Bokrecension: Hjälteporträtt i stället för filosofi i ny essäsamling om Rilke

Rilke och filosoferna. Katarina O’Nils Franke (red.). Ellerströms förlag 2024.
En lång rad av män vars filosofi vi bara får snudda vid. Per Algander recenserar en bok om Rainer Maria Rilke (1875–1926) som sätter tänkarna framför tankarna.
Per Algander

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

I inledningen till Rilke och filosoferna undrar redaktören Katarina O’Nils Franke vad det är med Rilke som gör honom så filosofiskt relevant. Rainer Maria Rilke (1875–1926), en av det tyska språkets främsta diktare, har onekligen influerats av och i sin tur influerat filosofer, och i antologin placeras Rilke jämte till exempel Kierkegaard, Husserl, Wittgenstein, Heidegger och Nozick.

Antologin består av nio korta essäer av olika författare. Varje essä föregås av ett uppslag med en dikt eller ett textutdrag av Rilke med det tyska originalet till vänster och redaktörens översättning till höger. Essän som följer knyter an den föregående texten av Rilke med någon filosof.

Resultatet av upplägget är inte någon systematisk utredning av frågan om vad det är med Rilke som gör honom så filosofiskt intressant. Snarare består antologin av olika nedslag i olika filosofers tankesätt och teorier, och i vissa fall är relationen till Rilke tydlig. Upplägget fungerar som bäst när essän ger läsaren en anledning att gå tillbaka och läsa Rilkes text igen, nu med något nya ögon. I vissa fall framstår dock kopplingen till Rilke som sökt. Allt liknar allt annat på något sätt, och vissa av essäerna erbjuder inte mycket till nya perspektiv på Rilke.

Det filosofiska innehåll som eventuellt kan hittas hos Rilke får aldrig stå på egna ben.

Det föreligger några frågetecken kring redaktörens översättning. O’Nils Franke är inte den första att översätta Rilke och en del beslut framstår som smått obegripliga.

Abend in Skåne, till exempel, har “Wunderlicher Bau” översatts med “Ett bygge som få”. Det krävs inte avancerade kunskaper i tyska för att förstå att detta inte är en optimal översättning, om inte annat därför att det tyska originalet låter helt annorlunda. Det som på tyska kan sägas i en utandning, som en lättnadens suck, förvandlas till ett staccato där Rilke framstår som en själsfrände till konditor Ofvandahl snarare än en filosofiskt lagd person. Att översätta Rilke är förstås svårt, det görs klart redan i antologins inledning, men det är iögonfallande att det saknas en kommentar om vad som har väglett översättningen och vilka prioriteringar som har gjorts.

Själva essäerna har en blandning av idéhistoriskt och filosofiskt innehåll. Även här föreligger en rad frågetecken, dels rörande själva innehållet men även den tolkning av Rilke som i vissa fall impliceras eller uttrycks.

Det som är mest olyckligt med dessa essäer är dock fokuset som läggs vid just filosoferna. Det är en lång rad av män vars filosofi vi får snudda vid men fokuset ligger alltjämt på själva personen, snarare än den sakfråga som personen hade en åsikt om. Det filosofiska innehåll som eventuellt kan hittas hos Rilke får aldrig stå på egna ben. Detta är olyckligt dels därför att det gör texterna smalare men även för att det propagerar en sorts genikult där vad en person (ofta en död man) har sagt om något är mer intressant än själva sakfrågan.

Vad Rilke och filosoferna kan erbjuda däremot är en inblick i den idétradition som Rilke är en del av och som är högst levande även i dag.


Rilke och filosoferna, Katarina O’Nils Franke (red.). Ellerströms förlag 2024. 139 sidor.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Scott Graham/Unsplash
Redan som doktorand började Mikael Dubois arbeta som utredare i socialförsäkringsfrågor. Ute i arbetslivet har han haft stor nytta av sina filosofistudier.
Mikael Dubois
Foto: Victor Rodriguez/Unsplash
Trots en framgångsrik forskningskarriär inom filosofin var tvivlet en ständig följeslagare för Jonas Åkerman. Han ångrar inte att han satsade på filosofin. Samtidigt är han glad för att han vågade hoppa av.
Jonas Åkerman
Foto: Joshua Hoehne/Unsplash
Filosofin lärde Sara Packalén att tänka på kunskap som en ständigt växande Rubiks kub. Här berättar Sara om hur hon har nytta av sin doktorsexamen utanför filosofin.
Sara Packalén
För krig något gott med sig? Kanske att det lämnar krigsoduglingar och kvinnor att tänka för sig själva? Edvin Belin recenserar en ny kollektivbiografi om de fyra kvinnor som i andra världskrigets skugga motsatte sig dåtidens mansdominerade filosofi.
Edvin Belin
Foto: Alice Yamamura/Unsplash
David Brax är disputerad i praktisk filosofi och arbetar som utredare på Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet. Här berättar han om hur det är att vara filosof utanför filosofin.
David Brax
Foto: Randy Jacob/Unsplash
Efter disputationen i filosofi kände Sara Belfrage en längtan efter att vara mer involverad i världen. Att göra nytta. Utanför forskningen fick hon nya perspektiv.
Sara Belfrage
Foto: Robynne O/Unsplash
Efter disputationen i filosofi eftersträvade Karl Pettersson först en fortsatt väg inom forskning. Sedan satsade han dock på ett tidigare intresse och hittade ett arbete utanför filosofin som blev mer än bara en plan B.
Karl Pettersson
Foto: Jo Leonhardt/Unsplash
I boken "Epistemic Courage" skriver Jonathan Ichikawa om ett fenomen som han kallar för just 'epistemiskt mod’. Karl Ågerup har läst boken och reflekterar kring vikten av epistemiskt mod och om riskerna omkring det.
Karl Ågerup
Foto: Jens Lelie/Unsplash
Ebba Gullberg disputerade i filosofi, men presenterar sig sällan som filosof. När avhandlingen var klar kände hon sig också klar med filosofin. Hon saknar ibland undervisningen, men inte forskningen.
Ebba Gullberg
Foto: Sam McGhee/Unsplash
Vad bör vara filosofens roll i samhället? Evelina Edfors funderar över filosofens tredje uppgift och om att skapa rum där vi kan tänka tillsammans.
Evelina Edfors