Filosofi med barn och unga

Johan Berg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Filosoferna Johan G:son Berg och Jonathan Clinton driver tillsammans Tänka Noga – filosofisamtal i åldrarna 9-19. Här berättar Johan om verksamheten och om att filosofera med barn och unga.

Vad är syftet med att filosofera med barn och unga? Ett svar är att det utvecklar barns förmåga att resonera och analysera och att man därför kan förbättra skolresultat genom att införa filosofi på schemat. Det finns visst vetenskapligt stöd för detta men evidensen är inte helt entydig, som så ofta när man studerar komplexa fenomen som undervisning i skolmiljö. Ett annat svar är att barn och unga borde ägna sig åt filosofi av samma skäl som de borde ägna sig åt dans, idrott, teater eller musik – för att det är kul och känns meningsfullt. I filosofiska samtal får man hjälp och stöd av andra i sina funderingar om vad rättvisa är, hur medvetandet fungerar, livet efter döden, djurs rättigheter, identitet, språket, alternativa verkligheter eller oändligheten. Sådana frågeställningar behöver man diskutera med andra, det gäller både barn och vuxna.

Det finns många olika sätt att filosofera med barn och unga. Tänka Noga håller i samtal för åldrarna 9-19 där grupper med ungefär femton ungdomar försöker tillsammans besvara filosofiska frågor. Samtalen äger rum på helgerna och är två timmar långa. Verksamheten började år 2000 på Södra Teatern i Stockholm under ledning av Liza Haglund och drivs idag av Johan G:son Berg och Jonathan Clinton i andra lokaler på Södermalm i Stockholm.

Samtal med Tänka Noga inleds med en filosofisk övning som uppvärmning. För yngre deltagare är övningen ofta i form av en lek som kretsar kring ett filosofiskt tema och slutar i en diskussion. De äldre får något som är mer utmanande, som ett tankeexperiment att analysera och diskutera. Därefter följer en tankepaus. Under den får varje deltagare komma på och skriva ned en fråga som de vill diskutera med de andra. Den behöver inte handla om uppvärmningen och den behöver inte vara en klassisk filosofisk fråga. Är man osäker på om frågan man har kommit på är filosofisk kan man se vad de andra tänker. När tankepausen är slut får alla presentera sin fråga för de andra och den skrivs upp så alla kan se. Ibland kan gruppen hjälpas åt att hitta den rätta formuleringen av frågan så att den fångar det man undrade. Med deltagare som är intresserade av filosofi och en filosofipedagog som samtalsledare blir det oftast ett filosofiskt samtal även om frågan man börjar med inte var tydligt filosofisk.

Därefter får deltagarna rösta på den fråga de helst vill diskutera och frågan med flest röster diskuteras. Den som kom på frågan brukar få inleda och sedan följer handuppräckning. Det är deltagarnas samtal: de har hittat på frågan, valt frågan och de är nu de som gemensamt ska försöka hitta ett svar. Samtalsledaren hjälper till med att fördela ordet och hålla olika reda på olika tanketrådar. Ibland kanske samtalsledaren stannar upp samtalet för att uppmärksamma distinktioner som verkar göras, få deltagarna att fundera över definitionen av begrepp som verkar viktiga eller bjuda in till tolkning av det en deltagare har sagt. Idealet är inte en debattklubb där deltagarna försöker knäcka varandras argument och visa att man har rätt. Målet för samtalsledaren är att gruppen ska bli en undersökande gemenskap där man hjälps åt för att nå ett gemensamt mål: svaret på frågan. Både för- och motargument tillhör hela gruppen och inte individerna.

Även om det finns många olika sätt att filosofera med barn är många av verktygen gemensamma. De flesta som börjar i Tänka Nogas samtalsserier fortsätter i många år och för oss som leder är det tydligt att de förbättrar sina färdigheter i att göra distinktioner, hitta motargument, se saker från olika håll och följa en tanke hela vägen till dess logiska slut. Än mer tydligt är det att de känner att samtalen är meningsfulla och att de tycker att filosofi är ett bra sätt att försöka förstå och förhålla sig till världen. Ett syfte så gott som något.

  • Driver Tänka Noga – filosofisamtal i åldrarna 9-19.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Sai Kiran Belana/Unsplash
William Bülow O’Nils eftersöker reda och förståelse i debatten om existentiell hälsa. Vilka dimensioner rör frågan? Vilken är fackfilosofens roll i det hela?
William Bülow O’Nils
Foto: Thierry Ehrmann
Emet Brulin är kritiker och utbildad i filosofi. Här varnar han för att filosofin måste stå emot kulturjournalistikens reduktiva logik och race mot botten.
Emet Brulin
Albert Camus menade att det finns människor som lever större och sannare än andra. De hör till Sällskapet. Jenny Maria Nilsson är kulturjournalist med ett särskilt intresse för filosofi – och för det Sällskap som Camus ville hedra.
Jenny Maria Nilsson
Foto: Noah Silliman/Unsplash
Är existentiell hälsa ett meningslöst begrepp? Kan filosofi hjälpa personer som lider av mental ohälsa? Här är Kalle Grills slutreplik i debatten.
Kalle Grill
Foto: Hans Moerman/Unsplash
Kalle Grill invänder i Svensk filosofi mot att Torbjörn Tännsjö avfärdar existentiell hälsa som begrepp. Här bemöter Tännsjö argumenten.
Torbjörn Tännsjö
Foto: Hailey Kean/Unsplash
Torbjörn Tännsjö menar att existentiell hälsa är ett meningslöst begrepp och går till angrepp på filosofiska praktiker. Kalle Grill synar argumenten.
Kalle Grill
Foto: Stina Nylén
Filosofin handlar om renhårighet. För en kulturjournalist är tricket att hitta de konkreta situationer när filosofiska frågor är av intresse, skriver Nina Björk.
Nina Björk
Foto: Thron Ullberg
I början av 1990-talet skickade Expressen filosofer till kontinenten för att rapportera hem om Hegel och Derrida. Samtidigt höll Per Svensson ställningarna på tidningens kulturredaktion. Här reflekterar han över fem decennier i journalistikens tjänst – och den betydelse som filosofin har haft, åtminstone mellan raderna.
Per Svensson
Foto: Ari Spada/Unsplash
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 21 februari 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 15 april. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Ojämlikheten har nått höjder som inte skådats sedan slutet av 1800-talet. Med det har illiberala partier vuxit och förtroendet för demokratin minskat. Simon Helperin recenserar Grundbulten, som är Bo Rothsteins försök att förklara hur vi hamnade här.
Simon Helperin