Filosofiska framsteg – en bristvara

Foto: Greg Rakozy/Unsplash
Filosofer är ofta oeniga, och inom filosofin har framsteg aldrig varit självklart. Folke Tersman reflekterar över varför konvergens uteblir i centrala filosofiska frågor och diskuterar hur ökad metodreflektion kan bidra till disciplinens utveckling.
Folke Tersman

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

”När två personer är överens är en av dem inte filosof”. Det är en sentens som möjligen inspirerats av det mer allmänt hållna tänkespråket ”När två personer ständigt är ense så är en av dem onödig”, vilket på tveksamma grunder tillskrivits biltillverkaren Henry Ford. Poängen med det senare citatet är att konformism och grupptänkande riskerar att hämma idéutvecklingen. Vad det första citatet verkar säga är att risken är liten inom filosofin.

Den slutsatsen bör tas med en nypa salt. Också inom filosofin opererar sociala mekanismer av det slag som får människor att anpassa sig. Men kanske kan man säga att ifrågasättande på ett tydligare sätt ingår i en filosofs arbetsbeskrivning jämfört med många andra yrken. Att det finns gott om oenighet inom filosofin är också svårt att förneka. Detsamma gäller givetvis andra discipliner, inte minst de naturvetenskapliga. Men där kan man lättare ana en konvergens över tid. Frågor som är omstridda vid en tidpunkt har vid en senare tidpunkt avgjorts till de flestas belåtenhet, även om de då ersatts av andra frågor som givit upphov till nya kontroverser. När det gäller de centrala frågorna inom filosofin – om viljans frihet, medvetandets natur, vad det innebär att ha kunskap och så vidare – är det svårare att se en liknande utveckling, trots idogt arbete av de över tjugo tusen yrkesfilosofer som i nuläget lär finnas i världen (vilket i och för sig kan jämföras med en dryg miljon fysiker).

Om det finns en sådan kontrast, och vad den i så fall innebär, är teman i en diskussion som handlar om huruvida det görs framsteg inom filosofin. Det vill man ju gärna tro, inte minst när man skriver hurtfriska ansökningar om nya forskningsanslag (i vilka man helst skall förespegla stora genombrott).

Debatten förs mellan pessimister och optimister och handlar till stor del om vad som menas med ett framsteg eller om vilka framsteg som så att säga borde ”räknas”. Att det görs en viss sorts framsteg i filosofin verkar nämligen svårt att förneka. Teorier och viktiga antaganden kan formuleras med större precision än tidigare, vilket underlättar utforskningen av relationerna mellan dem. Mer finkorniga distinktioner tillåter oss också att urskilja nya versioner av teorierna och att upptäcka nya sätt för deras anhängare att bemöta invändningar på. Resultatet av arbetet kan beskrivas som en allt mer detaljerad bild av det dialektiska landskapet och en allt bättre överblick över de teoretiska möjligheter som finns för den som vill besvara de filosofiska frågorna.

Optimisterna betonar betydelsen av denna ökade förståelse och tror att den bådar gott inför framtiden. Pessimisterna är mer skeptiska. Visst kan de gå med på att den ökade förståelsen har ett värde, att själva frågandet är meningsfullt, och att det gagnar samhället också på andra sätt att de filosofiska frågorna diskuteras på ett systematiskt sätt. Det skapar ju i alla fall arbetstillfällen. Men om filosofernas arbete och uppfinningsrikedom inte i slutänden kommer att mynna ut i etablerade konklusioner om viljans frihet eller medvetandets natur, vilket pessimisterna ser föga tecken på, så är det mest att betrakta som en sorts torrsim. Om man inser att man kommer att förbli på landbacken blir det i längden tradigt att ligga på marken och öva brösttag.

En av de som bidragit till debatten är David Chalmers. Han har föreslagit att vi bör fokusera på varför det inte görs mer framsteg inom filosofin snarare än på om framsteg görs överhuvudtaget. Skälet är att insatser av den typ jag nämnde tidigare trots allt genererar vedertagna svar på vissa frågor.  Men dessa frågor är, som han uttrycker sig, ”små”, som exempelvis vad som förutsätts av något visst filosofiskt antagande. Vad gäller de stora frågorna, det vill säga de jag kallat ”centrala”, menar han att framstegen är mer begränsade, i den meningen att filosofernas bedömningar inte kan sägas konvergera mot någon kollektiv samsyn som skulle kunna representera sanningen.

Vad ligger bakom denna brist på konvergens? Chalmers diskuterar en rad möjligheter. En är att frågorna helt enkelt inte har några (objektivt) sanna svar. Man kan undra varför ett sådant förhållande automatiskt skulle dra med sig oenighet, men Chalmers menar hursomhelst att den förklaringen på sin höjd kan tillämpas på vissa filosofiska frågor. Andra förklaringar som han överväger är att filosofer ibland pratar förbi varandra, genom att det finns subtila skillnader mellan de begrepp de använder, och att vi helt enkelt är för korkade för att kunna besvara centrala filosofiska frågor.

Vad som förklarar avsaknaden av filosofiska framsteg kan vara bra att veta om man vill öka dem. Någon kanske tänker att bristen på intelligens kan åtgärdas genom framtagandet av en hyperavancerad AI som tänker åt oss. Men risken är att slutsatserna den spottar ut skulle göra oss lika konsternerade som Arthur i Douglas Adams bok Liftarens guide till galaxen när han frågar superdatorn ”Deep Thought” om vad som är meningen med livet och får svaret: 42.

Det jag själv vill föreslå är snarare ökad reflektion kring de metoder som står till buds för en filosof. Filosofin kan som disciplin betraktas som ”framtung”, i den meningen att mycket energi går åt till teoriutveckling men ganska lite till att fundera på hur teorierna skall utvärderas. Därmed skiljer den sig exempelvis från naturvetenskaperna där strävan att skaffa mer och bättre data som teorier kan prövas mot är central. Vad som fungerar som data inom filosofin är som bekant rätt oklart. Det många filosofer ytterst åberopar är ”intuitioner”, det vill säga preteoretiska föreställningar till exempel om vad kunskap är. En förklaring till oenigheten bland dem är vidare att de intuitioner som delas av alla eller nästan alla är få och att de som finns inte stödjer starka slutsatser. Samtidigt saknas idag en god förståelse av varför intuitioner överhuvudtaget skall ses som relevanta och när de är pålitliga. Det är ett område, menar jag, där ökade ansträngningar kan vara motiverade. Det skulle i alla fall skapa nya arbetstillfällen.

  • Professor i filosofi i Uppsala och ställföreträdande VD för Institutet för framtidsstudier i Stockholm.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Liza Polyanskaya/Unsplash
Är filosofi nödvändig för det goda livet? Eller är det grubblarens självbedrägeri? Ulrika Carlsson reflekterar över vad filosofin gör och vilka det är som gör filosofi, grundläggande och samtidigt personliga frågor om filosofins ursprung och värde.
Ulrika Carlsson
View all posts
Foto: Amandus Lindblad
Emma Jakobsson har sett en inspirerande föreställning som djupdyker i de ideal, tankegångar och utmaningar som 1700-talets filosofer och vetenskapsmän stod inför.
Emma Jakobsson
View all posts
Foto: Yutacar/Unsplash
Elsa Magnell, nybliven doktorand i praktisk filosofi vid Lunds universitet, delar med sig av sin resa från ensamt grubblande till gemensamt tänkande.
Elsa Magnell
View all posts
Foto: David Matos/Unsplash
Kritiker av Etikprövningslagen är förvånansvärt tysta om vad lagen är till för. Erik Angner, professor i praktisk filosofi och före detta ledamot vid Etikprövningsmyndigheten, menar att lagen befrämjar viktiga värden som inte får hamna i skymundan.
Erik Angner
View all posts
En lång rad av män vars filosofi vi bara får snudda vid. Per Algander recenserar en bok om Rainer Maria Rilke (1875–1926) som sätter tänkarna framför tankarna.
Per Algander
View all posts
Foto: Cristina Gottardi/Unsplash
Debatten om kvinnors plats i filosofihistorien blossar upp med jämna mellanrum och verkar aldrig dö ut. Varför är det så svårt att enas om att kvinnliga filosofer både har existerat och förtjänar en plats i läroplanen?
Sara Mehri, Julie Noorda
View all posts
View all posts
Foto: Robert Bye/Unsplash
Det talas ofta om vikten av akademisk frihet. Men vad innebär egentligen akademisk frihet, och vad är den bra för?
David Brax
View all posts
Foto: Oscar Keys/Unsplash.
En utlyst forskartjänst väcker filosofiska frågor: Kan man göra skada genom att erbjuda?
Jesper Ahlin Marceta
View all posts
Foto: Niclas Fasth
Vad ska man göra när marken plötsligt sviktar, när vardagen börjar skava och livet krisar? Rut Vinterkvist recenserar Maria Lindquists bok Filosofi för livskrisare.
Rut Vinterkvist
View all posts
Henrik Lagerlund har läst en biografi över Carl Yngve Sahlin som närmar sig panegyrik.
Henrik Lagerlund
View all posts