Filosofin och yrkeslivet

Foto: Efe Yağız Soysal/Unsplash
Många är intresserade av att läsa filosofi, men en karriär inom akademin är inte för alla. Esbjörn Wahlberg skriver om att studera filosofi men inte bli filosof, och vilka värdefulla egenskaper han har tagit med sig från filosofistudierna till yrkeslivet.
Esbjörn Wahlberg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Jag ägnade mig under många år åt studier i både praktisk och teoretisk filosofi samt religionsfilosofi. Först i Lund och sedan i Stockholm. Det var något i ansatsen i dessa ämnen som attraherade. Att ställa de mest grundläggande frågorna, att inte direkt ställa sig på ett idébygge utan börja med att knacka på byggstenarna själva. Inte minst övningar i begreppsanalys var njutningsfullt; att ta ett ord och studera det utifrån olika vinklar. Jag vill minnas att min magisteruppsats i praktisk filosofi handlade om skillnaden mellan att ha makt och inflytande. Det är som regel fruktbart att studera begreppens genes som en första ansats i sådana arbeten.

Filosofi är en blandning mellan krav på stringens i resonemanget och förmågan att ställa rätt frågor.

Efter ett tag upptäckte jag att den traditionella arbetsmarknaden trots allt utövade en viss lockelse. Filosofi är en blandning mellan krav på stringens i resonemanget och förmågan att ställa rätt frågor. Frågorna var jag rätt bra på – men att leda ner svaren till exakta slutledningar var svårare. Det fanns andra studenter som hade bättre koll på det senare. Duktiga filosofer, helt enkelt. Jag tog min Mats ur akademien och tackade för mig.

Så för min del slutade det med två magisteruppsatser. I teoretisk filosofi handlade den om mereologi: läran om relationen ”mellan delar och helheten de utgör”. Varför bildar till exempel några stjärnor stjärnbilder medan vi ignorerar andra konstellationer av himlakroppar. Vad är ett objekt? Ontologi – bara ordet gör en knäsvag. Jag känner att jag blir uppspelt bara av att tänka tillbaka på detta.

Jag skulle säga att det är två saker som jag framförallt tagit med mig från filosofin in i yrkeslivet. Det ena är en slags ödmjukhet inför vad som är rätt eller fel, sant eller falskt. Förmågan att kontextualisera sakförhållanden är nyttig när det gäller att inte bli för tvärsäker. Dock ska det erkännas att detta inte alla gånger är en odiskutabelt positiv egenskap i det så kallade näringslivet. Beslut måste ju ända fattas. Att vara släpankare är en balansgång, inte sällan lite otacksamt, men också nödvändigt för att få fram bra kvalitet i en process. En filosof minus elfenbenstorn är hårdvaluta.

Den andra egenskapen är förmågan att ställa frågor. Eller med Heideggers högtravande språk ”Frågandet är tänkandets fromhet.” Det är många gånger i frågan som svaret tar gestalt. Som strategin formas. Rätt fråga upprättar rätt perspektiv. Sen ska ju svaren vaskas fram – och jag för min del har alltid kommit bättre till min rätt när jag arbetat tillsammans med kollegor kring ett uppdrag eller projekt; det är sällan som en person sitter inne både med rätt frågor och rätt svar. En framgångsrik arbetsgrupp måste innehålla både personer som kan ställa frågor och som kan ge svar.

Att kontextualisera och att ställa bra frågor. Det är bra egenskaper som jag haft med mig från filosofin när jag arbetat som journalist, kommunikationsstrateg eller pressansvarig för olika arbetsgivare – och nu idag som politiskt sakkunnig för Näringsutskottet och Trafikutskottet på Centerpartiets riksdagskansli. Sedan gäller det såklart att tillsätta entusiasm – men det är ju så med det mesta i livet!

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Regeringen har delat ut uppdraget att utforma ett medborgarskapsprov till två svenska universitet, något som väckt protester. "Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen", svarar migrationsminister Johan Forssell. Erik Angner, professor i praktisk filosofi på Stockholms universitet, menar att Forssells uttalande är en auktoritär förskjutning och att vi tillsammans behöver sätta ned foten innan det är för sent.
Erik Angner
Foto: Markus Spiske/Unsplash
Att svara på klimathotet kräver att vi radikalt ställer om vårt sätt att leva, men samtidigt att vi hanterar de förväntningar som människor har på vad ett gott liv innebär. Eric Brandstedt skriver om hur vi kan förstå spänningen och hur frustrerade förväntningar kan stå i vägen för en lyckad klimatomställning.
Eric Brandstedt
Foto: Bundesarchiv, bild 146-1969-065-24 / CC-BY-SA 3.0
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 15 april 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 18 juni. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Processingly/Unsplash
Björn Brunnander saknar ett perspektiv i diskussionen: En begriplig definition räcker inte för att tal om existentiell hälsa ska vara en bra idé.
Björn Brunnander
Den senaste Augustprisvinnaren är rik på explicit filosofi. Men vilka är egentligen tankegångarna? Niklas Dahl lyssnar in romanen och nystar ut tankarna.
Niklas Dahl
Foto: Sai Kiran Belana/Unsplash
William Bülow O’Nils eftersöker reda och förståelse i debatten om existentiell hälsa. Vilka dimensioner rör frågan? Vilken är fackfilosofens roll i det hela?
William Bülow O’Nils
Foto: Thierry Ehrmann
Emet Brulin är kritiker och utbildad i filosofi. Här varnar han för att filosofin måste stå emot kulturjournalistikens reduktiva logik och race mot botten.
Emet Brulin
Albert Camus menade att det finns människor som lever större och sannare än andra. De hör till Sällskapet. Jenny Maria Nilsson är kulturjournalist med ett särskilt intresse för filosofi – och för det Sällskap som Camus ville hedra.
Jenny Maria Nilsson
Foto: Noah Silliman/Unsplash
Är existentiell hälsa ett meningslöst begrepp? Kan filosofi hjälpa personer som lider av mental ohälsa? Här är Kalle Grills slutreplik i debatten.
Kalle Grill
Foto: Hans Moerman/Unsplash
Kalle Grill invänder i Svensk filosofi mot att Torbjörn Tännsjö avfärdar existentiell hälsa som begrepp. Här bemöter Tännsjö argumenten.
Torbjörn Tännsjö