortgå utan att vissa filosofiska frågor besvaras. Vi har ingen aning om vem som bör få den sista respiratorn. Men vi måste fatta ett beslut. Hur gör vi?

För att få någon klarhet i de frågor coronan får oss att ställa startade vi podcasten Det Metafysiska Laboratoriet. Där intervjuade vi elva av Sveriges mest profilerade filosofer om coronapandemin – tänkare från både praktiska och teoretiska hörn av den analytiska filosofin samt filosofer från den kontinentala traditionen. Vi berörde frågor i politisk filosofi och etik: Hur bör staten agera i en sådan här situation? Vilka normativa grundvalar vilar den så kallade “svenska strategin” på? Hur bör åldersprioriteringar se ut?

Dessa uppenbart praktiska frågor föranledde mer basala frågor om etikens grund. Innan vi ska börja svara på första ordningens moralfrågor, vore det ju bra att veta om det finns några svar att få. Så vad är det egentligen vi gör när vi fäller moraliska omdömen – hyser vi våra känslomässiga inställningar eller försöker vi beskriva ”etiska fakta”? Detta faller inom ramen för metaetiken som berör etikens grundläggande status. Här blev konflikten särskilt tydlig mellan moralrealisten Torbjörn Tännsjö och emotivisten Folke Tersman.

Därifrån rörde vi oss mot mer metafysiska territorium. När människor pusslar ihop upp livsvärldar som är styrda av Qanon och Bill Gates, kan vi säga att vi lever i en gemensam värld överhuvudtaget? Är kanske “alternativa fakta” isåfall teoretiskt möjliga? Här var Åsa Wikforss tydlig med att påpeka att en sådan idé inte går att upprätthålla, eftersom våra utsagor korresponderar till en verklighet som är oberoende av oss. 

Andra ställde sig frågande till den korrespondensteori som underbygger detta antagande. Folke Tersman, med hänvisning till den amerikanske filosofen Nelson Goodman, menade att det är otvivelaktigt sant att stjärnhimlen till stor del är beroende av människans perspektiv och intressen. Och om vi går med på att stjärnhimlen är konstruerad av oss, vad stoppar oss från att säga att stjärnorna själva också bara en teoretisk konstruktion som fyller vissa vetenskapliga syften? “Varför tro att stjärnorna är mer en del av världens objektiva uppbyggnad än stjärnbilderna? Var ska man dra gränsen?”, frågade han. 

Jonna Bornemark uttryckte också skepsis mot korrespondensteorin, eftersom den enligt henne tycks förutsätta en “språklös verklighet som vi helt kan spegla i språket”. Detta är “en helt vansinnig idé”, som tycks föra med sig grundläggande epistemiska problem: “Var vi står då, för att jämföra de här, det har ingen någonsin kunnat reda ut,” som hon uttryckte det. Så helt plötsligt har vi hamnat i ett mycket abstrakt område som placerats högst upp på den filosofiska agendan sedan Kant: frågan om hur det är möjligt för oss att representera verkligheten utan att i samma stund forma den efter våra egna kognitiva och språkliga kategorier.

Detta är möjligtvis en filosofisk tankenöt som man kan grubbla på efter man gjort nytta. Samtidigt är det inte tydligt att frågan är helt praktiskt irrelevant i pandemin. Coronarelaterade kampanjer mot desinformation, pseudovetenskap och informationskrigföring tycks förutsätta idéen om en verklighet som är oberoende av våra inställningar och tolkningar av den. Utan korrespondensteorin, kan vi försvara idéen om en objektiv sanning oberoende av de teoretiska ramverk vi väljer? Och om vi accepterar korrespondensteorin, kan vi underbygga de metafysiska antaganden som den kräver?

Självklart fick vi inga definitiva svar på några av de ovan nämnda frågorna, men vi har samlat ihop filosofernas förslag i boken Filosofi och pandemi som gavs ut av förlaget Norma den 22a april. Den presenterar tematiska utdrag från intervjuerna i en förlängd konversation med de medverkande filosoferna. Förhoppningsvis kan boken fungera som en lättillgänglig introduktion till de filosofiska frågor som corona öppnar upp för. Vare sig de är tankenötter eller frågor på liv och död (eller både och).

Medverkande: Per Bauhn, Jonna Bornemark, Karim Jebari, Ulf Jonsson, Erik J Olsson, Lars Sandman, Marcia Cavalcante Schuback, Fredrik Svenaeus, Folke Tersman, Torbjörn Tännsjö, Åsa Wikforss.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Randy Jacob/Unsplash
Efter disputationen i filosofi kände Sara Belfrage en längtan efter att vara mer involverad i världen. Att göra nytta. Utanför forskningen fick hon nya perspektiv.
Sara Belfrage
Foto: Robynne O/Unsplash
Efter disputationen i filosofi eftersträvade Karl Pettersson först en fortsatt väg inom forskning. Sedan satsade han dock på ett tidigare intresse och hittade ett arbete utanför filosofin som blev mer än bara en plan B.
Karl Pettersson
Foto: Jo Leonhardt/Unsplash
I boken "Epistemic Courage" skriver Jonathan Ichikawa om ett fenomen som han kallar för just 'epistemiskt mod’. Karl Ågerup har läst boken och reflekterar kring vikten av epistemiskt mod och om riskerna omkring det.
Karl Ågerup
Foto: Jens Lelie/Unsplash
Ebba Gullberg disputerade i filosofi, men presenterar sig sällan som filosof. När avhandlingen var klar kände hon sig också klar med filosofin. Hon saknar ibland undervisningen, men inte forskningen.
Ebba Gullberg
Foto: Sam McGhee/Unsplash
Vad bör vara filosofens roll i samhället? Evelina Edfors funderar över filosofens tredje uppgift och om att skapa rum där vi kan tänka tillsammans.
Evelina Edfors
Marcel Quarfood recenserar Marcus Willascheks omfattande bok om Kant. En bok som är mer än en biografi, lärobok eller ett bidrag till Kantforskningen.
Marcel Quarfood
Foto: Miikka Luotio/Unsplash
Privata universitet i andra länder har inte kunnat värja sig mot makthungriga politiker, menar Erik Angner. Olle Risberg replikerar att det finns fler – och mer lovande – alternativ till status quo, och att pratet om ”privata universitet” har snedvridit debatten.
Olle Risberg
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Regeringen har delat ut uppdraget att utforma ett medborgarskapsprov till två svenska universitet, något som väckt protester. "Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen", svarar migrationsminister Johan Forssell. Erik Angner, professor i praktisk filosofi på Stockholms universitet, menar att Forssells uttalande är en auktoritär förskjutning och att vi tillsammans behöver sätta ned foten innan det är för sent.
Erik Angner
Foto: Markus Spiske/Unsplash
Att svara på klimathotet kräver att vi radikalt ställer om vårt sätt att leva, men samtidigt att vi hanterar de förväntningar som människor har på vad ett gott liv innebär. Eric Brandstedt skriver om hur vi kan förstå spänningen och hur frustrerade förväntningar kan stå i vägen för en lyckad klimatomställning.
Eric Brandstedt
Foto: Bundesarchiv, bild 146-1969-065-24 / CC-BY-SA 3.0
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 15 april 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 18 juni. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta