Chalmers satsning på jämlikhet är ett modigt initiativ

Chalmers tekniska högskola. Foto: Johan Bodell
Enligt ledarskribenten Emma Jaenson strider Chalmers nya forum mot meritokratin. Så är det inte alls, menar David Brax.
David Brax

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

I en ledarartikel, som har publicerats bland annat i Kristianstadsbladet (25/1) och Ystads Allehanda (27/1), kommenterar Emma Jaenson att regeringen ska utreda om våra lärosäten borde drivas på annat sätt än som myndigheter. Frågan har aktualiserats inte minst av Shirin Ahlbeck Öberg, som påpekat att den akademiska friheten i Sverige i dag saknar säkerhetsräcken.

Hur väl det än må ligga till med den praktiska akademiska friheten i dag är svenska lärosäten vidöppna för politisk styrning. Jaensson varnar dock för att en ombildning snarast skulle kunna förvärra tillståndet. Hon tar upp två varnande exempel: De interna hoten från politiskt motiverade studenter och lärare samt Chalmers nya forum – DEI Office – som ska stärka arbetet med jämlikhet, mångfald och inkludering.

Jaenson har rätt i att det inte finns några garantier för att en stiftelseform skulle leda till en friare akademi. Den reella akademiska friheten, alltså det faktiska handlingsutrymmet, beror på hur verksamheten organiseras mer på detaljnivå.

Enligt rapporten är just statlig styrning det största hotet mot den akademiska friheten.

Ändå är Jaensons resonemang för saken helt missvisande. Hon skriver: ”Läser man vad som skett på svenska lärosäten de senaste åren blir det tydligt att det inte primärt är staten som kringskär den akademiska friheten”. Detta är ett häpnadsväckande påstående för den som läst Universitetskanslersämbetets (UKÄ) rapport Akademisk frihet i Sverige.

Enligt rapporten är just statlig styrning det största hotet mot den akademiska friheten. Näst störst hot var forskningsfinansieringssystemet, också den ett exempel på statlig styrning.

I stället hänvisar Jaenson till dåvarande utbildningsministerns debattartikel i Expressen, som publicerades redan innan uppdraget gavs till UKÄ. Ministerns problembild bekräftades inte alls av rapporten. 

Hon fortsätter: ”Exemplen på lärare som har blivit anklagade för rasism, diskriminering eller sexism för något de sagt eller föreläst om som inte fallit aktivistiska studenter i smaken har haglat de senaste åren.”

Nej, det har de inte precis gjort. En handfull exempel har tragglats i debatten om och om igen, ensidigt beskrivna för att driva just detta narrativ. I UKÄs rapport utgör den sortens incidenter en mycket liten andel.

Jaenson skriver också om Chalmers nyligen invigda DEI Office och menar att satsningen handlar om att främja vissa grupper ”baserat på sådant som kön, hudfärg och könsidentitet som man anser vara underrepresenterade”, vilket strider mot meritokratin. Sådan politik, menar Jaenson, splittrar och diskriminerar.

Chalmers DEI Office har varit extremt tydliga med att de inte förordar positiv särbehandling och kvotering. För tydliga, nästan.

Ett par saker om detta: Chalmers DEI Office har varit extremt tydliga med att de inte förordar positiv särbehandling och kvotering. För tydliga, nästan. Deras företrädare har tvingats till en defensiv position som riskerar att underminera uppdraget.

Arbete på detta område går ut på att röja de hinder som kan finnas för att olika personer ska kunna blomstra och deras kompetens komma till sin rätt på ett lärosäte. Om lärar- och studentgrupper är homogena tyder detta på att faktorer som inte handlar om kompetens fått påverka urvalsprocessen.

Det kan till exempel innebära att undersöka om det meritvärderingssystem vi använder missar någonting. Om olika grupper undviker att söka sig till högre utbildning för att de inte ser möjligheterna för sådana som dem där har vi ett problem ur såväl demokratisk som rent meritokratisk synvinkel. Det är ett modigt initiativ av Chalmers i nuvarande politiska klimat, och det var modigt att kalla det för ”DEI” – en triggerterm för högerpopulister.

  • Doktor i praktisk filosofi och senior utredare vid Nationella sekretariatet för genusforskning, Göteborgs Universitet.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Regeringen har delat ut uppdraget att utforma ett medborgarskapsprov till två svenska universitet, något som väckt protester. "Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen", svarar migrationsminister Johan Forssell. Erik Angner, professor i praktisk filosofi på Stockholms universitet, menar att Forssells uttalande är en auktoritär förskjutning och att vi tillsammans behöver sätta ned foten innan det är för sent.
Erik Angner
Foto: Markus Spiske/Unsplash
Att svara på klimathotet kräver att vi radikalt ställer om vårt sätt att leva, men samtidigt att vi hanterar de förväntningar som människor har på vad ett gott liv innebär. Eric Brandstedt skriver om hur vi kan förstå spänningen och hur frustrerade förväntningar kan stå i vägen för en lyckad klimatomställning.
Eric Brandstedt
Foto: Bundesarchiv, bild 146-1969-065-24 / CC-BY-SA 3.0
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 15 april 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 18 juni. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Processingly/Unsplash
Björn Brunnander saknar ett perspektiv i diskussionen: En begriplig definition räcker inte för att tal om existentiell hälsa ska vara en bra idé.
Björn Brunnander
Den senaste Augustprisvinnaren är rik på explicit filosofi. Men vilka är egentligen tankegångarna? Niklas Dahl lyssnar in romanen och nystar ut tankarna.
Niklas Dahl
Foto: Sai Kiran Belana/Unsplash
William Bülow O’Nils eftersöker reda och förståelse i debatten om existentiell hälsa. Vilka dimensioner rör frågan? Vilken är fackfilosofens roll i det hela?
William Bülow O’Nils
Foto: Thierry Ehrmann
Emet Brulin är kritiker och utbildad i filosofi. Här varnar han för att filosofin måste stå emot kulturjournalistikens reduktiva logik och race mot botten.
Emet Brulin
Albert Camus menade att det finns människor som lever större och sannare än andra. De hör till Sällskapet. Jenny Maria Nilsson är kulturjournalist med ett särskilt intresse för filosofi – och för det Sällskap som Camus ville hedra.
Jenny Maria Nilsson
Foto: Noah Silliman/Unsplash
Är existentiell hälsa ett meningslöst begrepp? Kan filosofi hjälpa personer som lider av mental ohälsa? Här är Kalle Grills slutreplik i debatten.
Kalle Grill
Foto: Hans Moerman/Unsplash
Kalle Grill invänder i Svensk filosofi mot att Torbjörn Tännsjö avfärdar existentiell hälsa som begrepp. Här bemöter Tännsjö argumenten.
Torbjörn Tännsjö