Vem är ett subjekt? Perspektiv från kristen feminism

Den kristna feminismen utmanar patriarkala idéer om subjektivitet genom att betona hur vår identitet formas i relation till andra. Den lyfter därtill fram hur maktstrukturer påverkar subjektiviteten och förespråkar en mer inkluderande syn på människan och hennes subjektivitet, skriver Martin Langby, doktorand i etik.
Martin Langby

Vem eller vad är en människa? Det är förmodligen en av de äldsta och mest centrala filosofiska frågorna som människan har ägnat sig åt. Jag vill ge några perspektiv som knyter an till diskussionen om vad som är det mänskliga genom att diskutera vad subjektivitet kan innebära och hur vi blir till. Detta reder inte ut hela frågan om vem eller vad en människa är, men tar oss en bit på vägen. 

När vi ställer oss frågor om det mänskliga så är en central aspekt vår subjektivitet, alltså den unika blick eller position som alla människor har (diskussionen i denna text är antropocentrisk, och det beror helt på begränsning i utrymme). Vår subjektivitet är personlig, den är just vår egen. Vi kan dela med oss av föreställningar och erfarenheter, men själva subjektiviteten som sådan är något som vi har inom oss, var och en.

Subjektet, alltså jaget eller självet, är där subjektiviteten befinner sig: Vi är subjekt och vi har subjektivitet. Detta är helt sammanflätat med vilka vi är, både personlighet, moral, samt förmåga till handlande (agens) för att nämna några bitar.

Just att vi är dem vi är, det är ingen slump, utan vi befinner oss alltid i en viss historisk kontext och på en given plats. På samma sätt befinner sig vår subjektivitet i vår kropp och vi kan inte skilja oss från den. Åtminstone i den här världen så har vi inte en kropp, vi är en kropp, och det får följder för hur vi kan tänka om människan just som subjekt.

Som doktorand i etik är jag särskilt intresserad av frågor som rör rättvisa och frigörelse för individer och grupper som lever under olika typer av förtryck. Jag tillhör dem som förstår etik som en kritisk granskning av moralen. Moral är då de föreställningar som folk har rörande vad som är rätt och fel, gott och ont, samt tillåtet och otillåtet. Etiken kan bidra med kritiska perspektiv och studier som genom olika teoretiska angreppssätt kan synliggöra och kritisera olika moraliska föreställningar.

Inom den kristna feministiska traditionen så ifrågasätter och utmanar man de patriarkala strukturer som har funnits och fortfarande finns både inom kyrkan men även i samhället i stort.

I den här diskussionen vill jag särskilt lyfta fram hur frågor om subjektivitet har behandlats inom delar av den kristna feministiska teologin. De ger ett särskilt bidrag till diskussionen om subjektivitet. Inom den kristna feministiska traditionen så ifrågasätter och utmanar man de patriarkala strukturer som har funnits och fortfarande finns både inom kyrkan men även i samhället i stort.

Inom feministiska kretsar har frågan om subjektivitet länge varit aktuell, ofta av den enkla anledningen att någon annan har definierat kvinnors subjektivitet. Här blir frågor om makt direkt centrala, samt att förstå hur makt fungerar och manifesteras för att upprätthålla förtryckande strukturer.

Även om vår subjektivitet är unik för varje människa, så formas den gemensamt. Här har kristna feministiska teologer länge hävdat vikten av det sociala, vilket direkt utmanar föreställningar om att människan har en stark och oberoende autonomi.

Ända sedan Descartes finns det ett ideal där man ska vara stark, oberoende, och osårbar. Detta ideal har ofta kopplats till manliga normer, som just föreställt sig att detta ideal är eftersträvansvärt. Detta har både praktiserats inom och utanför kyrkan och har ofta legitimerats teologiskt och i samklang med patriarkala strukturer.

Genom feministiska perspektiv har man i stället utmanat detta och visat på att vår subjektivitet är direkt beroende av andra. Vi blir inte oss själva på egen hand utan vi blir de vi är genom våra relationer till andra. Här är det också viktigt att nämna den kontext i vilken man lever och hur det omgivande samhället påverkar vilka möjligheter man har att agera och forma sin subjektivitet.

En central aspekt av vår subjektivitet blir då att den inte bara formas inom oss, utan genom varandra, tillsammans. Samhället spelar stor roll och redan innan vi föds är ju världen på ett visst sätt. Vi har helt enkelt inte valt den värld som sedan formar oss. Detta betyder inte att allt är förutbestämt i fatalistisk bemärkelse, utan snarare att vi har ett särskilt ansvar för den världen vi formar – både för oss själva och de som kommer efter oss.

Hur man har möjlighet att påverka världen varierar, precis som ens egen subjektivitet varierar över tid. Här har feministiska teologer visat på vikten av att ta de förtrycktas erfarenhet på allvar och då arbeta med sociala frågor som omfördelning och inkludering. Här lyfter man viktiga teologiska exempel, och genom omtolkningar och kritiska läsningar visar man på hur den kristna traditionen kan användas i just sådana här frågor.

Om vi i stället förstår att vi blir till genom våra relationer till varandra så gör det något både med en själv samt förhållandet till andra. Här finns värdefulla resurser även för de som inte är kristna och det har också relevans utanför teologin. Om man tar pluralism på allvar så bör man lyssna till många olika röster, inklusive de teologiska.

Ett sådant exempel är vilken Gud man föreställer sig, och vilka attribut en sådan Gud har. Teologin produceras alltid i en viss kontext, formad av samhället i stort. Om man ser Gud som en härskare är det lätt att människor ser det som ett ideal att uppfylla, och en sådan teologi kan då fungera som legitimerande av dominans över andra. Ideal som styrka, oberoende, och att vara osårbar har ofta eftersträvats – ideal som kan kopplas till en teologi där Gud ses som oberoende härskare.

Om vi i stället förstår att vi blir till genom våra relationer till varandra så gör det något både med en själv samt förhållandet till andra. Här finns värdefulla resurser även för de som inte är kristna och det har också relevans utanför teologin. Om man tar pluralism på allvar så bör man lyssna till många olika röster, inklusive de teologiska.

Det finns så klart långt fler aspekter av subjektivitet än vad som nämns här. Viktigt att komma ihåg är att om man tar våra ömsesidigt formande relationer på allvar så följer en rad konsekvenser för hur vi bör handla.

Eftersom vår subjektivitet till största delen formas av faktorer utanför oss själva så bör vi arbeta för att förändra världen så att subjektiviteten inte formas under förtryckande former eller blir förtryckande för andra. Här är legitimering en del, men det går långt bortom det, för även om vår subjektivitet är unik så är det samhälle vi upprätthåller något vi bara kan göra tillsammans

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Foto: Joshua Kettle/Unsplash
Hur kan vi egentligen veta någonting? Det har nog varit den mest centrala frågan inom epistemologin sedan Platon. En av de största debatterna handlar om huruvida kunskap är ett normativt begrepp eller inte. Balder Ask Zaar ger här en överblick av debatten och sina skäl för varför kunskapsbegreppet i slutänden inte är normativt.
Balder Ask Zaar
Faltonia Betitia Proba, född i Rom omkring år 320, betraktas i dag som den första kristna kvinnliga poeten. Sigrid Schottenius Cullhed berättar om Probas liv och gärning – och om hur hon under senantiken förde samman kristendomen och den romerska traditionen.
Sigrid Schottenius Cullhed
Foto: National Cancer Institute/Unsplash
I sitt forskningsprojekt undersöker Ellen Svensson frågor kring AI-paternalism inom sjukvården. Hur påverkar AI relationen mellan läkare och patient? Och vilka risker medför AI-baserade beslut för patienter?
Ellen Svensson
Foto: Stefano Zocca/Unsplash
Antikens filosofer hade en föreställningsvärld som skilde sig fundamentalt från vår. I vår läsning av dem bär vi med oss våra egna idéer till deras texter, vilket kan påverka vår förståelse. Idéhistorikern Anton Svanqvist reflekterar över problemet med att försöka förstå över tid och rum.
Anton Svanqvist
Foto: Patrick Tomasso/Unsplash
Ingenting finns bevarat av de texter som våra stora grekiska tänkare skrev. Det enda vi har tillgång till är kopior av kopior. Vad betyder det för hur vi läser antika filosofer? Hur långt från deras tankar står vi egentligen? Henrik Lagerlund reflekterar kring några av svårigheterna med att förstå antikens filosofi.
Henrik Lagerlund
Foto: Aarón Blanco Tejedor/Unsplash
Martin Heidegger beskrev ångesten som en spricka i vardagens blick. Hanna Tillberg har i sin litteraturvetenskapliga forskning tagit vara på Heideggers ångestteori. Här berättar hon hur.
Hanna Tillberg
Den antika tanken hade närhet till en levande praktik. Antikens filosofer riktade blicken mot hur makten utövades, vad för slags människor som hade makt och hur deras karaktärer påverkar styret. Sådana tankar tappar aldrig sin aktualitet, menar Hans Ruin.
Hans Ruin
Foto: Mia Swerbs/Unsplash
De flesta är överens om att människor behöver tvingande institutioner som upprätthåller ordningen i samhället. Tänk om de har fel. Kanske är det enda rättfärdiga styrelseskicket inget styrelseskick alls. Andrés G. Garcia skriver om anarkismens filosofi.
Andrés G. Garcia