Implicit bias kan i breda drag förstås som en tendens att tillskriva vissa negativa attribut till individer baserat på föreställningar om deras sociala identitet, såsom etnicitet, kön eller sexuell läggning. Till exempel kan en person tendera att uppfatta svarta personer som farliga eller aggressiva i högre utsträckning än vita personer, eller uppfatta kvinnor som emotionella eller irrationella i högre utsträckning än män.
Det som är speciellt med just implicit bias är att det förekommer även hos personer som accepterar progressiva värderingar och som anser att den här sortens föreställningar kring exempelvis etnicitet, kön eller sexuell läggning är oberättigade.
Det finns många olika medvetandefilosofiska teorier om vad implicit bias är för sorts mentalt tillstånd. Är det så att folk egentligen tror på fördomsfulla stereotyper i högre utsträckning än vad de vill erkänna? Eller har de kanske en irrationell kombination av övertygelser, då de (exempelvis) tror att svarta personer är farliga och samtidigt förnekar denna föreställning? Eller är en implicit bias inte någon övertygelse alls, utan i stället en mer affektiv mental attityd?
Vissa menar att det inte är riktigt så enkelt att implicit bias kan förstås som antingen en vanlig övertygelse eller inte. I stället menar de att fenomenet utgörs av en mer komplex samling av övertygelser, affektiva attityder, kognitiva processer och associationer. Somliga har även hävdat att fokus inom debatten legat för mycket på individer och deras psykologi. De menar att vi ska förstå implicit bias som ett strukturellt fenomen i stället, då effekten av fördomar hos individer förstoras på samhällelig nivå och stärks ytterligare av andra strukturella faktorer i samhället.
Implicit bias har även gett upphov till diskussioner om praktiska och normativa frågor. Vi riskerar att få en felaktig bild av världen och behandla människor ojämlikt om vår världsbild påverkas av fördomar som vi inte ens är medvetna om att vi har. Om vi drivs av mentala processer som vi är omedvetna om och kanske inte ens kan kontrollera, kan vi då hållas ansvariga om vi handlar på basis av dessa processer?
Podden finns där poddar finns och kan bland annat höras på Spotify, Apple podcasts och Soundcloud.
Mer information om podden finns på Filosofisk tidskrifts hemsida. Filosofisk tidskrift finns även på Facebook.