”Får jag ha en egen åsikt?”

Foto: Element5 Digital/Unsplash
Filosofiundervisningen på gymnasiet har en unik roll som inte bara stärker elevers kritiska tänkande utan också kan inspirera och berika andra ämnesområden. Trots att filosofin ofta är undanskymd på schemat, skapar den en särskild plats för elever att utforska frågor som sträcker sig bortom betyg och prestation.
Lisa Tjärner

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

”Får jag ha en egen åsikt?” Det kan tyckas konstigt att man får denna fråga av elever på gymnasiet huruvida de får tänka och tycka i filosofi, men det är inte en ovanlig fråga. Den var mer sällan förekommande när jag för 16 år sedan började undervisa i ämnet. Under dessa år är vissa saker konstanta men mycket har också förändrats; styrdokument såväl som det omgivande samhället. Att detta också återspeglas i undervisningen är fullt naturligt. Sedan den nya läroplanen implementerats har det blivit en större utmaning att få eleverna att tänka och identifiera teser och argument i de teorier de möter. Samtidigt är de bättre på andra delar. Filosofin har en unik roll att spela när det kommer till att kompensera för den många gånger alltför starka fokuseringen på bedömning av färdigheter och bredda gentemot skolans bildningsuppdrag.

Min uppfattning är att filosofin skiljer sig gentemot huvuddelen av elevernas övriga utbildningstid – att den närmast kan betecknas som en särart som gör att många elever som inte alltid lyckas så väl i andra ämnen kan blomstra i filosofi. 

Som lärare bör man alltid sträva efter att eleverna har ett större intresse för ämnet när de slutar en kurs än när den börjar. Då är det tacksamt att vara lärare i filosofi. Det är ett synnerligen naturligt tillstånd att eleverna i trean ofta är skoltrötta, less på att prestera och allmänt längtar bort till livet efter studenten. Min uppfattning är att filosofin skiljer sig gentemot huvuddelen av elevernas övriga utbildningstid – att den närmast kan betecknas som en särart som gör att många elever som inte alltid lyckas så väl i andra ämnen kan blomstra i filosofi. Det handlar inte nödvändigtvis om att uppnå betygskriterier utan mer i deras intresse och lust för att lära. Det kan sätta i gång processer som möter upp dem i frågor som verkligen berör dem just där de är. Att få dem att lyfta blicken från naveln, helt enkelt. Kanske kan dessa perspektiv vidgas till skolan i övrigt, att strimmor av filosofiska frågor också lyfts i andra ämnen? 

En ofta förekommande metoddiskussion jag och mina kollegor har är hur vi praktiskt påvisar filosofins betydelse och väcker intresse för ämnet. Låt mig exemplifiera med nedanstående: När vi i kursen arbetar med frågor som rör kunskapsteori lyfter vi även in diskussionen kring kunskapsresistens. Här samverkar ofta samhällsvetenskapen och filosofin genom att ta sig an frågan om hot mot kunskap utifrån aktuella exempel. Den politiska filosofin studeras också inom dessa båda ämnen. Filosofin står för det teoretiska ramverket vilket därefter ger eleverna en vidgad förståelse för hur man kan tolka begrepp som rättvisa och hur samhället bör organiseras, vilket i högsta grad också rör samhällsvetenskapen. Populärkulturella inslag lyfts in för att skapa intresse och väcka elevers förförståelse inför ett område. Ett avsnitt från serien Vänner får exempelvis initiera en diskussion om altruism, inledningsscenen i Trainspotting den fria viljan och Zacke som folkhemsrappar. Ibland dyker även en gammal goding såsom biktscenen i Det sjunde inseglet upp. 

Men filosofi har en roll att spela i en bredare kontext än enbart som ett ämne i sig utan också som en naturlig del inom andra vetenskaper. Den kan förstärka och berika andra ämnen som eleverna studerar. 

Filosofin på gymnasiet existerar dessvärre ofta på en undanskymd plats. Med blotta 50 poäng är kursen tillägnad elever på samhällsvetenskapligt och humanistiskt program. Jag har förmånen att ha flera kollegor som undervisar i ämnet och vi har möjlighet till ett ständigt kollegialt utbyte. Något som inte är alla förunnat. Tidigare var det många elever från både naturvetenskapligt och estetiskt program som läste både A och B-kursen som individuellt val. Det existerar idag en möjlighet i teorin men i praktiken så väljer elever främst kurser som ger meritpoäng eller är på 100 poäng. Det gör att det är färre elever som tar del av filosofi på gymnasiet än tidigare.

Men filosofi har en roll att spela i en bredare kontext än enbart som ett ämne i sig utan också som en naturlig del inom andra vetenskaper. Den kan förstärka och berika andra ämnen som eleverna studerar. Framtida projekt på den skola där jag är verksam är att inom SO-ämnesgruppens verksamhet arbeta för att filosofiska teorier och perspektiv införlivas även inom exempelvis samhällsvetenskap, historia och geografi. Det kan vara ett utmärkt sätt att ge eleverna ett vidgat perspektiv och förståelse inom andra ämnen. Så trots dess ynka 50-poäng har filosofin en stor kostym att fylla.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Liza Polyanskaya/Unsplash
Är filosofi nödvändigt för det goda livet? Eller är detta grubblarens självbedrägeri? Ulrika Carlsson reflekterar över filosofins ursprung och värde.
Ulrika Carlsson
View all posts
Foto: Amandus Lindblad
Emma Jakobsson har sett en inspirerande föreställning som djupdyker i de ideal, tankegångar och utmaningar som 1700-talets filosofer och vetenskapsmän stod inför.
Emma Jakobsson
View all posts
Foto: Yutacar/Unsplash
Elsa Magnell, nybliven doktorand i praktisk filosofi vid Lunds universitet, delar med sig av sin resa från ensamt grubblande till gemensamt tänkande.
Elsa Magnell
View all posts
Foto: David Matos/Unsplash
Kritiker av Etikprövningslagen är förvånansvärt tysta om vad lagen är till för. Erik Angner, professor i praktisk filosofi och före detta ledamot vid Etikprövningsmyndigheten, menar att lagen befrämjar viktiga värden som inte får hamna i skymundan.
Erik Angner
View all posts
En lång rad av män vars filosofi vi bara får snudda vid. Per Algander recenserar en bok om Rainer Maria Rilke (1875–1926) som sätter tänkarna framför tankarna.
Per Algander
View all posts
Foto: Cristina Gottardi/Unsplash
Debatten om kvinnors plats i filosofihistorien blossar upp med jämna mellanrum och verkar aldrig dö ut. Varför är det så svårt att enas om att kvinnliga filosofer både har existerat och förtjänar en plats i läroplanen?
Sara Mehri, Julie Noorda
View all posts
View all posts
Foto: Robert Bye/Unsplash
Det talas ofta om vikten av akademisk frihet. Men vad innebär egentligen akademisk frihet, och vad är den bra för?
David Brax
View all posts
Foto: Oscar Keys/Unsplash.
En utlyst forskartjänst väcker filosofiska frågor: Kan man göra skada genom att erbjuda?
Jesper Ahlin Marceta
View all posts
Foto: Niclas Fasth
Vad ska man göra när marken plötsligt sviktar, när vardagen börjar skava och livet krisar? Rut Vinterkvist recenserar Maria Lindquists bok Filosofi för livskrisare.
Rut Vinterkvist
View all posts
Henrik Lagerlund har läst en biografi över Carl Yngve Sahlin som närmar sig panegyrik.
Henrik Lagerlund
View all posts