PPE-student i Stockholm

Leo Sokolow Romin

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Leo Sokolow Romin (@sokolow_leo) studerar Politik, filosofi och ekonomi vid Stockholms universitet. Här berättar han om utbildningsprogrammet och om sitt filosofiintresse.

Mitt namn är Leo Sokolow, jag är 21 år och har intresserat mig för filosofi ända sedan jag läste filosofi på gymnasiet. Det som väckte mitt intresse då var att jag tyckte att jag fick en del värdefulla verktyg i att orientera mig i den värld där en stor del av mitt tankeliv utspelade sig. Det var som ett svar på en längtan efter att bättre förstå frågor som ofta förbisågs, som till exempel, ”vad är vetande?”, ”är nationalstatens principer rättfärdiga?” och ”hur kan det vara möjligt att härleda moral?” Det var nog det som fick mig att omedelbart efter gymnasiet söka till ​Politik, filosofi och ekonomi​ (PPE) på Stockholms universitet. Programmet svarade mot den idé jag hade om att kombinera min personliga passion – filosofi – med andra matnyttiga fält som statsvetenskap och ekonomi. Nu har jag snart gått programmet i två och ett halvt år. 

Lärde jag mig det jag väntade mig att få lära mig? För att förstå det kan det vara bra att gräva sig ner i vad PPE-programmet faktiskt är. 

PPE, efter engelskans ​Philosophy, politics and economics​, är ett så kallat tvärvetenskapligt universitetsprogram som hade sin start på Oxford University för nästan 100 år sedan. Sedan ett par år tillbaka går det att studera på Stockholms, Lunds och Södertörns universitet. Programmet går ut på att fördjupa sig i strukturen, de filosofiska och ekonomiska principerna av vårt samhälle. Fastän det i Storbritannien har anklagats för att ha utbildat en elit med intresset av att bevara ​status quo​ skulle jag tvärtom mena att PPE ger de studerande verktyg för att kunna visualisera och skapa något helt annat än det rådande. Och då menar jag inte att vi uppmuntras till revolution utan att vi uppmuntras att formulera argument för nya rättviseprinciper, nya sätt att se på vetenskap och ekonomi, samtidigt som vi kan föra oss i de faktiska institutionella system som vi vill utveckla. Programmet fungerar som en brygga mellan filosofi och samhällets/nationalstatens faktiska vara, och motverkar det annars stora glappet mellan de stora tänkarnas idéer och de som sitter vid det beslutfattande bordet. 

Efter två år som student på detta program kan jag orientera mig i de filosofiska frågeställningarnas värld samtidigt som jag fått kunskap om politikens ramverk och nationalekonomins förklaringsmodeller på både mikro- och makronivå. Trots programmets okonventionella karaktär att blanda filosofi med de hårda vetenskaperna statsvetenskap och nationalekonomi har jag kunnat kultivera mitt filosofiska intresse inom den givna ramen. Det var extra tydligt när jag skrev en B-uppsats där jag fick svara på Torbjörn Tännsjös tes att människorna i världens utvecklade länder lever liv som är på gränsen till att inte vara värda att leva, i texten ”Why we ought to accept the repugnant conclusion” (2009). Då fick jag gräva mig ner i något så teoretiskt om lyckans karaktär och dess moraliska innebörd, för att sedan med hjälp av nationalekonomiska modeller formulera ett argument för vikten av försäkringssystem. Att relatera filosofi till faktiska praktiska problem återupptar filosofins vikt i samhället och ger det därför extra utrymme att blomstra. 

Förutom kunskaper om moral, politik, metafysik, “nytta”, finanspolitiska expansioner (och så vidare) har jag också genom PPE fått en bra inblick i den akademiska världen. Programmet har med sin långa historia blivit mer av en akademisk tradition än bara ett sätt att ordna kurser efter varandra. I mars 2020 fick jag, samtidigt som land efter land stängde sina flygplatser, åka till New Orleans för att delta i den årliga PPE Society Conference där akademiker från hela världen samlades för att föreläsa om sin forskning, en resa jag sent kommer att glömma. Förhoppningsvis kommer jag själv stå där och föreläsa en dag. 

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Randy Jacob/Unsplash
Efter disputationen i filosofi kände Sara Belfrage en längtan efter att vara mer involverad i världen. Att göra nytta. Utanför forskningen fick hon nya perspektiv.
Sara Belfrage
Foto: Robynne O/Unsplash
Efter disputationen i filosofi eftersträvade Karl Pettersson först en fortsatt väg inom forskning. Sedan satsade han dock på ett tidigare intresse och hittade ett arbete utanför filosofin som blev mer än bara en plan B.
Karl Pettersson
Foto: Jo Leonhardt/Unsplash
I boken "Epistemic Courage" skriver Jonathan Ichikawa om ett fenomen som han kallar för just 'epistemiskt mod’. Karl Ågerup har läst boken och reflekterar kring vikten av epistemiskt mod och om riskerna omkring det.
Karl Ågerup
Foto: Jens Lelie/Unsplash
Ebba Gullberg disputerade i filosofi, men presenterar sig sällan som filosof. När avhandlingen var klar kände hon sig också klar med filosofin. Hon saknar ibland undervisningen, men inte forskningen.
Ebba Gullberg
Foto: Sam McGhee/Unsplash
Vad bör vara filosofens roll i samhället? Evelina Edfors funderar över filosofens tredje uppgift och om att skapa rum där vi kan tänka tillsammans.
Evelina Edfors
Marcel Quarfood recenserar Marcus Willascheks omfattande bok om Kant. En bok som är mer än en biografi, lärobok eller ett bidrag till Kantforskningen.
Marcel Quarfood
Foto: Miikka Luotio/Unsplash
Privata universitet i andra länder har inte kunnat värja sig mot makthungriga politiker, menar Erik Angner. Olle Risberg replikerar att det finns fler – och mer lovande – alternativ till status quo, och att pratet om ”privata universitet” har snedvridit debatten.
Olle Risberg
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Regeringen har delat ut uppdraget att utforma ett medborgarskapsprov till två svenska universitet, något som väckt protester. "Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen", svarar migrationsminister Johan Forssell. Erik Angner, professor i praktisk filosofi på Stockholms universitet, menar att Forssells uttalande är en auktoritär förskjutning och att vi tillsammans behöver sätta ned foten innan det är för sent.
Erik Angner
Foto: Markus Spiske/Unsplash
Att svara på klimathotet kräver att vi radikalt ställer om vårt sätt att leva, men samtidigt att vi hanterar de förväntningar som människor har på vad ett gott liv innebär. Eric Brandstedt skriver om hur vi kan förstå spänningen och hur frustrerade förväntningar kan stå i vägen för en lyckad klimatomställning.
Eric Brandstedt
Foto: Bundesarchiv, bild 146-1969-065-24 / CC-BY-SA 3.0
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 15 april 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 18 juni. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta