Konsten att tala om det vi bör tiga om

Foto: Element5 Digital/Unsplash
Filosofiundervisning är en grundförutsättning för det filosofiska samtalets fortlevnad. Om elever inte lär sig om filosofins historia eller lär sig använda den filosofiska verktygslådan kommer samtalet till slut att brytas upp eller till och med avstanna.
Tommie Petersson

I sitt närmast mytomspunna magnum opus Tractatus Logico-Philosohpicus (1919) skriver en ung Ludwig Wittgenstein: ”Om det man inte kan tala, därom måste man tiga”. 

Filosofer har under de senaste hundra åren debatterat innebörden av denna mening. Enligt en tolkning menade Wittgenstein att värdefilosofiska områden som etik, politisk filosofi och estetik inte kan besvaras med naturvetenskapliga metoder. Därför, fortsätter tolkningen, går det inte att diskutera sådana områden på ett meningsfullt vis. 

Filosofididaktik är i korta drag konsten att lära ut filosofi, och detta inkluderar även de värdefilosofiska frågor den unge Wittgenstein menade att vi skulle tiga om. Så: hur talar vi om det vi bör tiga om? 

Under Sokrates dagar, för sisådär 2 400 år sedan, resonerades det kring dialektik och samtalsmetodik som ett sätt att ”förlösa” inneboende kunskap. Genom resonemangskedjor, argumentation och debatter skulle till sist den objektiva kunskapens essens kunna blottläggas. Den sokratiska dialektiken har sedan dess varit ett naturligt inslag i filosofiundervisningen som fortfarande ofta bedrivs i diskussionsdriven seminarieform. 

Filosofilärarens verktygslåda innefattar dock fler verktyg än den sokratiska dialektiken. Den filosofididaktiska metodiken är mångfacetterad och kan ta sig många uttryck i undervisningspraktiken, som att: 

  • Låta eleverna arbeta med svåra dilemman och filosofiska tankeexperiment,  
  • orkestrera debattsituationer där eleverna får anamma olika ståndpunkter, 
  • utgå från dagsaktuella eller historiska situationer vilka ska problematiseras utifrån olika filosofiska perspektiv, 
  • anamma en kontraintuitiv och kontroversiell etisk ståndpunkt och agera ”Djävulens advokat” gentemot eleverna, 
  • utgå från populärkulturella fenomen där filosofiska teman berörs och diskutera historiken och bakgrunden till dessa, eller 
  • samarbeta med andra ämnen, som svenskämnet, för att ge utrymme för läsandet av romaner eller noveller skrivna av kända filosofer. 

Oavsett vilket av alla dessa verktyg som filosofiläraren väljer att anamma måste först de tre didaktiska frågorna ställas under undervisningsplaneringen: 

  • Vad ska läras ut? 
  • Varför ska just detta läras ut? 
  • Hur ska detta läras ut?

Det är av vikt att filosofiläraren anpassar valet av undervisningsverktyg utifrån naturen på ämnesområdet som ska behandlas. Undervisning i formell logik kräver en annan filosofididaktisk metodik än vad undervisning i normativ etik kräver. ”Hur”-frågan måste således alltid vara avhängig ”Vad”- och ”Varför”-frågorna. 

Därmed befinner sig filosofididaktiken som område betraktat i gränslandet mellan filosofi-, didaktik- och pedagogikämnena. Det som de tre disciplinerna har gemensamt är kunskapsfokuset. Filosofen frågar sig vad kunskap är och om den går att nå. Didaktikern frågar sig om denna kunskap går att förmedla och i sådana fall hur. Pedagogen tittar på vilka kunskapsuppfattningar som är förhärskande i samhället och vilken funktion olika förekomster av lärande fyller i samhället. Alla tre komponenter krävs för att bringa mening och substans till filosofididaktikbegreppet. I begreppets centrum återfinns (1) filosofiämnet, (2) filosofiläraren och (3) filosofieleven. När dessa tre delar interagerar på ett meningsfullt sätt uppstår filosofiundervisning.

Filosofiämnet karaktäriseras av logiskt tänkande, kritisk reflektion och utvärdering av argumentation. Filosofilärarens målsättning är att i samspel med filosofieleverna kultivera dessa färdigheter och förmågor.

Filosofiämnet karaktäriseras av logiskt tänkande, kritisk reflektion och utvärdering av argumentation. Filosofilärarens målsättning är att i samspel med filosofieleverna kultivera dessa färdigheter och förmågor. För att ge eleven chansen att kalibrera sina analytiska verktyg från den filosofiska verktygslådan krävs det passande exempel att öva på. Vad skulle kunna vara mer passande än de områden vi bör tiga om? Etik, politisk filosofi, religionsfilosofi och estetik är några av de mest emotionellt laddade områden som kan tänkas. Om en elev förvärvar förmågan att resonera logiskt, strukturerat samt analytiskt kring sådana frågor bör filosofiläraren se sin ovan nämnda målsättning som uppfylld. 

Etiken, den politiska filosofin och estetiken innehåller också några av de absolut viktigaste och mest brännande frågor vi kan tänka oss. Till exempel aktualiseras etiska och politisk-filosofiska frågeställningar i den nuvarande pandemisituationen: 

  • Hur bör avvägningen mellan individens frihet och restriktioner för allmänhetens bästa göras? Vilka typer av restriktioner och tvångsåtgärder är acceptabla från statens sida? 
  • Vilken prioritetsordning bör gälla vid vaccineringen mot Covid-19? Vilka grupper bör få vaccinet och i vilken ordning? 

Filosofiämnet befinner sig i hjärtat av den västerländska civilisationens intellektuella historia. Att förvalta, föra vidare och aktualisera detta ämne är en ödesfråga för mänskligheten. Winston Churchill svarade en av sina ministrar, som ville skära ner i kulturbudgeten för att frigöra resurser till försvaret under andra världskriget, med orden: ”Vad ska vi då försvara?” 

Filosofiundervisning är en grundförutsättning för det filosofiska samtalets fortlevnad. Om elever inte lär sig om filosofins historia eller lär sig använda den filosofiska verktygslådan kommer samtalet till slut att brytas upp eller till och med avstanna. Filosofididaktiken försöker att göra detsamma för filosofiundervisningen som filosofiämnet försöker att göra för tänkandet: att systematiskt kartlägga och undersöka det.

För att låna Skollagens formuleringar kan man säga att filosofididaktikämnet står på två ben: filosofilärares beprövade erfarenhet och den utbildningsvetenskaplige forskarens vetenskapliga grund. Tillsammans bildar dessa två ben ett grundfundament för filosofilärarstudenters framtida yrkesvärv, en grundplåt för filosofielevers lärande och en grundförutsättning för det filosofiska samtalets kontinuum.

Läs mer:

Filosofididaktik – filosofiundervisning i teori och praktik (NA Förlag 2023)

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Claudio Schwarz/Unsplash
Kanske tänker vi på världen som vi gör endast på grund av hur våra språk fungerar. Tänk om det finns andra möjliga språk än dem vi förstår? Vad skulle det innebära för vårt sätt att tänka?
Matti Eklund
View all posts
Foto: Mark Williams/Unsplash
För att kunna teoretisera om orättvisan kan man behöva lyssna på människor som upplever den. Lena Halldenius och Moa Petersén beskriver hur de själva bedriver "fältfilosofi".
Lena Halldenius, Moa Petersén
View all posts
View all posts
Foto: Clay Banks/Unsplash
Den kristna feminismen utmanar patriarkala idéer om subjektivitet genom att betona hur vår identitet formas i relation till andra. Den lyfter därtill fram hur maktstrukturer påverkar subjektiviteten och förespråkar en mer inkluderande syn på människan och hennes subjektivitet, skriver Martin Langby, doktorand i etik.
Martin Langby
View all posts
Foto: Danist Soh/Unsplash
Ett helt nytt sätt att förhålla sig till vår begreppsvärld? Eller bara gammal vanlig filosofi, med ny flashig etikett? Oavsett är begreppslig ingenjörskonst i dag ett hett diskuterat ämne inom filosofin. Här ger Fredrik Österblom oss en introduktion till metoden och dess varianter.
Fredrik Österblom
View all posts
Foto: Ospan Ali/Unsplash
Blir världen bättre av fler lyckliga varelser? Vanliga svar på den frågan leder till den så kallade "motbjudande slutsatsen". Det har visat sig svårt att hitta en teori inom populationsetik som inte leder till den motbjudande slutsatsen eller till andra lika oacceptabla slutsatser.
Erik Carlson
View all posts
Den 10 maj 2024 försvarade Andreas Stephens sin avhandling i teoretisk filosofi vid Lunds universitet. Här presenterar han en kort sammanfattning.
Andreas Stephens
View all posts
Den 6 april i år försvarade jag min avhandling i praktisk filosofi vid Lunds universitet. Då läsarkretsen av hela boken nog är begränsad så ges här en något kortare sammanfattning.
Anton Emilsson
View all posts
Foto: Dmitry Ratushny/Unsplash
Många filosofiska problem består av antaganden som var för sig verkar rimliga, men som tillsammans leder till motsägelser. Varför bekymrar sig filosofer över denna typ av problem? Och går det ens att lösa alla paradoxer?
Sofia Bokros
View all posts
Den 12 januari försvarade Dorna Behdadi sin avhandling i praktisk filosofi vid Göteborgs universitet. Här ger hen en sammanfattning av avhandlingen.
Dorna Behdadi
View all posts
Foto: Braydon Anderson (braydona)/Unsplash
Idag talas det om hur dolda politiska budskap förmedlas genom ”dogwhistles”, som på svenska kallas för ”hundvisslor”. Men hur ska vi förstå fenomenet filosofiskt? Och hur blir vi bättre på att genomskåda samt bemöta problematiska hundvisslor?
Jesper Olsson
View all posts