Replik: Önsketänkande att sätta sin tillit till sociala normer som inte finns

Foto: Miikka Luotio/Unsplash
Privata universitet i andra länder har inte kunnat värja sig mot makthungriga politiker, menar Erik Angner. Olle Risberg replikerar att det finns fler – och mer lovande – alternativ till status quo, och att pratet om ”privata universitet” har snedvridit debatten.
Olle Risberg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Erik Angner skrev i går en text om de svenska universitetens associationsform här på Svensk filosofi. Angner och jag är överens på flera punkter men några förtydliganden är ändå på sin plats.

Angner reagerar på ett uttalande från migrationsminister Johan Forssell (M), som nyligen sa: ”Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen”. Detta apropå Stockholms universitets protester mot uppdraget att ta fram ett medborgarskapsprov.

Protesterna från Stockholms universitet är välgrundade, men Forssell har på en punkt rätt i sak: Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen. Närmare bestämt är nästan alla svenska universitet förvaltningsmyndigheter av samma slag som Trafikverket och Försäkringskassan.

Många i forskarvärlden, inklusive jag själv, har den senaste tiden påtalat att detta är ett stort problem som behöver lösas. Det måste bli svårare för politikerna att direkt styra svensk forskning och högre utbildning. Det är därför bra att det nu verkar som att regeringen har för avsikt att utreda frågan.

Här spelar dock detaljerna stor roll. Förslaget att associationsformen ska förändras har ibland likställts med förslaget att universiteten ska privatiseras eller bli stiftelser. Detta missförstånd har snedvridit debatten avsevärt.

Det finns ett mer lovande förslag: att en ny typ av myndighetsform ska tas fram som är mer ändamålsenlig för universitetens uppdrag. Detta var huvudförslaget senaste gången frågan utreddes och är en lösning som forskarvärlden gång på gång också efterfrågat. Angners kontrast mellan status quo och privata universitet bidrar till att denna mer lovande möjlighet förbises.

Det viktiga är dock att en ny, mer adekvat organisationsform skulle kunna göra det mycket svårare för auktoritära politiker att påverka universiteten på otillbörliga sätt.

Angner skriver också att ”[d]et är osannolikt att en ny organisationsform skulle räcka till för att skydda svenska universitet från […] auktoritära politiker” som Viktor Orbán och Donald Trump. Det viktiga är dock att en ny, mer adekvat organisationsform skulle kunna göra det mycket svårare för auktoritära politiker att påverka universiteten på otillbörliga sätt. De nuvarande reglerna tillåter att en Trump-liknande regering i Sverige stänger ner våra universitet över en natt. Detta måste åtgärdas – och att en sådan ändring inte i sig är hela lösningen på problemet utesluter inte att det är en avgörande, och angelägen, del av lösningen på problemet.

Angner efterfrågar också ”tydliga sociala normer för ’armslängds avstånd’ och mot klåfingrigt beteende från politiskt håll” som är ”förenade med sociala sanktioner av något slag”. Det vore bra om sådana normer fanns, men i dagsläget lyser de med sin frånvaro. Forssells uttalande tycks exempelvis inte ha lett till några sociala sanktioner, vilket väl bland annat beror på att liknande uttalanden i dag är regel snarare än undantag. Tidigare i år sa till exempel Patrick Reslow (SD) att ”fler politiker borde lägga sig i” universitetens förehavanden. De sociala sanktionerna uteblev.

Så: Att sätta sin tilltro till politikers välvilja eller till sociala normer som ännu inte finns riskerar att landa i önsketänkande. (Däremot kan en ändring av reglerna för universitetens associationsform bidra till att de normer som Angner efterfrågar faktiskt blir verklighet.)

Allt detta är förenligt med att det dessutom är en god idé att ”[protestera] mot varje förskjutning i auktoritär riktning”, som Angner föreslår. Det ena utesluter inte det andra.

  • Forskare i filosofi vid Uppsala universitet och Institutet för framtidsstudier.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Randy Jacob/Unsplash
Efter disputationen i filosofi kände Sara Belfrage en längtan efter att vara mer involverad i världen. Att göra nytta. Utanför forskningen fick hon nya perspektiv.
Sara Belfrage
Foto: Robynne O/Unsplash
Efter disputationen i filosofi eftersträvade Karl Pettersson först en fortsatt väg inom forskning. Sedan satsade han dock på ett tidigare intresse och hittade ett arbete utanför filosofin som blev mer än bara en plan B.
Karl Pettersson
Foto: Jo Leonhardt/Unsplash
I boken "Epistemic Courage" skriver Jonathan Ichikawa om ett fenomen som han kallar för just 'epistemiskt mod’. Karl Ågerup har läst boken och reflekterar kring vikten av epistemiskt mod och om riskerna omkring det.
Karl Ågerup
Foto: Jens Lelie/Unsplash
Ebba Gullberg disputerade i filosofi, men presenterar sig sällan som filosof. När avhandlingen var klar kände hon sig också klar med filosofin. Hon saknar ibland undervisningen, men inte forskningen.
Ebba Gullberg
Foto: Sam McGhee/Unsplash
Vad bör vara filosofens roll i samhället? Evelina Edfors funderar över filosofens tredje uppgift och om att skapa rum där vi kan tänka tillsammans.
Evelina Edfors
Marcel Quarfood recenserar Marcus Willascheks omfattande bok om Kant. En bok som är mer än en biografi, lärobok eller ett bidrag till Kantforskningen.
Marcel Quarfood
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Regeringen har delat ut uppdraget att utforma ett medborgarskapsprov till två svenska universitet, något som väckt protester. "Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen", svarar migrationsminister Johan Forssell. Erik Angner, professor i praktisk filosofi på Stockholms universitet, menar att Forssells uttalande är en auktoritär förskjutning och att vi tillsammans behöver sätta ned foten innan det är för sent.
Erik Angner
Foto: Markus Spiske/Unsplash
Att svara på klimathotet kräver att vi radikalt ställer om vårt sätt att leva, men samtidigt att vi hanterar de förväntningar som människor har på vad ett gott liv innebär. Eric Brandstedt skriver om hur vi kan förstå spänningen och hur frustrerade förväntningar kan stå i vägen för en lyckad klimatomställning.
Eric Brandstedt
Foto: Bundesarchiv, bild 146-1969-065-24 / CC-BY-SA 3.0
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 15 april 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 18 juni. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Processingly/Unsplash
Björn Brunnander saknar ett perspektiv i diskussionen: En begriplig definition räcker inte för att tal om existentiell hälsa ska vara en bra idé.
Björn Brunnander