Utan filosofi ingen statsvetare

Foto: Philippe Bout/Unsplash
Marie Demker

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Teoretisk filosofi blev det som ledde mig vidare från den statsvetenskapliga metodlärarens nivå till teorier om sanning, kunskap och vetande. Redan under min forskarutbildning intresserade jag mig för texttolkning utifrån lite andra perspektiv än de kvantitativa som varit vanliga inom mitt område tidigare. Eftersom jag hade en termin teoretisk filosofi med mig från min grundexamen visste jag var jag skulle söka vidare. Så som docent i statsvetenskap satte jag mig alltså på skolbänken och läste in en magisterexamen i teoretisk filosofi.

Jag skrev min kandidatuppsats om vad ett vetenskapligt problem egentligen är och hur det bör formuleras för att vara relevant och undersökningsbart. En materia som jag ju som lärare hade bearbetat pedagogiskt i mängder av timmar med studenter, examinationer och föreläsningar. På kuppen deltog jag aktivt i arbetet med en lärobok för uppsatsstudenter om vetenskapliga problem som än idag anses angelägen.

Därefter skrev jag min magisteruppsats om självmordets filosofiska plats i Søren Kierkegaards text ”Sjukdomen till döds”. Det var ett styvt jobb eftersom jag valde att lämna många av de för mig naturliga verktygen från den analytiska filosofin och närma mig en dekonstruktivistisk metod där språkfilosofi, kunskapsteori och en del fenomenologi var byggstenarna. När jag examinerades fick jag veta att ämnet jag valt inte ansågs så lämpligt för forskarstudier. Sådana hade jag ju inte heller för avsikt att bedriva… Men när jag nästan femton år senare blev dekan för humanistiska fakulteten var kännedomen om ämnestraditionen inte bara inom filosofin också inom historia och religionsvetenskap en mycket bra bas.

Logikkursen öppnade mina ögon för hur bedömningar på kunskapsteoretisk grund är statistikens moder.

Som statsvetare och handledare inom mitt ämne var studierna i teoretisk filosofi närmast avgörande. Jag fick en helt annan ingång i mitt eget ämnes metodtraditioner, jag såg de principiella motsättningarna i debatten och jag blev också mycket mindre ängslig för att göra ”fel”. Det finns många sätt att ta sig an ett vetenskapligt problem, metoden är underordnad de sanningsanspråk och den kunskapsteori som influerat forskningsproblemet. Dessutom blev jag alltmera skeptisk mot den förmodade överföringen mellan exaktheten i tal (siffror) och sanning. Logikkursen öppnade mina ögon för hur bedömningar på kunskapsteoretisk grund är statistikens moder, inga uppmätta resultat är bättre än de logiska principer som avgjort vilka kvaliteter som fördes in i den kvantitativa mätningen.

Men också som dekan har jag också haft stor glädje av mina studier, inte bara som en källa till kunskap om fakultetens verksamhet. I stället är det åter frågorna om sanning och evidens som står i fokus. Hur vet jag det jag vet och på vilken grund bör jag agera? Hur dekonstruerar jag språkets övertygande förmåga? Med vilka motiv hävdar jag att kunskap inom olika områden kan jämställas – eller inte? Det här är frågor jag som dekan ägnar mig åt, om inte varje dag, så varje vecka. Eftersom jag fortsätter att vara verksam som forskare inom statsvetenskap med intresse för frågor om kunskapsteori och vetenskaplig metod är den teoretiska filosofin också fortsatt ett intresseområde för mig.

  • Professor i statsvetenskap och fil. mag. i teoretisk filosofi.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Miltiadis Fragkidis/Unsplash
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 18 december 2024. Nästa nyhetsbrev skickas den 21 februari. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Jeremy Bishop/Unsplash
Alltmer undergrävs svenskars förtroende för journalistik och expertis genom retoriska grepp. Utvecklingen kräver nya motstrategier, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
Foto: Johan Bodell
Enligt ledarskribenten Emma Jaenson strider Chalmers nya forum mot meritokratin. Så är det inte alls, menar David Brax.
David Brax
Är liberalism inte bara en politisk ideologi? Ger den oss också metoder för att växa och bli bättre som människor? Martin Sjöberg recenserar Lefebvres försvar av liberalismen som ett sätt att leva på.
Martin Sjöberg
Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet
Regeringens forskningsproposition hade kunnat ta tag i akademins verkliga problem: Otrygghet, osäkerhet och ofrihet. I stället fick vi ett dokument där akademin framställs som företaget Sveriges forsknings- och utvecklingsavdelning, skriver David Brax.
David Brax
Foto: Camylla Battani/Unsplash
Troll och nyttiga idioter skapar en förvirringsparad kring Musks höjda högerarm. Tillsammans flyttar de gränserna för vad som är politiskt acceptabelt, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
En bok som passar bra för lärare och samtalsgrupper. Men är den dynamisk nog för samtal i vardagen? Gina Lindved har läst boken Filosofera tillsammans, författad av Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö.
Gina Lindved
Foto: Ahmad Odeh/Unsplash
Är filosofi att greppa tag i själen och vända den bort från felaktiga livsmål, och i stället rikta själen mot det mål som på riktigt kommer att göra människan lycklig? Hektor Löfgren skriver om Platons tankar om kärlekens betydelse för filosofin.
Hektor Löfgren
Foto: Liza Polyanskaya/Unsplash
Är filosofi nödvändig för det goda livet? Eller är det grubblarens självbedrägeri? Ulrika Carlsson reflekterar över vad filosofin gör och vilka det är som gör filosofi, grundläggande och samtidigt personliga frågor om filosofins ursprung och värde.
Ulrika Carlsson
Foto: Amandus Lindblad
Emma Jakobsson har sett en inspirerande föreställning som djupdyker i de ideal, tankegångar och utmaningar som 1700-talets filosofer och vetenskapsmän stod inför.
Emma Jakobsson