Öga för öga, tand för tand

Foto: Milad Fakurian/Unsplash
Alva Stråge

En idé som återspeglas i de allra flesta rättssystem men också i våra vardagliga sociala interaktioner är att en normalfungerande person som avsiktligen och uppsåtligen orsakar skada och lidande förtjänar klander eller straff för sin handling. Ett litet barn eller ett djur som orsakar samma skada förtjänar inte det, i alla fall inte på riktigt samma sätt. Men varför förtjänar vissa att straffas och andra inte? 

Att straffa någon innebär rimligtvis att vi tillfogar henne lidande, men under omständigheten att hon förtjänar det kan det vara på sin plats.

Drivkraften att peka ut en skillnad mellan någon som förtjänar att straffas och en som inte förtjänar det grundar sig i en moralisk åsikt som många delar: att det, i normalfallet, är moraliskt fel att tillfoga andra människor skada eller lidande. Att straffa någon innebär rimligtvis att vi tillfogar henne lidande, men under omständigheten att hon förtjänar det kan det vara på sin plats.

På vilka grunder avgör vi då vad som krävs för att förtjäna straff? De flesta håller säkert med om att det vore moraliskt fel att straffa någon på grund av hennes ögonfärg, längd, hudfärg eller annan fysisk egenskap som personen inte alls rår över. Den typen av egenskaper uppfattar vi inte som moraliskt relevanta. 

Ett inte alltför ovanligt förslag är att den fria viljan spelar en central roll för förtjänst: om en person medvetet orsakar skada utan att vara utsatt för yttre tvång eller lida av sinnesförvirring kan hon sägas ha handlat av egen fri vilja.

För att berättiga ett straff behöver vi alltså kunna peka ut en moraliskt relevant faktor som skiljer en person som förtjänar straff från en som inte förtjänar det (givet att övriga omständigheter är likadana). Ett inte alltför ovanligt förslag är att den fria viljan spelar en central roll för förtjänst: om en person medvetet orsakar skada utan att vara utsatt för yttre tvång eller lida av sinnesförvirring kan hon sägas ha handlat av egen fri vilja. Om detta är fallet kan personen förtjäna klander eller straff (men även beröm/ belöning) för sina handlingar. 

En central fråga i diskussionen är om det går att ha en fri vilja i en värld där naturlagarna och determinismen/slumpen styr allt som sker.

Fri vilja är en av filosofins äldsta tankenötter. En central fråga i diskussionen är om det går att ha en fri vilja i en värld där naturlagarna och determinismen/slumpen styr allt som sker. I dagens filosofiska diskussion finns det många snillrika förslag på hur den fria viljan kan få plats i en sådan världsbild. En populär teori är att fri vilja ska förstås som en viss typ av kognitiv kapacitet som innebär att en person är mottaglig för skäl att göra på det ena eller andra sättet och kan förstå konsekvenserna av sina handlingar. En sådan teori är fullt kompatibel med att denna kapacitet lyder under samma lagar som alla andra processer i världen. 

Men varför skulle förmåga att kunna väga skäl för och emot en handling vara det som gör att en person kan komma att förtjäna straff om hon utför handlingen? Ett svar som ligger nära till hands är att en sådan förmåga ger en person en sorts handlingskontroll. Det är därför den är moraliskt relevant, till skillnad från många andra mentala egenskaper, som till exempel förmågan att skilja mellan rött och grönt. 

De som tänker sig att det är omöjligt att motivera straff genom att hänvisa till förtjänst föreslår ibland att vi i stället kan berättiga straff genom att peka på straffets instrumentella värde för samhället (…)

Kritikerna hävdar att det här resonemanget haltar. Visst kan det framstå som om det finns handlingskontroll – men vi utgår ju från att vi lever i en värld där allt styrs av determinism/slump och naturlagar. Att någon skulle kunna kontrollera sina handlingar i en sådan värld framstår om omöjligt – hennes förmåga att kontrollera dem är ju styrd av samma lagar som allt annat. De som tänker sig att det är omöjligt att motivera straff genom att hänvisa till förtjänst föreslår ibland att vi i stället kan berättiga straff genom att peka på straffets instrumentella värde för samhället – kanske gör straffpraktiken att nivåerna av brottsligt beteende sjunker, eller har andra effekter som vi tycker är eftersträvansvärda. Det finns alltså en djup oenighet i frågan om när, och under vilka omständigheter (om alls) det är moraliskt berättigat att straffa någon. Denna oenighet har sina rötter i andra filosofiska oenigheter, som till exempel om det finns moraliska sanningar oberoende av oss, eller om det är något helt annat vi söker svar på när vi diskuterar rätt och fel.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Abed Ismail/Unsplash
Vissa tänkare har varit så inflytelserika att det knappt går att filosofera om vissa saker utan att tänka med dem. När det gäller frågor om mening och kommunikation kan Paul Grice sägas ha en sådan roll. Hubert Hågemark reflekterar här över vilken betydelse Grice har haft för hans egna studier inom dessa fält.
Hubert Hågemark
Foto: Alessia Cocconi/Unsplash
Hur är det att leva med Søren Kierkegaard som ens husspöke, och som ens bästa vän? Ulrika Carlsson reflekterar över hur och varför han har bosatt sig i hennes tankevärld.
Ulrika Carlsson
Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein
Är AI en ny form av agens som påverkar människor? Vad gör denna nya teknologi med vår relation till oss själva, varandra och det icke-mänskliga? Johan Marticki forskar om vad som händer med mänsklig agens i en värld som blir alltmer fylld av algoritmer och AI. Här berättar han om tematiken i sin nypublicerade avhandling.
Johan Marticki
Foto: Sint-Katelijne-Waver
Augustinus av Hippo är en av historiens viktigaste teologer. Han vördas som helgon i flera av de största kyrkorna och hans skrifter studeras än i dag flitigt i humanistiska ämnen. Martin Westerholm skriver om vad vi kan lära oss av Augustinus filosofi.
Martin Westerholm
Foto: aitac/Unsplash
Alla har någon gång i livet upplevt kärlek – antingen genom att älska eller bli älskade. Men vad är kärlek egentligen? För att hitta svar vänder sig Felix Maier till de antika grekiska filosoferna.
Felix Maier
Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson