Bokrecension: Hjälteporträtt i stället för filosofi i ny essäsamling om Rilke

Rilke och filosoferna. Katarina O’Nils Franke (red.). Ellerströms förlag 2024.
En lång rad av män vars filosofi vi bara får snudda vid. Per Algander recenserar en bok om Rainer Maria Rilke (1875–1926) som sätter tänkarna framför tankarna.
Per Algander

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

I inledningen till Rilke och filosoferna undrar redaktören Katarina O’Nils Franke vad det är med Rilke som gör honom så filosofiskt relevant. Rainer Maria Rilke (1875–1926), en av det tyska språkets främsta diktare, har onekligen influerats av och i sin tur influerat filosofer, och i antologin placeras Rilke jämte till exempel Kierkegaard, Husserl, Wittgenstein, Heidegger och Nozick.

Antologin består av nio korta essäer av olika författare. Varje essä föregås av ett uppslag med en dikt eller ett textutdrag av Rilke med det tyska originalet till vänster och redaktörens översättning till höger. Essän som följer knyter an den föregående texten av Rilke med någon filosof.

Resultatet av upplägget är inte någon systematisk utredning av frågan om vad det är med Rilke som gör honom så filosofiskt intressant. Snarare består antologin av olika nedslag i olika filosofers tankesätt och teorier, och i vissa fall är relationen till Rilke tydlig. Upplägget fungerar som bäst när essän ger läsaren en anledning att gå tillbaka och läsa Rilkes text igen, nu med något nya ögon. I vissa fall framstår dock kopplingen till Rilke som sökt. Allt liknar allt annat på något sätt, och vissa av essäerna erbjuder inte mycket till nya perspektiv på Rilke.

Det filosofiska innehåll som eventuellt kan hittas hos Rilke får aldrig stå på egna ben.

Det föreligger några frågetecken kring redaktörens översättning. O’Nils Franke är inte den första att översätta Rilke och en del beslut framstår som smått obegripliga.

Abend in Skåne, till exempel, har “Wunderlicher Bau” översatts med “Ett bygge som få”. Det krävs inte avancerade kunskaper i tyska för att förstå att detta inte är en optimal översättning, om inte annat därför att det tyska originalet låter helt annorlunda. Det som på tyska kan sägas i en utandning, som en lättnadens suck, förvandlas till ett staccato där Rilke framstår som en själsfrände till konditor Ofvandahl snarare än en filosofiskt lagd person. Att översätta Rilke är förstås svårt, det görs klart redan i antologins inledning, men det är iögonfallande att det saknas en kommentar om vad som har väglett översättningen och vilka prioriteringar som har gjorts.

Själva essäerna har en blandning av idéhistoriskt och filosofiskt innehåll. Även här föreligger en rad frågetecken, dels rörande själva innehållet men även den tolkning av Rilke som i vissa fall impliceras eller uttrycks.

Det som är mest olyckligt med dessa essäer är dock fokuset som läggs vid just filosoferna. Det är en lång rad av män vars filosofi vi får snudda vid men fokuset ligger alltjämt på själva personen, snarare än den sakfråga som personen hade en åsikt om. Det filosofiska innehåll som eventuellt kan hittas hos Rilke får aldrig stå på egna ben. Detta är olyckligt dels därför att det gör texterna smalare men även för att det propagerar en sorts genikult där vad en person (ofta en död man) har sagt om något är mer intressant än själva sakfrågan.

Vad Rilke och filosoferna kan erbjuda däremot är en inblick i den idétradition som Rilke är en del av och som är högst levande även i dag.


Rilke och filosoferna, Katarina O’Nils Franke (red.). Ellerströms förlag 2024. 139 sidor.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Miltiadis Fragkidis/Unsplash
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 18 december 2024. Nästa nyhetsbrev skickas den 21 februari. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Jeremy Bishop/Unsplash
Alltmer undergrävs svenskars förtroende för journalistik och expertis genom retoriska grepp. Utvecklingen kräver nya motstrategier, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
Foto: Johan Bodell
Enligt ledarskribenten Emma Jaenson strider Chalmers nya forum mot meritokratin. Så är det inte alls, menar David Brax.
David Brax
Är liberalism inte bara en politisk ideologi? Ger den oss också metoder för att växa och bli bättre som människor? Martin Sjöberg recenserar Lefebvres försvar av liberalismen som ett sätt att leva på.
Martin Sjöberg
Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet
Regeringens forskningsproposition hade kunnat ta tag i akademins verkliga problem: Otrygghet, osäkerhet och ofrihet. I stället fick vi ett dokument där akademin framställs som företaget Sveriges forsknings- och utvecklingsavdelning, skriver David Brax.
David Brax
Foto: Camylla Battani/Unsplash
Troll och nyttiga idioter skapar en förvirringsparad kring Musks höjda högerarm. Tillsammans flyttar de gränserna för vad som är politiskt acceptabelt, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
En bok som passar bra för lärare och samtalsgrupper. Men är den dynamisk nog för samtal i vardagen? Gina Lindved har läst boken Filosofera tillsammans, författad av Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö.
Gina Lindved
Foto: Ahmad Odeh/Unsplash
Är filosofi att greppa tag i själen och vända den bort från felaktiga livsmål, och i stället rikta själen mot det mål som på riktigt kommer att göra människan lycklig? Hektor Löfgren skriver om Platons tankar om kärlekens betydelse för filosofin.
Hektor Löfgren
Foto: Liza Polyanskaya/Unsplash
Är filosofi nödvändig för det goda livet? Eller är det grubblarens självbedrägeri? Ulrika Carlsson reflekterar över vad filosofin gör och vilka det är som gör filosofi, grundläggande och samtidigt personliga frågor om filosofins ursprung och värde.
Ulrika Carlsson
Foto: Amandus Lindblad
Emma Jakobsson har sett en inspirerande föreställning som djupdyker i de ideal, tankegångar och utmaningar som 1700-talets filosofer och vetenskapsmän stod inför.
Emma Jakobsson