När klandret kommer

Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell

Vad kan moralen egentligen begära av oss?

Ganska mycket, om man ska tro de flesta etiker.

Inom etikforskning ställer vi oss ofta frågor om hur vi bör agera i svåra dilemman. Är det moraliskt tillåtet att köpa ännu en öl medan andra går utan mat? Att rädda livet på en vän framför ett större antal främlingar? 

Det är färre etiker som ägnar karriären åt frågor om huruvida det är något moraliskt problematiskt med att vara otrogen mot en partner, att bortprioritera en vän utan goda skäl eller att bete sig misogynt. Vi är alla (eller nästan alla) överens om att det är det.

Ändå beter vi oss ofta precis så. Inte nog med att vi alla förmodligen är skyldiga till att köpa den där sista ölen – som vi nog skulle klara oss bättre utan, för pengar någon annan definitivt behöver mer – de flesta av oss gör oss också titt som tätt skyldiga till betydligt mer uppenbara felsteg.

Det tillhör helt enkelt vardagen att vi gör varandra illa – vi stöter oss, sårar och sviker. Det i sin tur ger upphov till klander och leder till skadade moraliska relationer. Och givet att vi handlar moraliskt fel så pass ofta kanske man kan tänka sig att våra moraliska relationer är dömda att sakta förfalla. Är de till slut bortom all räddning?

För att kunna leva tillsammans – så som vi trots allt gör – måste vi ha förmågan att reparera våra skadade relationer.

Det verkar inte så. Nej, för att kunna leva tillsammans – så som vi trots allt gör – måste vi ha förmågan att reparera våra skadade relationer. Vi kan göra fel, men vi kan också ställa saker till rätta. Det är här, i möjligheten till moralisk reparation, som hoppet ligger.

Moralisk reparation är ett begrepp som myntades av filosofen Margaret Urban Walker. Det handlar om att reparera, alternativt skapa, moraliska relationer. Walker tänker att moralisk reparation kräver att vi tar ansvar när vi gjort fel, erkänner och adresserar det som blivit fel, och från det bygger upp en grund för tillit baserat på delade moraliska normer.

Så, när vi har gjort fel – när vi har svikit vår partner, inte svarat på en väns meddelanden på flera dagar eller sagt något sårande under en sen utekväll – ställs vi inför uppgiften att reparera det vi skadat. Ett av de viktigaste verktygen vi har i den processen är att vi kan be om ursäkt.

När jag pratar om ursäkter här så pratar jag alltså om att be om ursäkt, inte att ursäkta sig själv och sitt beteende. Att vi saknar distinkta begrepp för dessa koncept är talande för en begreppslig förvirring som så lätt uppstår – medan en ursäkt i den förra bemärkelsen är ett sätt att ta ansvar, brukar den senare tvärtom handla just om att undkomma ansvar. Så när det kommer till koncept som att be om ursäkt, be om förlåtelse, ursäkta eller bortförklara beteenden, som alla går in i varandra men som ändå skiljer sig åt, finns mycket konceptuellt arbete att göra för filosofer, i jakten på ett bättre grepp om begreppen som vi lever våra etiska liv med.

Genom att be om ursäkt när vi har felat någon så kan vi ta ansvar, bekräfta och befästa gemensamma moraliska normer, och på så sätt bjuda in till tillit.

Ofta inleds en ursäkt med ett enkelt ”förlåt”, men vanligtvis räcker det inte att stanna där. Ursäkter består av längre konversationer – normativa förhandlingar, om man så vill – både om vad som egentligen hände och om vad händelsens normativa signifikans är. 

Genom att be om ursäkt när vi har felat någon så kan vi ta ansvar, bekräfta och befästa gemensamma moraliska normer, och på så sätt bjuda in till tillit. (Tänk på ursäkter i stil med: ”Förlåt! Det var verkligen fel att göra som jag gjorde och jag är skyldig dig en ursäkt. Du är värd mer och det ska inte hända igen.”) På så vis kan ursäkter lägga grunden för moralisk reparation.

Utan att på så sätt ta ansvar när man har gjort fel kan ingen delad förståelse av händelsen som ett felande befästas. Och utan en sådan delad förståelse finns det ingen grund för att återuppbygga tillit. Om vi inte är någorlunda överens om det som hände och dess normativa betydelse så är det trots allt svårt att kunna vara överens om vad som bör ändras för framtiden. Och hur kan jag då finna tilltro till att du inte kommer göra precis samma sak nästa gång?

Vi är, som man brukar säga, bara människor. Och människor gör varandra illa hela tiden. Det är en insikt som vi måste leva med. Men allt är sällan förlorat. Det är såklart både viktigt och intressant att fundera över vad det innebär att något är rätt eller fel – särskilt när vi ställs inför svåra moraliska dilemman – men det är också viktigt (och intressant, om jag får säga det själv) att vi har verktyg, som ursäkter, att använda oss av när vi oundvikligen misslyckas med att göra det rätta. Likaså att vi förstår dessa verktyg.

Det är just för att vi varken är helgon eller demoner som ursäkter är så centrala, både när det kommer till att navigera våra moraliska relationer och inom etikstudier.

För om moralfilosofin inte kan hjälpa oss att bättre navigera våra etiska liv, vad ska vi då ha den till?

  • Redaktör. Doktorand i praktisk filosofi vid Lunds universitet.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Abed Ismail/Unsplash
Vissa tänkare har varit så inflytelserika att det knappt går att filosofera om vissa saker utan att tänka med dem. När det gäller frågor om mening och kommunikation kan Paul Grice sägas ha en sådan roll. Hubert Hågemark reflekterar här över vilken betydelse Grice har haft för hans egna studier inom dessa fält.
Hubert Hågemark
Foto: Alessia Cocconi/Unsplash
Hur är det att leva med Søren Kierkegaard som ens husspöke, och som ens bästa vän? Ulrika Carlsson reflekterar över hur och varför han har bosatt sig i hennes tankevärld.
Ulrika Carlsson
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein
Är AI en ny form av agens som påverkar människor? Vad gör denna nya teknologi med vår relation till oss själva, varandra och det icke-mänskliga? Johan Marticki forskar om vad som händer med mänsklig agens i en värld som blir alltmer fylld av algoritmer och AI. Här berättar han om tematiken i sin nypublicerade avhandling.
Johan Marticki
Foto: Sint-Katelijne-Waver
Augustinus av Hippo är en av historiens viktigaste teologer. Han vördas som helgon i flera av de största kyrkorna och hans skrifter studeras än i dag flitigt i humanistiska ämnen. Martin Westerholm skriver om vad vi kan lära oss av Augustinus filosofi.
Martin Westerholm
Foto: aitac/Unsplash
Alla har någon gång i livet upplevt kärlek – antingen genom att älska eller bli älskade. Men vad är kärlek egentligen? För att hitta svar vänder sig Felix Maier till de antika grekiska filosoferna.
Felix Maier
Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Foto: Joshua Kettle/Unsplash
Hur kan vi egentligen veta någonting? Det har nog varit den mest centrala frågan inom epistemologin sedan Platon. En av de största debatterna handlar om huruvida kunskap är ett normativt begrepp eller inte. Balder Ask Zaar ger här en överblick av debatten och sina skäl för varför kunskapsbegreppet i slutänden inte är normativt.
Balder Ask Zaar