Amazonas – en skog med rättigheter?

Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein

I vissa lagstiftningar har skogar, floder och laguner rättigheter och ses som juridiska personer. Sedan 2006 har fler än 400 initiativ i 39 olika länder jobbat för att ge naturområden eller andra entiteter rättigheter.

En viktig fråga är hur flexibelt begreppet rättigheter är, och om det kan omfatta skogar och floder utan att förlora sin starka betydelse. Till skillnad från människor (och vissa djur), är inte skogar eller floder kännande varelser. De kan bara svårligen sägas ha egenskaper som ”autonomi” eller eftersträva frihet, och det är svårare att avgöra om ett ekosystem har blivit ”sårat”, än om en människa eller ett djur har blivit det.

Lagar används för att skydda individer, egendom och miljö. Många rättsfilosofer anser att ett visst värde eller intresse måste finnas för att något ska vara en rättighetshavare. Utifrån det finns det åtminstone två sätt att motivera hur naturen kan ha rättigheter: Antingen är naturens rättigheter ett sätt att erkänna dess betydelse för människors värde eller intressen, eller så är de ett sätt att uttrycka naturens egna värde eller intressen.

Egenvärde spelar en central roll i miljöetiskt resonerande, och skiljer sig från instrumentellt värde. Att något har egenvärde betyder att det är värdefullt i sig själv. Instrumentellt värde innebär att något är värdefullt för att det gör något möjligt. Mänskliga rättigheter uttrycker till exempel att andra människor har egenvärde. De är inte enbart betydelsefulla för att de kan hjälpa oss med något. Vi kanske värdesätter en annan person för att denne kan hjälpa oss med flytten, men också för att denne är en vän, och vi värdesätter vänskap – inte för att det leder till flytthjälp, utan för att det har ett egenvärde.

Hur flexibelt kan rättighetsbegreppet vara utan att förlora sin starka betydelse?

På samma sätt kanske vi värdesätter ett naturområde på grund av dess ekosystemtjänster eller ekonomiska värden hos dess skog. Men vi kan också värdesätta det på grund av dess egenvärde – som dess komplexitet eller skönhet. Egenvärde kan också ha en personlig grund. Jag kanske värdesätter ett skogsområde där jag växte upp, inte på grund av dess instrumentella värde, utan för att det har ett egenvärde för mig.

Vissa menar att naturen har just ett egenvärde eller intresseliknande egenskaper som ger den rättigheter. Men vilken typ av egenvärde handlar det om? Kan ett ekosystem ha ”intressen” i en meningsfull betydelse? Finns det en nödvändig koppling mellan egenvärde eller ”intresse” och rättigheter? Hur flexibelt kan rättighetsbegreppet vara utan att förlora sin starka betydelse? I vår forskning har vi belyst sådana frågor utifrån juridiska respektive filosofiska perspektiv.

Juridiskt sett kan lagen skapa nya juridiska personer och tillskriva dem rättigheter oavsett om entiteten har ett icke-instrumentellt värde eller inte, och lagarna kan ha effekt oavsett om de bygger på sund logik eller inte. Men att erkänna egenvärde för icke-mänskliga entiteter är ett sätt att stärka naturens juridiska skydd. Även om egenvärde används på olika sätt inom filosofin, så är det typiskt att egenvärde i miljörättsliga sammanhang förstås eller avses som ett finalt värde.

Det juridiska erkännandet av naturens egenvärde kan därför utgöra grund för att hävda att befintliga lagar som skyddar naturen också skyddar naturens rättigheter. Svensk miljörätt kan sägas tillskriva naturen ett sådant värde. En av oss har hävdat att när lagstiftningen erkänner naturens egenvärde kan det förstås som att våra mänskliga skyldigheter att skydda naturen korrelerar med implicita rättigheter för naturen, även om det inte finns explicita rättigheter till naturen i svenska lagstiftningar.

I Colombias högsta domstols beslut om att tillskriva rättigheter till Amazonas förklarade domstolen till exempel att detta ekosystem har ett egenvärde eftersom det delvis består av människor, och att människor har ett egenvärde.

I praktiken innehåller de flesta lagar som ger explicita rättigheter till naturen uttryckliga hänvisningar till naturens värde för människor. Naturens rättigheter kan också förklaras med argumentet att naturen har ett egenvärde på grund av människans egenvärde. I Colombias högsta domstols beslut om att tillskriva rättigheter till Amazonas förklarade domstolen till exempel att detta ekosystem har ett egenvärde eftersom det delvis består av människor, och att människor har ett egenvärde. Naturens egenvärde behöver därför inte vara baserat antingen på naturens moraliska värde eller på människans moraliska värde. Lagen har utrymme för att beakta båda.

Från filosofiskt håll finns det många utmaningar med naturens rättigheter. Men också möjligheter. Lagen kan förväntas uttrycka vissa värden, som människors lika värde. Men exakt vad som har egenvärde i naturen är inte klarlagt, och egenvärde kan komma i mer eller mindre personliga former.

Om man går direkt från exempelvis att konstatera att ett naturområde har ett egenvärde till att det också har rättigheter så kan man ha rört sig lite för snabbt i tankarna. Däremot kan man säga att ett naturområde bör anses som rättighetshavare om det har egenvärde i någon rimlig bemärkelse, men att fler villkor behöver vara uppfyllda. Detta har till exempel den ene av oss nyligen visat i två artiklar.

Utöver egenvärde rör det sig om att grupper har anknytningar till området. ”Anknytningar” beskrivs inom politisk filosofi när exempelvis ett naturområdes existens, och en grupps tillgång till det, är centralt för utövandet av gruppens kulturella rättigheter. Begreppet kan också inkludera bland annat aktivitetsbaserade, kunskapsbaserade eller estetiska anknytningar. Om ett naturområde är en viktig och kanske unik resurs höjs dess skyddsvärde ytterligare. Det sista villkoret är att området står under återkommande och betydande hot, precis som i motiveringen av de mänskliga rättigheterna.

Att erkänna naturens rättigheter är att erkänna naturens egna värde, men också dess betydelse för oss.

I dessa villkor är det konventionella rättighetshavare – människor – som motiverar en naturresurs värde. Ett naturområde är viktigt för att det är människor som har en anknytning till det, för att det bidrar med unika ekosystemtjänster till människor och att naturområdet är under återkommande och betydande hot vilket kan påverka människor. Sådana värden kan, men behöver inte, motivera att naturen själv bör tillerkännas rättigheter.

Framför allt innebär de att det är ett naturområdes instrumentella värden som lyfts fram. Därför spelar också egenvärde, i någon rimlig definition, en central roll tillsammans med de övriga villkoren. Genom egenvärdet, tillsammans med de övriga villkoren, är det naturområdets egna status som erkänns. Hur starka dessa villkor väger i faktiska rättssystem är en fråga som måste besvaras av en kombination av juridik och filosofi.

Både ur juridiska och filosofiska perspektiv finns det en flexibilitet i rättighetsbegreppet. Att erkänna naturens rättigheter är att erkänna naturens egna värde, men också dess betydelse för oss. I många fall är rättigheter ett passande begrepp för att uttrycka dessa värden och de plikter som följer ur dem.

Det fortsätter att tas initiativ om naturens rättigheter, och forskningen kring begreppet växer och inkluderar allt fler ämnesområden. I många länder ser vi också rättsfall där naturens rättigheter spelar en roll. I grunden handlar det om hur flexibelt rättighetsbegreppet är, medan det fortfarande behåller sin starka vikt i etiska, juridiska och politiska sammanhang.

  • Fil.dr. i filosofi och forskare i tillämpad etik vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala.

  • Lektor och docent i miljörätt vid Uppsala universitet. Foto: Danish Saroee

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Är AI en ny form av agens som påverkar människor? Vad gör denna nya teknologi med vår relation till oss själva, varandra och det icke-mänskliga? Johan Marticki forskar om vad som händer med mänsklig agens i en värld som blir alltmer fylld av algoritmer och AI. Här berättar han om tematiken i sin nypublicerade avhandling.
Johan Marticki
Foto: Sint-Katelijne-Waver
Augustinus av Hippo är en av historiens viktigaste teologer. Han vördas som helgon i flera av de största kyrkorna och hans skrifter studeras än i dag flitigt i humanistiska ämnen. Martin Westerholm skriver om vad vi kan lära oss av Augustinus filosofi.
Martin Westerholm
Foto: aitac/Unsplash
Alla har någon gång i livet upplevt kärlek – antingen genom att älska eller bli älskade. Men vad är kärlek egentligen? För att hitta svar vänder sig Felix Maier till de antika grekiska filosoferna.
Felix Maier
Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Foto: Joshua Kettle/Unsplash
Hur kan vi egentligen veta någonting? Det har nog varit den mest centrala frågan inom epistemologin sedan Platon. En av de största debatterna handlar om huruvida kunskap är ett normativt begrepp eller inte. Balder Ask Zaar ger här en överblick av debatten och sina skäl för varför kunskapsbegreppet i slutänden inte är normativt.
Balder Ask Zaar
Faltonia Betitia Proba, född i Rom omkring år 320, betraktas i dag som den första kristna kvinnliga poeten. Sigrid Schottenius Cullhed berättar om Probas liv och gärning – och om hur hon under senantiken förde samman kristendomen och den romerska traditionen.
Sigrid Schottenius Cullhed
Foto: National Cancer Institute/Unsplash
I sitt forskningsprojekt undersöker Ellen Svensson frågor kring AI-paternalism inom sjukvården. Hur påverkar AI relationen mellan läkare och patient? Och vilka risker medför AI-baserade beslut för patienter?
Ellen Svensson
Foto: Stefano Zocca/Unsplash
Antikens filosofer hade en föreställningsvärld som skilde sig fundamentalt från vår. I vår läsning av dem bär vi med oss våra egna idéer till deras texter, vilket kan påverka vår förståelse. Idéhistorikern Anton Svanqvist reflekterar över problemet med att försöka förstå över tid och rum.
Anton Svanqvist
Foto: Patrick Tomasso/Unsplash
Ingenting finns bevarat av de texter som våra stora grekiska tänkare skrev. Det enda vi har tillgång till är kopior av kopior. Vad betyder det för hur vi läser antika filosofer? Hur långt från deras tankar står vi egentligen? Henrik Lagerlund reflekterar kring några av svårigheterna med att förstå antikens filosofi.
Henrik Lagerlund