Filosofin och yrkeslivet

Foto: Efe Yağız Soysal/Unsplash
Många är intresserade av att läsa filosofi, men en karriär inom akademin är inte för alla. Esbjörn Wahlberg skriver om att studera filosofi men inte bli filosof, och vilka värdefulla egenskaper han har tagit med sig från filosofistudierna till yrkeslivet.
Esbjörn Wahlberg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Jag ägnade mig under många år åt studier i både praktisk och teoretisk filosofi samt religionsfilosofi. Först i Lund och sedan i Stockholm. Det var något i ansatsen i dessa ämnen som attraherade. Att ställa de mest grundläggande frågorna, att inte direkt ställa sig på ett idébygge utan börja med att knacka på byggstenarna själva. Inte minst övningar i begreppsanalys var njutningsfullt; att ta ett ord och studera det utifrån olika vinklar. Jag vill minnas att min magisteruppsats i praktisk filosofi handlade om skillnaden mellan att ha makt och inflytande. Det är som regel fruktbart att studera begreppens genes som en första ansats i sådana arbeten.

Filosofi är en blandning mellan krav på stringens i resonemanget och förmågan att ställa rätt frågor.

Efter ett tag upptäckte jag att den traditionella arbetsmarknaden trots allt utövade en viss lockelse. Filosofi är en blandning mellan krav på stringens i resonemanget och förmågan att ställa rätt frågor. Frågorna var jag rätt bra på – men att leda ner svaren till exakta slutledningar var svårare. Det fanns andra studenter som hade bättre koll på det senare. Duktiga filosofer, helt enkelt. Jag tog min Mats ur akademien och tackade för mig.

Så för min del slutade det med två magisteruppsatser. I teoretisk filosofi handlade den om mereologi: läran om relationen ”mellan delar och helheten de utgör”. Varför bildar till exempel några stjärnor stjärnbilder medan vi ignorerar andra konstellationer av himlakroppar. Vad är ett objekt? Ontologi – bara ordet gör en knäsvag. Jag känner att jag blir uppspelt bara av att tänka tillbaka på detta.

Jag skulle säga att det är två saker som jag framförallt tagit med mig från filosofin in i yrkeslivet. Det ena är en slags ödmjukhet inför vad som är rätt eller fel, sant eller falskt. Förmågan att kontextualisera sakförhållanden är nyttig när det gäller att inte bli för tvärsäker. Dock ska det erkännas att detta inte alla gånger är en odiskutabelt positiv egenskap i det så kallade näringslivet. Beslut måste ju ända fattas. Att vara släpankare är en balansgång, inte sällan lite otacksamt, men också nödvändigt för att få fram bra kvalitet i en process. En filosof minus elfenbenstorn är hårdvaluta.

Den andra egenskapen är förmågan att ställa frågor. Eller med Heideggers högtravande språk ”Frågandet är tänkandets fromhet.” Det är många gånger i frågan som svaret tar gestalt. Som strategin formas. Rätt fråga upprättar rätt perspektiv. Sen ska ju svaren vaskas fram – och jag för min del har alltid kommit bättre till min rätt när jag arbetat tillsammans med kollegor kring ett uppdrag eller projekt; det är sällan som en person sitter inne både med rätt frågor och rätt svar. En framgångsrik arbetsgrupp måste innehålla både personer som kan ställa frågor och som kan ge svar.

Att kontextualisera och att ställa bra frågor. Det är bra egenskaper som jag haft med mig från filosofin när jag arbetat som journalist, kommunikationsstrateg eller pressansvarig för olika arbetsgivare – och nu idag som politiskt sakkunnig för Näringsutskottet och Trafikutskottet på Centerpartiets riksdagskansli. Sedan gäller det såklart att tillsätta entusiasm – men det är ju så med det mesta i livet!

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Miltiadis Fragkidis/Unsplash
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 18 december 2024. Nästa nyhetsbrev skickas den 21 februari. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Jeremy Bishop/Unsplash
Alltmer undergrävs svenskars förtroende för journalistik och expertis genom retoriska grepp. Utvecklingen kräver nya motstrategier, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
Foto: Johan Bodell
Enligt ledarskribenten Emma Jaenson strider Chalmers nya forum mot meritokratin. Så är det inte alls, menar David Brax.
David Brax
Är liberalism inte bara en politisk ideologi? Ger den oss också metoder för att växa och bli bättre som människor? Martin Sjöberg recenserar Lefebvres försvar av liberalismen som ett sätt att leva på.
Martin Sjöberg
Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet
Regeringens forskningsproposition hade kunnat ta tag i akademins verkliga problem: Otrygghet, osäkerhet och ofrihet. I stället fick vi ett dokument där akademin framställs som företaget Sveriges forsknings- och utvecklingsavdelning, skriver David Brax.
David Brax
Foto: Camylla Battani/Unsplash
Troll och nyttiga idioter skapar en förvirringsparad kring Musks höjda högerarm. Tillsammans flyttar de gränserna för vad som är politiskt acceptabelt, menar Svensk filosofis Jesper Olsson.
Jesper Olsson
En bok som passar bra för lärare och samtalsgrupper. Men är den dynamisk nog för samtal i vardagen? Gina Lindved har läst boken Filosofera tillsammans, författad av Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö.
Gina Lindved
Foto: Ahmad Odeh/Unsplash
Är filosofi att greppa tag i själen och vända den bort från felaktiga livsmål, och i stället rikta själen mot det mål som på riktigt kommer att göra människan lycklig? Hektor Löfgren skriver om Platons tankar om kärlekens betydelse för filosofin.
Hektor Löfgren
Foto: Liza Polyanskaya/Unsplash
Är filosofi nödvändig för det goda livet? Eller är det grubblarens självbedrägeri? Ulrika Carlsson reflekterar över vad filosofin gör och vilka det är som gör filosofi, grundläggande och samtidigt personliga frågor om filosofins ursprung och värde.
Ulrika Carlsson
Foto: Amandus Lindblad
Emma Jakobsson har sett en inspirerande föreställning som djupdyker i de ideal, tankegångar och utmaningar som 1700-talets filosofer och vetenskapsmän stod inför.
Emma Jakobsson