Vems röst ska rättvisan lyssna till?

Foto: Giorgio Grani/Unsplash
Filosofer söker ofta efter rättvisan vid sina skrivbord, men ibland ger de sig ut i verkligheten på jakt efter svar. Anders Melin och Patrik Baard visar hur det kan gå till.
Anders Melin, Patrik Baard

Filosofer föreställer sig ofta att vägen till att komma fram till giltiga moraliska principer är att sitta själv på sin kammare och reflektera. Genom ett noggrant och förnuftsmässigt vägande mellan olika argument, nås det idealt ett rättfärdigande av exempelvis principer och värden.

Det finns emellertid också de som menar att det är nödvändigt med en gemensam diskussion där alla som berörs av de moraliska principerna får yttra sig. Detta ger upphov till ett metodologiskt tillvägagångssätt som sammanflätar såväl filosofi som samhällsvetenskaper, vilket vi tog fasta på i ett projekt om energiscenarier och rättvisa.

Nödvändigheten av gemensamma diskussioner framhålls bland annat av företrädare för deliberativ demokratiteori. ”Deliberation” kan i det här sammanhanget förstås som en gemensam reflektion. De som förespråkar deliberativ demokrati menar att legitim politisk maktutövning förutsätter dialog mellan olika grupper i samhället och mellan folkvalda politiker och allmänheten. Ömsesidig förståelse är en viktig målsättning för deliberativa processer. Utgångspunkten är att de som deltar i den gemensamma diskussionen ska vara öppna för andras tankesätt och vara villiga att ändra på sina egna övertygelser.

Inom den filosofiska och samhällsvetenskapliga forskningen har det presenterats olika metoder som kan underlätta en gemensam moralisk diskussion. Dessa metoder ska hjälpa deltagarna att uppmärksamma olika etiska aspekter av en frågeställning. De har ofta använts i samband med att en ny teknologi har introducerats för att få en överblick av hur olika samhällsgrupper uppfattar de etiska frågeställningar som den aktualiserar.

Målet är att komma fram till en slutlig moralisk bedömning som kan ligga till grund för policyrekommendationer.

Ett av de mest välkända exemplen på en sådan metod är den ”etiska matrisen”, som utvecklades på 1990-talet. Metoden utgår från tre etiska principer som alla har en central roll i den etiska debatten: välbefinnande, autonomi och rättvisa. Man ställer upp en tabell där man gör en bedömning av hur olika samhällsgrupper och framtida generationer påverkas av ett beslut, ofta kopplat till tillämpningen av en ny teknologi. Deltagarna uppmanas att reflektera över hur beslutet kommer att påverka deras välbefinnande och autonomi, och bedöma om beslutet är rättvist.

Baserat på en diskussion av den etiska matrisen och andra metoder för gemensam etisk reflektion har den brittiske forskaren Matthew Cotton utvecklat en egen metod som han kallar för ”reflekterande etisk kartläggning”. Metoden går ut på att deltagarna först ska identifiera vem som berörs av en viss teknologi och vilka moraliska aspekter av den som behöver uppmärksammas. De uppmuntras att diskutera dessa aspekter och göra en moralisk bedömning av teknologin. Därefter ska de jämföra dessa moraliska omdömen med en uppsättning etiska principer, som representerar viktiga teoretiska traditioner inom moralfilosofi. Målet är att komma fram till en slutlig moralisk bedömning som kan ligga till grund för policyrekommendationer.

Inom ramen för forskningsprojektet ”Energiscenarier och rättvisa – en fallstudie av Sverige” genomförde vi under 2021 och 2022 fyra workshoppar med representanter för olika aktörer inom energiområdet, såsom myndigheter, fackföreningar, politiska partier och miljöorganisationer. I projektgruppen ingick förutom vi själva även Gunnhildur Lily Magnusdottir, som är docent i statsvetenskap vid Institutionen för globala politiska studier på Malmö universitet.

Två av workshopparna ägde rum i Malmö och gällde energiscenarier för Skåne och två av dem i Stockholm och gällde energiscenarier för hela Sverige. Scenarierna beskrev olika alternativa utformningar av energikonsumtionen för Skåne respektive Sverige år 2035, både vad gäller vilka energislag som skulle användas och den totala volymen energi som konsumeras. Vissa av scenarierna hade en fortsatt hög total energikonsumtion och fortsatt hög användning av kärnkraft och fossila bränslen, medan andra kännetecknades av kraftigt minskad konsumtion och avveckling av både kärnkraft och fossila bränslen.

Genom att engagera olika samhällsaktörer i diskussioner om rättvisa kan man öka förståelsen i samhället för den praktiska relevansen av moralfilosofiska teorier.

Syftet med workshopparna var att deltagarna skulle bedöma de olika energiscenarierna ur ett rättviseperspektiv. Utformningen inspirerades framför allt av metoden för ”reflekterande etisk kartläggning”. Workshopparna inleddes med en kartläggning och en diskussion av vilka som skulle bli berörda av de olika energiscenarierna, liksom på vilka sätt de skulle beröras. Deltagarna fick därefter göra ett första val av energiscenario ur ett rättviseperspektiv. Detta följdes av att vi presenterade generella rättviseprinciper och gemensamt diskuterade hur de kunde tillämpas på valet av scenarier. Sedan presenterade vi mer specifika principer för energirättvisa, och deltagarna fick möjlighet att göra nya val i ljuset av dessa. Vi avslutade workshopen med en utvärdering.

Workshopparna fungerade väl i det avseendet att många deltagare rapporterade att de hade fått mer kunskap om relevansen av rättviseprinciper för energipolitiken. De hade också fått större förståelse för andra aktörers perspektiv på dessa frågor. Dock var det inte någon av deltagarna som ändrade sin uppfattning om valet av energiscenarier under workshopparnas gång, men det var inte så förvånande eftersom tillfällena var ganska korta. Dessutom representerade deltagarna aktörer som ofta har tydliga ståndpunkter inom energifrågan så man kan kanske inte förvänta sig att de skulle frångå dessa.

Workshopparna synliggjorde emellertid vilka olika värden som vägleder bedömningarna av olika energiscenarier. Detta kan i sin tur möjliggöra att målkonflikter blir tydligare, men också ligga till grund för en mer renodlat filosofisk analys. Workshopparna visar värdet av att kombinera filosofiska metoder och perspektiv med samhällsvetenskapliga. Genom att engagera olika samhällsaktörer i diskussioner om rättvisa kan man öka förståelsen i samhället för den praktiska relevansen av moralfilosofiska teorier.

  • Docent i etik vid Institutionen för globala politiska studier på Malmö universitet.

  • Fil.dr. i filosofi och forskare i tillämpad etik vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: James Webb-teleskopet/NASA.
Mörk materia används som en förklaring till många astronomiska och kosmologiska observationer, trots att vetenskapen har svårt att bevisa dess existens. Simon Allzén reder ut vad som skiljer mörk materia från enhörningar, tomtar och troll.
Simon Allzén
Foto: Claudio Schwarz/Unsplash
Kanske tänker vi på världen som vi gör endast på grund av hur våra språk fungerar. Tänk om det finns andra möjliga språk än dem vi förstår? Vad skulle det innebära för vårt sätt att tänka?
Matti Eklund
Foto: Mark Williams/Unsplash
För att kunna teoretisera om orättvisan kan man behöva lyssna på människor som upplever den. Lena Halldenius och Moa Petersén beskriver hur de själva bedriver "fältfilosofi".
Lena Halldenius, Moa Petersén
Den kristna feminismen utmanar patriarkala idéer om subjektivitet genom att betona hur vår identitet formas i relation till andra. Den lyfter därtill fram hur maktstrukturer påverkar subjektiviteten och förespråkar en mer inkluderande syn på människan och hennes subjektivitet, skriver Martin Langby, doktorand i etik.
Martin Langby
Foto: Danist Soh/Unsplash
Ett helt nytt sätt att förhålla sig till vår begreppsvärld? Eller bara gammal vanlig filosofi, med ny flashig etikett? Oavsett är begreppslig ingenjörskonst i dag ett hett diskuterat ämne inom filosofin. Här ger Fredrik Österblom oss en introduktion till metoden och dess varianter.
Fredrik Österblom
Foto: Ospan Ali/Unsplash
Blir världen bättre av fler lyckliga varelser? Vanliga svar på den frågan leder till den så kallade "motbjudande slutsatsen". Det har visat sig svårt att hitta en teori inom populationsetik som inte leder till den motbjudande slutsatsen eller till andra lika oacceptabla slutsatser.
Erik Carlson
Den 10 maj 2024 försvarade Andreas Stephens sin avhandling i teoretisk filosofi vid Lunds universitet. Här presenterar han en kort sammanfattning.
Andreas Stephens
Den 6 april i år försvarade jag min avhandling i praktisk filosofi vid Lunds universitet. Då läsarkretsen av hela boken nog är begränsad så ges här en något kortare sammanfattning.
Anton Emilsson
Foto: Dmitry Ratushny/Unsplash
Många filosofiska problem består av antaganden som var för sig verkar rimliga, men som tillsammans leder till motsägelser. Varför bekymrar sig filosofer över denna typ av problem? Och går det ens att lösa alla paradoxer?
Sofia Bokros
Den 12 januari försvarade Dorna Behdadi sin avhandling i praktisk filosofi vid Göteborgs universitet. Här ger hen en sammanfattning av avhandlingen.
Dorna Behdadi