Om teoretisk och praktisk filosofi

Foto: Rafal Karon/Unsplash
På svenska universitet delas filosofi in i två olika ämnen: teoretisk filosofi och praktisk filosofi. Det är inte en självklar uppdelning internationellt. Victoria Höög diskuterar uppdelningen, varför vi har den, och om det kanske är dags för en sammanslagning.
Victoria Höög

Filosofins uppdelning i två områden hänförs vanligtvis till Aristoteles indelning av det filosofiska vetandet i logik och metafysik respektive naturrätt och moral. När Uppsala universitet 1477 och Lunds universitet 1666 inrättades fick filosofiämnet två professurer. Inom den teoretiska filosofin ingår traditionellt sett kunskapsteori, logik, metafysik, medvetandefilosofi, språkfilosofi, vetenskapsteori, samt filosofins historia. Några exempel: språkfilosofin behandlar grundläggande frågor som rör språklig mening, tolkning och sanning. Ibland kombineras språkanalytiska teorier med medvetandefilosofi och fokuserar på relationen mellan språkligt innehåll och tankeinnehåll.

Kunskapsteoretisk forskning i Sverige har präglats av vetenskapsteori, beslutsteori, riskanalys och har avknoppats till kognitionsforskning. Betoningen på vetenskapsteori blev dominerande under 1900-talet och har fortsatt att vara ett centralt område inom den teoretiska filosofin, inte minst genom påverkan av sociologisk konstruktivism. Ett annat klassiskt forskningsområde är metafysik, med frågor om verklighetens struktur och egenskaper har fått ett uppsving under senare år.

Den praktiska filosofin, ibland betecknad moralfilosofi, behandlar människans handlande och de filosofiska grundvalarna för värderingar, livshållningar och handlingsnormer. Viktiga områden inom den praktiska filosofin är värdeteori och etik. Till ämnet räknas också politisk filosofi, rättsfilosofi, religionsfilosofi och estetik. I Sverige fanns länge en stark forskningstradition inom metaetik, om moral, en tradition som dock avklingat i intensitet. I stället har direkta normativa moralfrågor om vad är rättvisa, vad är godhet, vad är identitet, som under emotivismens storhetstids ansågs ovetenskapliga blivit mer angelägna inte minst i klimatkrisens tidevarv.

Ur ett internationellt perspektiv ter sig indelningen inte självklar, inte heller i ett nordiskt perspektiv. Varken Tyskland, Norge eller Danmark har skilda lärostolar, men i Sverige och Finland har uppdelningen fortsatt. Vid Linköping, KTH, Umeå, Södertörn och Linnéuniversitetet har filosofi varit ett samlat ämne redan från start. Från ett internationellt forskningsperspektiv har svensk analytisk filosofi haft stora framgångar med sin starka specialisering. I en ämnesrapport från Vetenskapsrådet 2014 talas om en ”vetenskaplig guldålder” (Forskningens framtid! Ämnesöversikt 2014. Humaniora och samhällsvetenskap). 

I kölvattnet på social konstruktivism, feminism, postkolonial teori och även diskussionerna om faktaresistens har nya gränsöverskridande teorier sett dagens ljus.

I ett framåtblickande forskningsperspektiv kan goda skäl anges för en sammanslagning. Inom flera områden möts praktiska och teoretiskt filosofiska problem. Klimatfrågorna har direkt koppling till brännande etiska problem som exempelvis resursfördelning, levnadsförhållanden för människor, och djur, men väcker också kunskapsteoretiska frågor. Länge kunde filosofisk kunskapsteori kritiseras för att hämta sin modell alltför ensidigt från en naturvetenskaplig idealmodell där fakta är oomtvisteliga sanningar. I kölvattnet på social konstruktivism, feminism, postkolonial teori och även diskussionerna om faktaresistens har nya gränsöverskridande teorier sett dagens ljus.

Miranda Frickers Epistemic Injustice (Oxford UP 2007) illustrerar det fruktbara i att överskrida den analytiska indelningen i praktisk och teoretisk filosofi, angeläget också i jämställdhetssyfte (för litteraturförslagen, se Bedömarutlåtande över utbildningarna på grundnivå i praktisk och teoretisk filosofi samt kandidatprogrammet i Liberal arts vid humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet 2018-10-05, bilaga 2). Ytterligare en stor gränsöverskridande filosof är Martha Nussbaum. Förutom att ha visat på relevansen av antik filosofi, även i litterär form, har hon förnyat diskussionen om rättvisa och rättigheter tillsammans med Amartya Sen genom att vidareutveckla ”the capability approach”. I kontrast till traditionella filosofiska perspektiv som fokuserar på människors lycka och behov, är teorins perspektiv vad människor faktiskt är kapabla att göra för att förändra sina liv. På sikt är det svårt att argumentera emot värdet av ökad samverkan mellan ämnena såväl på undervisnings- som forskningsnivå.

  • Docent i idéhistoria och lektor vid Avdelningen för idé- och lärdomshistoria på Lunds universitet.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Ksenia Yakovleva/Unsplash
Sofia Jeppsson trodde att demoner från en annan verklighet förföljde och försökte döda henne. Som forskare i filosofi har hon studerat det psykotiska tillståndet. Vad ska man tro på, när man inte vet vad man kan tro på?
Sofia Jeppsson
Foto: NATO
Hur fundamentala är principerna i krigets doktriner? Vilken betydelse har soldatens omdömesförmåga? Søren Sjøgren är officer och filosof. Här berättar han om sin forskning.
Søren Sjøgren
Hur kan man locka fler människor till filosofins värld utan att det krävs år av studier? I boken Filosofera tillsammans visar Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö hur alla kan delta i filosofiska samtal. Genom konkreta verktyg och lättillgängliga teman bjuder boken in till reflektion och gemensamt sökande efter insikter.
Kalle Grill
Foto: James Webb-teleskopet/NASA.
Mörk materia används som en förklaring till många astronomiska och kosmologiska observationer, trots att vetenskapen har svårt att bevisa dess existens. Simon Allzén reder ut vad som skiljer mörk materia från enhörningar, tomtar och troll.
Simon Allzén
Foto: Giorgio Grani/Unsplash
Filosofer söker ofta efter rättvisan vid sina skrivbord, men ibland ger de sig ut i verkligheten på jakt efter svar. Anders Melin och Patrik Baard visar hur det kan gå till.
Anders Melin, Patrik Baard
Foto: Claudio Schwarz/Unsplash
Kanske tänker vi på världen som vi gör endast på grund av hur våra språk fungerar. Tänk om det finns andra möjliga språk än dem vi förstår? Vad skulle det innebära för vårt sätt att tänka?
Matti Eklund
Foto: Mark Williams/Unsplash
För att kunna teoretisera om orättvisan kan man behöva lyssna på människor som upplever den. Lena Halldenius och Moa Petersén beskriver hur de själva bedriver "fältfilosofi".
Lena Halldenius, Moa Petersén
Den kristna feminismen utmanar patriarkala idéer om subjektivitet genom att betona hur vår identitet formas i relation till andra. Den lyfter därtill fram hur maktstrukturer påverkar subjektiviteten och förespråkar en mer inkluderande syn på människan och hennes subjektivitet, skriver Martin Langby, doktorand i etik.
Martin Langby
Foto: Danist Soh/Unsplash
Ett helt nytt sätt att förhålla sig till vår begreppsvärld? Eller bara gammal vanlig filosofi, med ny flashig etikett? Oavsett är begreppslig ingenjörskonst i dag ett hett diskuterat ämne inom filosofin. Här ger Fredrik Österblom oss en introduktion till metoden och dess varianter.
Fredrik Österblom
Foto: Ospan Ali/Unsplash
Blir världen bättre av fler lyckliga varelser? Vanliga svar på den frågan leder till den så kallade "motbjudande slutsatsen". Det har visat sig svårt att hitta en teori inom populationsetik som inte leder till den motbjudande slutsatsen eller till andra lika oacceptabla slutsatser.
Erik Carlson