Bokrecension: Kvinnorna i Oxford

Kvinnorna i Oxford, av Clare Mac Cumhaill & Rachel Wiseman. Översatt av Peter Staffansson. Utgiven på Natur och Kultur 2025.
För krig något gott med sig? Kanske att det lämnar krigsoduglingar och kvinnor att tänka för sig själva? Edvin Belin recenserar en ny kollektivbiografi om de fyra kvinnor som i andra världskrigets skugga motsatte sig dåtidens mansdominerade filosofi.
Edvin Belin

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Ungefär samtidigt med andra världskrigets utbrott anländer fyra unga kvinnor till Oxford för att påbörja sina universitetsstudier: Iris Murdoch, Mary Midgley, Philippa Foot och Elizabeth Anscombe. De blir studiekamrater, sedermera kollegor – och vänner för livet.

Idag refereras de till som Somerville-gruppen, efter det college där de var verksamma som studenter eller forskare. De har nu blivit föremål för ytterligare en kollektivbiografi efter Benjamin Lipscombs Oxfordkvartetten (utkommen på svenska 2023), den här gången skriven av Clare Mac Cumhaill (Durham University) och Rachael Wiseman (University of Liverpool), i svensk översättning av Peter Staffansson.

Kvinnorna i Oxford är en berättelse om den brittiska filosofins historia under 1900-talets första hälft, om fyra väldigt olika tänkare och människor, och om människan som ett metafysiskt djur.

Mary Midgley och Iris Murdoch blir inskrivna vid Somerville college hösten 1938. Där träffar de efter en tid Philippa Foot, som kom till Somerville för att gå PPE-programmet året efter Murdoch och Midgley börjat läsa klassisk humaniora, och den bångstyrige katolske konvertiten Elizabeth Anscombe. Snart kommer de fyra att förenas i ett uppror mot den moralfilosofi som var förhärskande i Oxford innan och under kriget.

Av de fyra är det (kanske föga förvånande) de mer analytisk strikta, Anscombe och Foot, som vunnit störst erkännande inom akademin. Foot publicerade i slutet av 50-talet ett par inflytelserika artiklar till försvar för en etisk naturalism som hade ifrågasatts från åtskilliga håll. Anscombe har lämnat ett stort avtryck i filosofihistorien både med sina välformulerade angrepp på den samtida moralfilosofin och i sin roll som förvaltare av Wittgensteins litterära kvarlåtenskap.

I Kvinnorna i Oxford ges emellertid alla fyra generöst med utrymme. Midgley gjorde ett långt uppehåll i sin akademiska karriär till förmån för familjeliv och publicerade sina akademiska verk sent i livet, men var hela tiden verksam som folkbildare i brittisk public service och en ivrig försvarare av filosofins roll i samhället. Murdoch är för allmänheten främst ihågkommen som romanförfattare, men hennes filosofiska gärning har kommit att uppvärderas på senare år. Hon var en av de första att introducera de franska existentialisternas idéer, främst Sartres, för en engelskspråkig publik.

I deras mening måste det vara något allvarligt fel med en filosofi som inte förmådde säga att nazisternas förbrytelser var objektivt moraliskt fel.

De inledande kapitlen av Kvinnorna i Oxford fungerar utmärkt som filosofihistorisk översikt. Boken ger en tydlig bild av de tankeströmningar som dominerade filosofin i England under 1900-talets första hälft och hur dessa uppstod. De fyra kvinnorna inträdde vid Oxford kort efter att A.J. Ayer publicerat, och vunnit ett enormt inflytande med, sin Språk, sanning och logik. Resultatet av Ayers projekt var en värld utan värden, där metafysik är nonsens och moraliska omdömen reduceras till subjektiva känsloyttringar.

Det var denna bild av människan och moralen som de fyra vände sig emot. I Foots fall var det efter att ha konfronterats med bilderna från de befriade koncentrationslägren efter kriget. Upplevelsen av detta fick henne att bestämma sig för att bli moralfilosof – i ljuset av krigets grymheter kunde hon, likt de tre andra, inte acceptera Ayers emotivism. I deras mening måste det tvärtom vara något allvarligt fel med en filosofi som inte förmådde säga att nazisternas förbrytelser var objektivt moraliskt fel.

Skildras görs också det bredare intellektuella klimat som rådde vid Oxford under kriget och som tillät de fyra unga kvinnorna att utveckla sina idéer i de krigsinkallade männens frånvaro, handledda av den brokiga skara akademiker som av olika anledningar blivit kvar.

En av dessa krigsodugliga män var teologen och filosofen Donald MacKinnon, som kom att bli de fyras handledare. Om Ayers filosofi skrev han: ”Elimineringen av metafysiken är framför allt ett angrepp på människan till förmån för en metod”. MacKinnons idé om människan som ett metafysiskt djur anammades av de fyra unga kvinnorna och löper som en röd tråd genom berättelsen (den engelska originaltiteln är just Metaphysical Animals).

Den utgör en motbild mot Ayers och hans efterföljares logiska positivism: En filosofi som i vetenskaplighetens namn avfärdar allt som inte uppfyller kriterierna för empirisk verifierbarhet eller logisk nödvändighet verkar helt enkelt inte kunna säga oss så mycket om vad det innebär att vara människa.

En påminnelse om att det finns olika sätt att ta sig an filosofiska problem som alla äger sin riktighet och filosofiska relevans, i en tid där den analytiska filosofins tillstånd ofta kan upplevas som stelnat.

Det menade åtminstone kvinnorna i Oxford, och som läsare lämnas man med känslan att en filosofi utan de verktyg som de ville begagna sig av för att förstå världen och människan är en begränsad, andefattig filosofi.

Fast det blivit allt vanligare att de fyra läses som en skola ges här en komplex och nyanserad bild av den relation de hade till varandra, intellektuellt såväl som privat. Kvinnorna i Oxford tjänar som en påminnelse om att det finns olika sätt att ta sig an filosofiska problem som alla äger sin riktighet och filosofiska relevans, i en tid där den analytiska filosofins tillstånd ofta kan upplevas som stelnat.

Den framhåller också att filosofi är ett kollektivt förehavande, något som bäst görs tillsammans, i skarp kontrast till den manliga solipsism som åtminstone ytligt sett dominerar i filosofihistorien (Midgley gjorde den berömda observationen att de flesta filosofiska genier i historien tycks ha varit ungkarlar). Det är knappast heller någon slump att boken är skriven av två kvinnliga filosofer som också de är både vänner och kollegor.

Som filosofihistorisk biografi rymmer boken inte särskilt mycket tekniska detaljer. Det erbjuds inga rekonstruktioner eller kritiska utvärderingar av Somerville-gruppens argument. Den som på allvar vill fördjupa sig i deras respektive filosofiska ståndpunkter gör därför bäst i att vända sig till ursprungskällorna.

Det är icke desto mindre oerhört givande – och inspirerande – läsning. Utöver skildringen av en historisk epok och dess filosofiska klimat är boken till brädden fylld med anekdoter, personliga och akademiska.

Det råder ingen brist på berättarglädje. Filosofihistoriska redogörelser och resonemang varvas med berättelser om Iris Murdochs romantiska och litterära utsvävningar, om Philippa Foots kamp för att frigöra sig från sin överklassbakgrund (hon var dotterdotter till den amerikanske presidenten Grover Cleveland), och Elizabeths Anscombes benägenhet att ständigt reta upp sin omgivning i det rigida Oxford, exempelvis genom att föreläsa iklädd byxor i stället för kjol.

Men utöver det rent historiska och biografiska intresset finns också en djupare angelägenhet – parallellerna till vår tids omvärldsläge och akademiska klimat är tydliga, även om de aldrig nämns rakt ut. Mac Cumhaill och Wisemans bok kan fungera som en uppmaning att tillsammans rikta vår uppmärksamhet mot, och tänka kring, våra faktiska mänskliga angelägenheter – kring det som faktiskt betyder något.

  • Fil.mag. i praktisk filosofi från Lunds universitet.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Alice Yamamura/Unsplash
David Brax är disputerad i praktisk filosofi och arbetar som utredare på Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet. Här berättar han om hur det är att vara filosof utanför filosofin.
David Brax
Foto: Randy Jacob/Unsplash
Efter disputationen i filosofi kände Sara Belfrage en längtan efter att vara mer involverad i världen. Att göra nytta. Utanför forskningen fick hon nya perspektiv.
Sara Belfrage
Foto: Robynne O/Unsplash
Efter disputationen i filosofi eftersträvade Karl Pettersson först en fortsatt väg inom forskning. Sedan satsade han dock på ett tidigare intresse och hittade ett arbete utanför filosofin som blev mer än bara en plan B.
Karl Pettersson
Foto: Jo Leonhardt/Unsplash
I boken "Epistemic Courage" skriver Jonathan Ichikawa om ett fenomen som han kallar för just 'epistemiskt mod’. Karl Ågerup har läst boken och reflekterar kring vikten av epistemiskt mod och om riskerna omkring det.
Karl Ågerup
Foto: Jens Lelie/Unsplash
Ebba Gullberg disputerade i filosofi, men presenterar sig sällan som filosof. När avhandlingen var klar kände hon sig också klar med filosofin. Hon saknar ibland undervisningen, men inte forskningen.
Ebba Gullberg
Foto: Sam McGhee/Unsplash
Vad bör vara filosofens roll i samhället? Evelina Edfors funderar över filosofens tredje uppgift och om att skapa rum där vi kan tänka tillsammans.
Evelina Edfors
Marcel Quarfood recenserar Marcus Willascheks omfattande bok om Kant. En bok som är mer än en biografi, lärobok eller ett bidrag till Kantforskningen.
Marcel Quarfood
Foto: Miikka Luotio/Unsplash
Privata universitet i andra länder har inte kunnat värja sig mot makthungriga politiker, menar Erik Angner. Olle Risberg replikerar att det finns fler – och mer lovande – alternativ till status quo, och att pratet om ”privata universitet” har snedvridit debatten.
Olle Risberg
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Regeringen har delat ut uppdraget att utforma ett medborgarskapsprov till två svenska universitet, något som väckt protester. "Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen", svarar migrationsminister Johan Forssell. Erik Angner, professor i praktisk filosofi på Stockholms universitet, menar att Forssells uttalande är en auktoritär förskjutning och att vi tillsammans behöver sätta ned foten innan det är för sent.
Erik Angner
Foto: Markus Spiske/Unsplash
Att svara på klimathotet kräver att vi radikalt ställer om vårt sätt att leva, men samtidigt att vi hanterar de förväntningar som människor har på vad ett gott liv innebär. Eric Brandstedt skriver om hur vi kan förstå spänningen och hur frustrerade förväntningar kan stå i vägen för en lyckad klimatomställning.
Eric Brandstedt