Replik: Önsketänkande att sätta sin tillit till sociala normer som inte finns

Foto: Miikka Luotio/Unsplash
Privata universitet i andra länder har inte kunnat värja sig mot makthungriga politiker, menar Erik Angner. Olle Risberg replikerar att det finns fler – och mer lovande – alternativ till status quo, och att pratet om ”privata universitet” har snedvridit debatten.
Olle Risberg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Erik Angner skrev i går en text om de svenska universitetens associationsform här på Svensk filosofi. Angner och jag är överens på flera punkter men några förtydliganden är ändå på sin plats.

Angner reagerar på ett uttalande från migrationsminister Johan Forssell (M), som nyligen sa: ”Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen”. Detta apropå Stockholms universitets protester mot uppdraget att ta fram ett medborgarskapsprov.

Protesterna från Stockholms universitet är välgrundade, men Forssell har på en punkt rätt i sak: Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen. Närmare bestämt är nästan alla svenska universitet förvaltningsmyndigheter av samma slag som Trafikverket och Försäkringskassan.

Många i forskarvärlden, inklusive jag själv, har den senaste tiden påtalat att detta är ett stort problem som behöver lösas. Det måste bli svårare för politikerna att direkt styra svensk forskning och högre utbildning. Det är därför bra att det nu verkar som att regeringen har för avsikt att utreda frågan.

Här spelar dock detaljerna stor roll. Förslaget att associationsformen ska förändras har ibland likställts med förslaget att universiteten ska privatiseras eller bli stiftelser. Detta missförstånd har snedvridit debatten avsevärt.

Det finns ett mer lovande förslag: att en ny typ av myndighetsform ska tas fram som är mer ändamålsenlig för universitetens uppdrag. Detta var huvudförslaget senaste gången frågan utreddes och är en lösning som forskarvärlden gång på gång också efterfrågat. Angners kontrast mellan status quo och privata universitet bidrar till att denna mer lovande möjlighet förbises.

Det viktiga är dock att en ny, mer adekvat organisationsform skulle kunna göra det mycket svårare för auktoritära politiker att påverka universiteten på otillbörliga sätt.

Angner skriver också att ”[d]et är osannolikt att en ny organisationsform skulle räcka till för att skydda svenska universitet från […] auktoritära politiker” som Viktor Orbán och Donald Trump. Det viktiga är dock att en ny, mer adekvat organisationsform skulle kunna göra det mycket svårare för auktoritära politiker att påverka universiteten på otillbörliga sätt. De nuvarande reglerna tillåter att en Trump-liknande regering i Sverige stänger ner våra universitet över en natt. Detta måste åtgärdas – och att en sådan ändring inte i sig är hela lösningen på problemet utesluter inte att det är en avgörande, och angelägen, del av lösningen på problemet.

Angner efterfrågar också ”tydliga sociala normer för ’armslängds avstånd’ och mot klåfingrigt beteende från politiskt håll” som är ”förenade med sociala sanktioner av något slag”. Det vore bra om sådana normer fanns, men i dagsläget lyser de med sin frånvaro. Forssells uttalande tycks exempelvis inte ha lett till några sociala sanktioner, vilket väl bland annat beror på att liknande uttalanden i dag är regel snarare än undantag. Tidigare i år sa till exempel Patrick Reslow (SD) att ”fler politiker borde lägga sig i” universitetens förehavanden. De sociala sanktionerna uteblev.

Så: Att sätta sin tilltro till politikers välvilja eller till sociala normer som ännu inte finns riskerar att landa i önsketänkande. (Däremot kan en ändring av reglerna för universitetens associationsform bidra till att de normer som Angner efterfrågar faktiskt blir verklighet.)

Allt detta är förenligt med att det dessutom är en god idé att ”[protestera] mot varje förskjutning i auktoritär riktning”, som Angner föreslår. Det ena utesluter inte det andra.

  • Forskare i filosofi vid Uppsala universitet och Institutet för framtidsstudier.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Regeringen har delat ut uppdraget att utforma ett medborgarskapsprov till två svenska universitet, något som väckt protester. "Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen", svarar migrationsminister Johan Forssell. Erik Angner, professor i praktisk filosofi på Stockholms universitet, menar att Forssells uttalande är en auktoritär förskjutning och att vi tillsammans behöver sätta ned foten innan det är för sent.
Erik Angner
Foto: Markus Spiske/Unsplash
Att svara på klimathotet kräver att vi radikalt ställer om vårt sätt att leva, men samtidigt att vi hanterar de förväntningar som människor har på vad ett gott liv innebär. Eric Brandstedt skriver om hur vi kan förstå spänningen och hur frustrerade förväntningar kan stå i vägen för en lyckad klimatomställning.
Eric Brandstedt
Foto: Bundesarchiv, bild 146-1969-065-24 / CC-BY-SA 3.0
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 15 april 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 18 juni. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Processingly/Unsplash
Björn Brunnander saknar ett perspektiv i diskussionen: En begriplig definition räcker inte för att tal om existentiell hälsa ska vara en bra idé.
Björn Brunnander
Den senaste Augustprisvinnaren är rik på explicit filosofi. Men vilka är egentligen tankegångarna? Niklas Dahl lyssnar in romanen och nystar ut tankarna.
Niklas Dahl
Foto: Sai Kiran Belana/Unsplash
William Bülow O’Nils eftersöker reda och förståelse i debatten om existentiell hälsa. Vilka dimensioner rör frågan? Vilken är fackfilosofens roll i det hela?
William Bülow O’Nils
Foto: Thierry Ehrmann
Emet Brulin är kritiker och utbildad i filosofi. Här varnar han för att filosofin måste stå emot kulturjournalistikens reduktiva logik och race mot botten.
Emet Brulin
Albert Camus menade att det finns människor som lever större och sannare än andra. De hör till Sällskapet. Jenny Maria Nilsson är kulturjournalist med ett särskilt intresse för filosofi – och för det Sällskap som Camus ville hedra.
Jenny Maria Nilsson
Foto: Noah Silliman/Unsplash
Är existentiell hälsa ett meningslöst begrepp? Kan filosofi hjälpa personer som lider av mental ohälsa? Här är Kalle Grills slutreplik i debatten.
Kalle Grill
Foto: Hans Moerman/Unsplash
Kalle Grill invänder i Svensk filosofi mot att Torbjörn Tännsjö avfärdar existentiell hälsa som begrepp. Här bemöter Tännsjö argumenten.
Torbjörn Tännsjö