Filosofi med barn och unga

Johan Berg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Filosoferna Johan G:son Berg och Jonathan Clinton driver tillsammans Tänka Noga – filosofisamtal i åldrarna 9-19. Här berättar Johan om verksamheten och om att filosofera med barn och unga.

Vad är syftet med att filosofera med barn och unga? Ett svar är att det utvecklar barns förmåga att resonera och analysera och att man därför kan förbättra skolresultat genom att införa filosofi på schemat. Det finns visst vetenskapligt stöd för detta men evidensen är inte helt entydig, som så ofta när man studerar komplexa fenomen som undervisning i skolmiljö. Ett annat svar är att barn och unga borde ägna sig åt filosofi av samma skäl som de borde ägna sig åt dans, idrott, teater eller musik – för att det är kul och känns meningsfullt. I filosofiska samtal får man hjälp och stöd av andra i sina funderingar om vad rättvisa är, hur medvetandet fungerar, livet efter döden, djurs rättigheter, identitet, språket, alternativa verkligheter eller oändligheten. Sådana frågeställningar behöver man diskutera med andra, det gäller både barn och vuxna.

Det finns många olika sätt att filosofera med barn och unga. Tänka Noga håller i samtal för åldrarna 9-19 där grupper med ungefär femton ungdomar försöker tillsammans besvara filosofiska frågor. Samtalen äger rum på helgerna och är två timmar långa. Verksamheten började år 2000 på Södra Teatern i Stockholm under ledning av Liza Haglund och drivs idag av Johan G:son Berg och Jonathan Clinton i andra lokaler på Södermalm i Stockholm.

Samtal med Tänka Noga inleds med en filosofisk övning som uppvärmning. För yngre deltagare är övningen ofta i form av en lek som kretsar kring ett filosofiskt tema och slutar i en diskussion. De äldre får något som är mer utmanande, som ett tankeexperiment att analysera och diskutera. Därefter följer en tankepaus. Under den får varje deltagare komma på och skriva ned en fråga som de vill diskutera med de andra. Den behöver inte handla om uppvärmningen och den behöver inte vara en klassisk filosofisk fråga. Är man osäker på om frågan man har kommit på är filosofisk kan man se vad de andra tänker. När tankepausen är slut får alla presentera sin fråga för de andra och den skrivs upp så alla kan se. Ibland kan gruppen hjälpas åt att hitta den rätta formuleringen av frågan så att den fångar det man undrade. Med deltagare som är intresserade av filosofi och en filosofipedagog som samtalsledare blir det oftast ett filosofiskt samtal även om frågan man börjar med inte var tydligt filosofisk.

Därefter får deltagarna rösta på den fråga de helst vill diskutera och frågan med flest röster diskuteras. Den som kom på frågan brukar få inleda och sedan följer handuppräckning. Det är deltagarnas samtal: de har hittat på frågan, valt frågan och de är nu de som gemensamt ska försöka hitta ett svar. Samtalsledaren hjälper till med att fördela ordet och hålla olika reda på olika tanketrådar. Ibland kanske samtalsledaren stannar upp samtalet för att uppmärksamma distinktioner som verkar göras, få deltagarna att fundera över definitionen av begrepp som verkar viktiga eller bjuda in till tolkning av det en deltagare har sagt. Idealet är inte en debattklubb där deltagarna försöker knäcka varandras argument och visa att man har rätt. Målet för samtalsledaren är att gruppen ska bli en undersökande gemenskap där man hjälps åt för att nå ett gemensamt mål: svaret på frågan. Både för- och motargument tillhör hela gruppen och inte individerna.

Även om det finns många olika sätt att filosofera med barn är många av verktygen gemensamma. De flesta som börjar i Tänka Nogas samtalsserier fortsätter i många år och för oss som leder är det tydligt att de förbättrar sina färdigheter i att göra distinktioner, hitta motargument, se saker från olika håll och följa en tanke hela vägen till dess logiska slut. Än mer tydligt är det att de känner att samtalen är meningsfulla och att de tycker att filosofi är ett bra sätt att försöka förstå och förhålla sig till världen. Ett syfte så gott som något.

  • Driver Tänka Noga – filosofisamtal i åldrarna 9-19.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Miltiadis Fragkidis/Unsplash
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 18 december 2024. Nästa nyhetsbrev skickas den 21 februari. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Jeremy Bishop/Unsplash
Alltmer undergrävs svenskars förtroende för journalistik och expertis genom retoriska grepp. Utvecklingen kräver nya motstrategier, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
Foto: Johan Bodell
Enligt ledarskribenten Emma Jaenson strider Chalmers nya forum mot meritokratin. Så är det inte alls, menar David Brax.
David Brax
Är liberalism inte bara en politisk ideologi? Ger den oss också metoder för att växa och bli bättre som människor? Martin Sjöberg recenserar Lefebvres försvar av liberalismen som ett sätt att leva på.
Martin Sjöberg
Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet
Regeringens forskningsproposition hade kunnat ta tag i akademins verkliga problem: Otrygghet, osäkerhet och ofrihet. I stället fick vi ett dokument där akademin framställs som företaget Sveriges forsknings- och utvecklingsavdelning, skriver David Brax.
David Brax
Foto: Camylla Battani/Unsplash
Troll och nyttiga idioter skapar en förvirringsparad kring Musks höjda högerarm. Tillsammans flyttar de gränserna för vad som är politiskt acceptabelt, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
En bok som passar bra för lärare och samtalsgrupper. Men är den dynamisk nog för samtal i vardagen? Gina Lindved har läst boken Filosofera tillsammans, författad av Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö.
Gina Lindved
Foto: Ahmad Odeh/Unsplash
Är filosofi att greppa tag i själen och vända den bort från felaktiga livsmål, och i stället rikta själen mot det mål som på riktigt kommer att göra människan lycklig? Hektor Löfgren skriver om Platons tankar om kärlekens betydelse för filosofin.
Hektor Löfgren
Foto: Liza Polyanskaya/Unsplash
Är filosofi nödvändig för det goda livet? Eller är det grubblarens självbedrägeri? Ulrika Carlsson reflekterar över vad filosofin gör och vilka det är som gör filosofi, grundläggande och samtidigt personliga frågor om filosofins ursprung och värde.
Ulrika Carlsson
Foto: Amandus Lindblad
Emma Jakobsson har sett en inspirerande föreställning som djupdyker i de ideal, tankegångar och utmaningar som 1700-talets filosofer och vetenskapsmän stod inför.
Emma Jakobsson