Student i teoretisk filosofi

Mattias El Mansouri

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar själv för åsikterna i den.

Mattias El Mansouri (@onlykhlavkalash) studerar kandidatprogrammet i filosofi och lingvistik på Stockholms universitet. Hans huvudsakliga intressen är inom medvetandefilosofi, språkfilosofi, kognitionsvetenskap och neurolingvistik.

Det finns ett japanskt uttryck som jag kommit att tänka mer och mer på i dessa pandemitider: Mono No Aware. Uttrycket syftar till att medvetandegöra varandets och tingens förgängliga natur och de känslor som det inseendet för med sig. Man skulle kunna översatta det med ett ömsint vemod som dels adresserar det flyktiga tillståndet mellan någontings tillblivelse och successiva försvinnande, men också som ett tankeväsen som ser den inneboende skönheten i den flyktigheten.

Vad japanska begrepp om förgänglighet nu kan tänkas ha att göra med filosofistudier kan kanske verka intuitivt till en början; de förenas delvis genom att göra anspråk på abstrakta begrepp om tid och vårt förhållande till dem. Det finns förstås många olika språkliga uttryck och ord som är exklusiva för det språk eller de sammanhang där de uppkommit och Mono No Aware är bara ett av dem. Men uttrycket har också andra inneboende kvalitéer som lätt kan snärja in en i frågeställningar som först inte fanns där till att börja med. Hur kommer det sig till exempel att olika språk har ord som saknar motsvarigheter i andra språk? Vad får det för implikationer på vår förståelse för de begrepp som orden adresserar?

Mono No Aware utgör således lite av en metateoretisk förklaring till varför jag halkade in på den teoretiska filosofin. Som jag ser det kan vi kan lägga hur mycket tid som helst på att reflektera över vad ett uttryck som Mono No Aware faktiskt betyder och hur det bör förstås i olika sammanhang. Men språkliga uttryck som gör anspråk på abstrakta begrepp som tid och varande kommer förr eller senare (om man är som mig, förstås) föranleda ännu mer abstrakta frågor om vårt medvetandes natur, hur språk och tanke hänger ihop och om det finns någon korrelation mellan det språk vi talar och vår världsbild – eller åtminstone delar av den.

Det verkar alltså finnas ett ganska så relevant och intressant förhållande mellan vårt språk, våra tankar, den verklighet vi erfar och vår kunskap om den. Kanske var Ludwig Wittgenstein något på spåret när han i sin kryptiska och svårlästa Logicus Tractatus Filosoficus (1922) skrev: “Mitt språks gränser är mitt universums gränser”. Det är ett påstående som fångar något som lingvister, filosofer och hjärnforskare tillsammans fortfarande försöker kartlägga; språkets neurala korrelat och språkets anspråk på̊ människans perception av tid, rum och hennes plats i den.

Teoretisk filosofi och lingvistik är två fält som korsbefruktar varandra på många olika sätt och jag tror att en fundamental förståelse för det ena fältet förutsätter en bekantskap med båda. Det är därför jag valde att studera kandidatprogrammet i Filosofi och Lingvistik på Stockholms Universitet hösten 2020. På bara några månader har programmet gett mig följande saker:

  • grundläggande förståelser för kunskapsteori och vetenskapsteori och hur de hänger ihop
  • förståelse för och värdering av argument och hur man konstruerar dem
  • färdigheter i att värdera, konstruera och översatta argument från naturligt språk till formell logik
  • kunniga, pedagogiska och entusiasmerande lärare som själva är mycket intresserade av ämnet
  • en väldigt bra kursomgång med härliga människor från olika bakgrunder och med olika intressen som förenats för att stilla sin nyfikenhet över de tidlösa frågor som filosofin gett upphov till

Vilken inriktning jag kommer att välja återstår att se. Jag har ett år kvar innan jag behöver bestämma mig för om jag väljer att fördjupa mig i lingvistik och i sådana fall vilken inriktning (Datorlingvistik, typologi eller experimentell lingvistik) – eller om jag vill fortsätta på det språkfilosofiska spåret och ta en kandidat i det.

De gamla grekerna hade två ord för tid. Chronos och Kairos. Det första avser kronologisk tid. Kairos däremot, avser en tid som förflutit eller ett obestämt ögonblick där något av subjektivt värde hände – som en sorts tidpunkt för när man kom till insikt om något. Huruvida jag någonsin kommer att komma till insikt om något får tiden utröna. Däremot tror jag att programmet redan har gett mig och kommer att fortsätta ge mig den kunskap och de analytiska verktyg jag behöver för att kunna ta mig an det som komma skall.

Kanske kommer jag till insikt om något.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Sai Kiran Belana/Unsplash
William Bülow O’Nils eftersöker reda och förståelse i debatten om existentiell hälsa. Vilka dimensioner rör frågan? Vilken är fackfilosofens roll i det hela?
William Bülow O’Nils
Foto: Thierry Ehrmann
Emet Brulin är kritiker och utbildad i filosofi. Här varnar han för att filosofin måste stå emot kulturjournalistikens reduktiva logik och race mot botten.
Emet Brulin
Albert Camus menade att det finns människor som lever större och sannare än andra. De hör till Sällskapet. Jenny Maria Nilsson är kulturjournalist med ett särskilt intresse för filosofi – och för det Sällskap som Camus ville hedra.
Jenny Maria Nilsson
Foto: Noah Silliman/Unsplash
Är existentiell hälsa ett meningslöst begrepp? Kan filosofi hjälpa personer som lider av mental ohälsa? Här är Kalle Grills slutreplik i debatten.
Kalle Grill
Foto: Hans Moerman/Unsplash
Kalle Grill invänder i Svensk filosofi mot att Torbjörn Tännsjö avfärdar existentiell hälsa som begrepp. Här bemöter Tännsjö argumenten.
Torbjörn Tännsjö
Foto: Hailey Kean/Unsplash
Torbjörn Tännsjö menar att existentiell hälsa är ett meningslöst begrepp och går till angrepp på filosofiska praktiker. Kalle Grill synar argumenten.
Kalle Grill
Foto: Stina Nylén
Filosofin handlar om renhårighet. För en kulturjournalist är tricket att hitta de konkreta situationer när filosofiska frågor är av intresse, skriver Nina Björk.
Nina Björk
Foto: Thron Ullberg
I början av 1990-talet skickade Expressen filosofer till kontinenten för att rapportera hem om Hegel och Derrida. Samtidigt höll Per Svensson ställningarna på tidningens kulturredaktion. Här reflekterar han över fem decennier i journalistikens tjänst – och den betydelse som filosofin har haft, åtminstone mellan raderna.
Per Svensson
Foto: Ari Spada/Unsplash
Den här krönikan är från Svensk filosofis nyhetsbrev den 21 februari 2025. Nästa nyhetsbrev skickas den 15 april. Teckna en stödprenumeration innan dess för att ta del av de senaste uppdateringarna från filosofin och forskningspolitiken.
Jesper Ahlin Marceta
Ojämlikheten har nått höjder som inte skådats sedan slutet av 1800-talet. Med det har illiberala partier vuxit och förtroendet för demokratin minskat. Simon Helperin recenserar Grundbulten, som är Bo Rothsteins försök att förklara hur vi hamnade här.
Simon Helperin