Om att möta klimathotet genom att minska antalet människor

Foto: Isaac Quesada/Unsplash
Somliga vill använda politiska medel för att få färre människor att födas. Eric Brandstedt går igenom förespråkarnas argument.
Eric Brandstedt

Ganska ofta när jag genom åren föreläst om hållbarhet och klimatetik så har någon i publiken sagt: ”När ska du prata om elefanten i rummet?” ”Vadå, vilken elefant?” har jag tänkt till dess jag insett att frågeställaren velat att jag ska berätta att den viktigaste faktorn för att lösa problem så som klimatförändringarna är hur många människor som finns och att jag ska säga att det viktigaste vi kan göra att se till att det föds färre människor. 

Jag har suckat och irriterat mig på att fokus därmed flyttats från vad jag tror är betydligt viktigare problem. Klimatfrågan handlar inte om hur många som konsumerar eller ens om hur mycket som konsumeras. Det handlar om att fossila bränslen används för att producera varor och tjänster. Vi måste fokusera på hur kol, olja och gas kan fasas ut så snabbt som möjligt. 

Men när ”hur många kan vi egentligen vara”-frågan fick en förnyad aktualitet efter en omtalad artikel 2017 gick det inte längre att bara sucka till svar. Jag skrev ett svar samt en bloggpost där jag argumenterade att frågan var felställd. Det slutade med att jag under ett helt år arbetade med att belysa befolkningsvariabeln betydelse för att uppnå hållbarhetsmålen i ett projekt tillsammans med Henrik Andersson och Olle Torpman på Institutet för Framtidsstudier.

Befolkningsminskande åtgärder och program har lett till några av historiens värsta övergrepp på individers mänskliga rättigheter.

I en just publicerad översiktsartikel så går jag och mina två projektkollegor igenom den forskning som finns inom filosofi och närliggande ämnen kring huruvida befolkningspolicyer kan rättfärdigas. Vi fann flera nyligen publicerade artiklar som argumenterade att befolkningsminskande åtgärder kan rättfärdigas av omsorg för framtida generationer och miljön. De argumenterade oftast för att det går att rättfärdiga vissa ”mjuka” policyer som så att säga ”nudgar” individer till att skaffa färre barn än vad de tänkt, men dock inga mer restriktiva förbud.

I artikeln visar vi dock att även om de flesta etiska teorier på ett abstrakt plan inte utesluter ett sådant rättfärdigande för mjuka befolkningspolicyer så kan vi inte dra slutsatsen att politiken därmed bör verka för en minskande befolkning. Dels är det ytterst oklart hur det skulle ske. Vår artikel reder ut en del av den begreppsliga komplexitet som råder kring idén om att avsiktligt påverka individers reproduktiva beslut. Det är också oklart om befolkningspolicyer uppnår den effekt som avses, alltså att färre föds. 

Ett än viktigare skäl att ifrågasätta befolkningspolicyer har att göra med dess historia. Befolkningsminskande åtgärder och program har lett till några av historiens värsta övergrepp på individers mänskliga rättigheter. Befolkningspolicyer har använts för att kontrollera socialt oönskade individers sexualitet. 

Vår artikel identifierar en mängd skäl till varför befolkningspolicyer är etiskt problematiska. Nästa gång någon frågar mig om elefanten i rummet känner jag mig säker på att det i alla fall inte är befolkningspolicyer.

  • Docent i praktisk filosofi och lektor i mänskliga rättigheter vid Lunds universitet.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Edgar Serrano (CC BY-NC-SA)
Platons dialoger visar vilket pris vi får betala om vi överlåter styret åt någon annan, i stället för att själva engagera oss som medborgare. Charlotta Weigelt skriver om Platon och demokratin.
Charlotta Weigelt
Foto: Saad Salim/Unsplash
Upptäcker vi moraliska värden, eller konstruerar vi dem? Om vi konstruerar dem, vad betyder det – och hur går det till? Emma Jakobsson skriver om olika teorier om metaetisk konstruktivism.
Emma Jakobsson
Foto: Alexander Awerin/Unsplash
Kan vi förena vår vetenskapliga syn på världen med vår vardagliga syn av den? Wilfrid Sellars försökte göra just detta. Här presenterar Niklas Dahl vad som är så inspirerande med Sellars ansats.
Niklas Dahl
Foto: Andrew Butler/Unsplash
För att vara ärlig räcker det inte med att undvika att medvetet fara med osanning. Vi måste vara djupare rotade i sanningen om världen och oss själva än så.
Jeremy Page
Foto: Anika Huizinga/Unsplash
Filosofer och litteraturvetare läser samma texter, men på helt olika sätt. Kanske har de mycket att lära av varandra – inte trots, utan på grund av att de talar olika språk. Maria Trejling resonerar kring disciplinernas skilda förhållningssätt till text.
Maria Trejling
Foto: Ksenia Yakovleva/Unsplash
Sofia Jeppsson trodde att demoner från en annan verklighet förföljde och försökte döda henne. Som forskare i filosofi har hon studerat det psykotiska tillståndet. Vad ska man tro på, när man inte vet vad man kan tro på?
Sofia Jeppsson
Foto: NATO
Hur fundamentala är principerna i krigets doktriner? Vilken betydelse har soldatens omdömesförmåga? Søren Sjøgren är officer och filosof. Här berättar han om sin forskning.
Søren Sjøgren
Hur kan man locka fler människor till filosofins värld utan att det krävs år av studier? I boken Filosofera tillsammans visar Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö hur alla kan delta i filosofiska samtal. Genom konkreta verktyg och lättillgängliga teman bjuder boken in till reflektion och gemensamt sökande efter insikter.
Kalle Grill
Foto: James Webb-teleskopet/NASA.
Mörk materia används som en förklaring till många astronomiska och kosmologiska observationer, trots att vetenskapen har svårt att bevisa dess existens. Simon Allzén reder ut vad som skiljer mörk materia från enhörningar, tomtar och troll.
Simon Allzén
Foto: Giorgio Grani/Unsplash
Filosofer söker ofta efter rättvisan vid sina skrivbord, men ibland ger de sig ut i verkligheten på jakt efter svar. Anders Melin och Patrik Baard visar hur det kan gå till.
Anders Melin, Patrik Baard