Från vardagen till de stora frågorna: En guide till filosofiska samtal

Filosofera tillsammans, Blue Publishing 2024.
Hur kan man locka fler människor till filosofins värld utan att det krävs år av studier? I boken Filosofera tillsammans visar Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö hur alla kan delta i filosofiska samtal. Genom konkreta verktyg och lättillgängliga teman bjuder boken in till reflektion och gemensamt sökande efter insikter.
Kalle Grill

Tanken med boken Filosofera tillsammans är att hjälpa människor att göra just det, oavsett förkunskaper. Författare är jag själv, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö. Boken ger konkret vägledning till att föra filosofiska samtal. Man kommer igång snabbt, språket är lättillgängligt och vi har försökt göra innehållet lättsamt och lekfullt. Målgruppen är en bred allmänhet och framför allt människor som inte studerat filosofi på universitet.

Men går det verkligen att filosofera med hjälp av en lättsam liten bok? Behöver man inte läsa de stora filosoferna, eller åtminstone något lite mer filosofiskt fylligt än våra korta introduktioner till ämnen som ”Objektivt och subjektivt” eller ”Robotars moraliska status”? Filosofer har ju genom tiderna formulerat idéer och teorier som kan vara belysande och inspirerande för att besvara dessa och andra frågor.

Mitt svar är tvådelat. Jag är å ena sidan den förste att rekommendera grundliga filosofiska studier för den som känner sig manad. Kanske kan vår bok till och med inspirera till det. Jag tror å andra sidan att det går att filosofera utan att ta vägen över redan formulerade idéer och teorier. Det är inte i första hand teoretiskt djup eller nyansering som gör ett samtal filosofiskt, utan sättet på vilket man närmar sig ett tema eller en fråga.

Målet är alltså inte att övertyga varandra, utan snarare att vara nyfiken både på andras tankar och sina egna. Vi förordar en öppenhet för att de egna tankarna kan förändras, utan förutbestämd agenda för hur.

Vi lyfter i boken fram begreppet gemensam undersökning som grundläggande för den typ av samtal vi hoppas inspirera till. Med det menar vi ett förutsättningslöst sökande efter kunskap, förståelse och perspektiv, utan vidare syften, där samtalsdeltagarna tar gemensamt ansvar för samtalet, respekterar varandra och eftersträvar ett gemensamt sökande som inte behöver leda till gemensamma svar. Målet är alltså inte att övertyga varandra, utan snarare att vara nyfiken både på andras tankar och sina egna. Vi förordar en öppenhet för att de egna tankarna kan förändras, utan förutbestämd agenda för hur.

I kombination med klassiska analytiska filosofiska verktyg som distinktioner, definitioner och argument tror jag att förhållningssättet gör samtal filosofiska. I boken lyfter vi fram just dessa tre analytiska verktyg, tillsammans med grundläggande samtalshandlingar som att lyssna, att fråga, att stanna upp och tänka efter, och att skaffa sig överblick över samtalets innehåll.

I de inledande instruktionerna beskriver vi kort dessa sju olika samtalsverktyg. Vi använder dock inte uttryckligen begreppet ”gemensam undersökning” där, utan först i den avslutande teoridelen. I början lägger vi i stället fram fyra ”samtalsdygder” som vi tror mer effektivt introducerar den sorts samtal vi vill uppmuntra till. En av dygderna är den nyfikenhet jag redan nämnt. Vi rekommenderar också våra läsare och samtalare att bejaka och odla sin eftertänksamhet, sin ödmjukhet och sin lekfullhet, och vi ger korta uttolkningar av dessa fyra dygder. En tanke med detta är den centrala dygdeetiska att bekanta och fylliga begrepp ger rika associationer som är mer informativa och vägledande än regler eller instruktioner.

Jag tror att samtalsdygder och samtalsverktyg kan göra samtal filosofiska, nästan oberoende av innehåll.

Jag tror att samtalsdygder och samtalsverktyg kan göra samtal filosofiska, nästan oberoende av innehåll. Det går att använda filosofiska metoder och inställningar för att orientera sig i vardagen, ta ställning i det lilla och det stora, förstå och förhålla sig till sina relationer och sammanhang, utan teoretiska förkunskaper.

Men det är förstås allra mest stimulerande att använda filosofiska metoder för att ta sig an filosofiska frågor, och det är sådana som presenteras i bokens olika samtalsunderlag. Huller om buller kommer metafysiska frågor om tid, hastighet och förändring, politiska och etiska frågor om ansvar, rättvisa och sanningsenlighet, och existentiella frågor om identitet, kön och kroppslighet. Vissa teman spänner över flera filosofiska områden.

Vi har försökt hitta varierade, fruktbara och kanske delvis överraskande ingångar till bokens teman. När samtalet handlar om det goda livet är uppmaningen att dra sig till minnes någon person man tycker levt ett riktigt gott liv. Könets betydelse undersöks genom att tänka sig ett framtida könlöst samhälle. Ingången till att undersöka tidens natur är att rita svaret på frågan ”Vad är tid?”

Vår förhoppning med boken är att sprida idén om filosofiska samtal bredare i Sverige.

Vår förhoppning med boken är att sprida idén om filosofiska samtal bredare i Sverige. Att med en låg tröskel bjuda in vem som helst att ta svåra filosofiska frågor på allvar. Att inte bara uppmana till ett respektfullt, eftertänksamt och nyanserat samtalsklimat, utan konkret snitsla banan fram till ett sådant klimat.

Respektfulla, eftertänksamma och nyanserade samtal är kanske något av en bristvara i dagens uppjagade digitala verklighet. Flera recensenter har lyft fram just den aspekten av boken – att den skulle kunna göra stor nytta om den inspirerade det offentliga och politiska samtalet. Det är kanske för mycket att hoppas på. Vi är glada om den till en början inspirerar till privata filosofiska samtal runt om i landet. Men jag har skickat ett gratis exemplar till riksdagens talman.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Rosie Steggle/Unsplash
Filosofi ska vara på allvar. Så varför inte tala klarspråk? Anton Emilsson om att tänka med Bernard Williams och att tänka på stil som filosofisk metod.
Anton Emilsson
Foto: Abed Ismail/Unsplash
Vissa tänkare har varit så inflytelserika att det knappt går att filosofera om vissa saker utan att tänka med dem. När det gäller frågor om mening och kommunikation kan Paul Grice sägas ha en sådan roll. Hubert Hågemark reflekterar här över vilken betydelse Grice har haft för hans egna studier inom dessa fält.
Hubert Hågemark
Foto: Alessia Cocconi/Unsplash
Hur är det att leva med Søren Kierkegaard som ens husspöke, och som ens bästa vän? Ulrika Carlsson reflekterar över hur och varför han har bosatt sig i hennes tankevärld.
Ulrika Carlsson
Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein
Är AI en ny form av agens som påverkar människor? Vad gör denna nya teknologi med vår relation till oss själva, varandra och det icke-mänskliga? Johan Marticki forskar om vad som händer med mänsklig agens i en värld som blir alltmer fylld av algoritmer och AI. Här berättar han om tematiken i sin nypublicerade avhandling.
Johan Marticki
Foto: Sint-Katelijne-Waver
Augustinus av Hippo är en av historiens viktigaste teologer. Han vördas som helgon i flera av de största kyrkorna och hans skrifter studeras än i dag flitigt i humanistiska ämnen. Martin Westerholm skriver om vad vi kan lära oss av Augustinus filosofi.
Martin Westerholm
Foto: aitac/Unsplash
Alla har någon gång i livet upplevt kärlek – antingen genom att älska eller bli älskade. Men vad är kärlek egentligen? För att hitta svar vänder sig Felix Maier till de antika grekiska filosoferna.
Felix Maier
Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén