Några moraliska frågor om exploatering

Erik Malmqvist

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Erik Malmqvist (@erik_malmqvist, Göteborgs universitet) och András Szigeti (Linköpings universitet) är båda universitetslektorer som forskar och undervisar inom praktisk filosofi. De är aktuella med en samförfattad forskningsartikel som rör etik och exploatering (eller utnyttjande), och ger här en allmän introduktion till moraliska frågor om exploatering.

De flesta är nog eniga om att det är moraliskt fel att exploatera – eller utnyttja – andra människor. Vi upprörs exempelvis när vi får veta att våra kläder eller telefoner har producerats i låginkomstländer av människor som slitit under obekväma och osäkra förhållanden för blygsam lön. Det är emellertid inte så lätt att förklara varför exploatering är fel, hur fel det är eller hur exploaterande relationer bör förhindras eller reformeras.

Delvis har dessa svårigheter att göra med det faktum att offret i många (om än långt ifrån alla) fall gynnas av och frivilligt går med på att utnyttjas. Det är förstås illa att få blygsamt betalt för hårt och farligt arbete, men det är ännu värre att gå arbetslös och inte kunna försörja sin familj. När alla alternativ är sämre har alltså arbetaren goda skäl att samtycka till att utnyttjas.

Vad (om något) är det som gör exploatering moraliskt fel i sådana fall? Ett svar är att utbytet leder till en orättvis fördelning. Arbetaren tjänar visserligen på att utnyttjas, men hen tjänar för lite i förhållande till den uppoffring hen gör och till vad arbetsgivaren tjänar. Ett annat svar är att arbetaren används enbart som ett medel för arbetsgivarens syften, i strid mot det förbud mot sådan instrumentalisering som många filosofer i Immanuel Kants efterföljd förfäktat. Ett tredje är att denna typ av utbyte innebär ett slags maktmissbruk: genom att nyttja sin förmåga att erbjuda eller neka arbetaren ett levebröd gör arbetsgivaren hen till sin tjänare.

Oavsett varför exploatering är fel kan en fråga sig om det egentligen är allvarligt fel. Vi tenderar att starkt klandra företag som utnyttjar fattiga och utsatta arbetare, även om arbetarna vinner på och frivilligt låter sig utnyttjas. Men vi klandrar normalt inte företag som inte erbjuder fattiga och utsatta människor något arbete alls. Detta trots att de senare skulle vinna på och frivilligt gå med på att anställas, även under exploaterande former. Somliga menar att detta är inkonsekvent. Det är rimligen värre att lämna jordens fattiga åt sitt öde än att ingå ömsesidigt gynnande och frivilliga (om än exploaterande) relationer med dem.

Om vi trots detta (som författarna till denna text) anser att exploatering är allvarligt moraliskt fel så bör vi rimligen vilja att exploaterande relationer förhindras eller reformeras. Men hur bör detta ske? Rena förbud kan vara kontraproduktiva. Att neka människor möjligheten att låta sig utnyttjas när utnyttjandet är frivilligt och alla alternativ är sämre riskerar att stjälpa snarare än hjälpa. Ofta är förebyggande åtgärder bättre. Dessa angriper det fundamentala förhandlingsunderläge, alltså den brist på rimliga alternativ, som gör människor sårbara för exploatering. Hit hör olika former av sociala skyddsnät. Om arbetaren inte behöver se sin familj svälta om hen blir arbetslös så behöver hen inte gå med på att arbeta under exploaterande villkor. Fackföreningar är ett exempel på en annan slags förebyggande åtgärd. Genom att tillsammans vägra att låta sig utnyttjas kan arbetarna förmå sina arbetsgivare att erbjuda icke-exploaterande anställningsformer.

Förebyggande åtgärder låter sig dessvärre inte alltid genomföras, och även när de finns på plats är de inte alltid effektiva. När exploatering inte kunnat förebyggas har de som utnyttjat andra en moralisk skyldighet att rätta till saker och ting i efterhand. Delvis är detta en fråga om att kompensera offret. Kompensation för exploatering skiljer sig dock från andra former av kompensation då det inte handlar om att återställa offret till den situation hen befann sig i tidigare. Eftersom offret gynnats av utbytet så skulle detta innebära en försämring. Snarare handlar det om att ytterligare gynna offret eller, mer precist, om att försätta hen i den situation hen skulle ha befunnit sig i om utbytet hade varit icke-exploaterande.

Kompensation är emellertid inte tillräckligt för att ställa exploatering till rätta. Skälet är offret inte bara nekats något som hen har rätt till. Exploatering skadar också mellanmänskliga relationer genom att parasitera på moraliskt tveksamma former av sårbarhet och ojämlikhet. För att reparera denna typ av skada krävs att de som utnyttjat andra dels uppriktigt erkänner att de handlat fel, dels motverkar den sårbarhet och ojämlikhet som gjort exploateringen möjlig.

I dagens globala ekonomi tenderar exploaterande relationer att vara komplexa. Exempelvis är företag som utnyttjar arbetare i låginkomstländer ofta underleverantörer till multinationella bolag, som via leveranskedjor som involverar flera mellanhänder tillhandahåller billiga produkter till konsumenter i höginkomstländer. Vilka av dessa parter är moraliskt ansvariga för att arbetarna utnyttjas? Vilka bör agera för att förebygga eller reformera den exploaterande relationen? I slutändan kanske dessa frågor angår oss alla.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Marcel Quarfood recenserar Marcus Willascheks omfattande bok om Kant. En bok som är mer än en biografi, lärobok eller ett bidrag till Kantforskningen.
Marcel Quarfood
Foto: Miikka Luotio/Unsplash
Privata universitet i andra länder har inte kunnat värja sig mot makthungriga politiker, menar Erik Angner. Olle Risberg replikerar att det finns fler – och mer lovande – alternativ till status quo, och att pratet om ”privata universitet” har snedvridit debatten.
Olle Risberg
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Regeringen har delat ut uppdraget att utforma ett medborgarskapsprov till två svenska universitet, något som väckt protester. "Våra universitet är statliga myndigheter som lyder under regeringen", svarar migrationsminister Johan Forssell. Erik Angner, professor i praktisk filosofi på Stockholms universitet, menar att Forssells uttalande är en auktoritär förskjutning och att vi tillsammans behöver sätta ned foten innan det är för sent.
Erik Angner
Foto: Markus Spiske/Unsplash
Att svara på klimathotet kräver att vi radikalt ställer om vårt sätt att leva, men samtidigt att vi hanterar de förväntningar som människor har på vad ett gott liv innebär. Eric Brandstedt skriver om hur vi kan förstå spänningen och hur frustrerade förväntningar kan stå i vägen för en lyckad klimatomställning.
Eric Brandstedt
Foto: Bundesarchiv, bild 146-1969-065-24 / CC-BY-SA 3.0
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 15 april 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 18 juni. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Foto: Processingly/Unsplash
Björn Brunnander saknar ett perspektiv i diskussionen: En begriplig definition räcker inte för att tal om existentiell hälsa ska vara en bra idé.
Björn Brunnander
Den senaste Augustprisvinnaren är rik på explicit filosofi. Men vilka är egentligen tankegångarna? Niklas Dahl lyssnar in romanen och nystar ut tankarna.
Niklas Dahl
Foto: Sai Kiran Belana/Unsplash
William Bülow O’Nils eftersöker reda och förståelse i debatten om existentiell hälsa. Vilka dimensioner rör frågan? Vilken är fackfilosofens roll i det hela?
William Bülow O’Nils
Foto: Thierry Ehrmann
Emet Brulin är kritiker och utbildad i filosofi. Här varnar han för att filosofin måste stå emot kulturjournalistikens reduktiva logik och race mot botten.
Emet Brulin
Albert Camus menade att det finns människor som lever större och sannare än andra. De hör till Sällskapet. Jenny Maria Nilsson är kulturjournalist med ett särskilt intresse för filosofi – och för det Sällskap som Camus ville hedra.
Jenny Maria Nilsson