Vems röst ska rättvisan lyssna till?

Foto: Giorgio Grani/Unsplash
Filosofer söker ofta efter rättvisan vid sina skrivbord, men ibland ger de sig ut i verkligheten på jakt efter svar. Anders Melin och Patrik Baard visar hur det kan gå till.
Anders Melin, Patrik Baard

Filosofer föreställer sig ofta att vägen till att komma fram till giltiga moraliska principer är att sitta själv på sin kammare och reflektera. Genom ett noggrant och förnuftsmässigt vägande mellan olika argument, nås det idealt ett rättfärdigande av exempelvis principer och värden.

Det finns emellertid också de som menar att det är nödvändigt med en gemensam diskussion där alla som berörs av de moraliska principerna får yttra sig. Detta ger upphov till ett metodologiskt tillvägagångssätt som sammanflätar såväl filosofi som samhällsvetenskaper, vilket vi tog fasta på i ett projekt om energiscenarier och rättvisa.

Nödvändigheten av gemensamma diskussioner framhålls bland annat av företrädare för deliberativ demokratiteori. ”Deliberation” kan i det här sammanhanget förstås som en gemensam reflektion. De som förespråkar deliberativ demokrati menar att legitim politisk maktutövning förutsätter dialog mellan olika grupper i samhället och mellan folkvalda politiker och allmänheten. Ömsesidig förståelse är en viktig målsättning för deliberativa processer. Utgångspunkten är att de som deltar i den gemensamma diskussionen ska vara öppna för andras tankesätt och vara villiga att ändra på sina egna övertygelser.

Inom den filosofiska och samhällsvetenskapliga forskningen har det presenterats olika metoder som kan underlätta en gemensam moralisk diskussion. Dessa metoder ska hjälpa deltagarna att uppmärksamma olika etiska aspekter av en frågeställning. De har ofta använts i samband med att en ny teknologi har introducerats för att få en överblick av hur olika samhällsgrupper uppfattar de etiska frågeställningar som den aktualiserar.

Målet är att komma fram till en slutlig moralisk bedömning som kan ligga till grund för policyrekommendationer.

Ett av de mest välkända exemplen på en sådan metod är den ”etiska matrisen”, som utvecklades på 1990-talet. Metoden utgår från tre etiska principer som alla har en central roll i den etiska debatten: välbefinnande, autonomi och rättvisa. Man ställer upp en tabell där man gör en bedömning av hur olika samhällsgrupper och framtida generationer påverkas av ett beslut, ofta kopplat till tillämpningen av en ny teknologi. Deltagarna uppmanas att reflektera över hur beslutet kommer att påverka deras välbefinnande och autonomi, och bedöma om beslutet är rättvist.

Baserat på en diskussion av den etiska matrisen och andra metoder för gemensam etisk reflektion har den brittiske forskaren Matthew Cotton utvecklat en egen metod som han kallar för ”reflekterande etisk kartläggning”. Metoden går ut på att deltagarna först ska identifiera vem som berörs av en viss teknologi och vilka moraliska aspekter av den som behöver uppmärksammas. De uppmuntras att diskutera dessa aspekter och göra en moralisk bedömning av teknologin. Därefter ska de jämföra dessa moraliska omdömen med en uppsättning etiska principer, som representerar viktiga teoretiska traditioner inom moralfilosofi. Målet är att komma fram till en slutlig moralisk bedömning som kan ligga till grund för policyrekommendationer.

Inom ramen för forskningsprojektet ”Energiscenarier och rättvisa – en fallstudie av Sverige” genomförde vi under 2021 och 2022 fyra workshoppar med representanter för olika aktörer inom energiområdet, såsom myndigheter, fackföreningar, politiska partier och miljöorganisationer. I projektgruppen ingick förutom vi själva även Gunnhildur Lily Magnusdottir, som är docent i statsvetenskap vid Institutionen för globala politiska studier på Malmö universitet.

Två av workshopparna ägde rum i Malmö och gällde energiscenarier för Skåne och två av dem i Stockholm och gällde energiscenarier för hela Sverige. Scenarierna beskrev olika alternativa utformningar av energikonsumtionen för Skåne respektive Sverige år 2035, både vad gäller vilka energislag som skulle användas och den totala volymen energi som konsumeras. Vissa av scenarierna hade en fortsatt hög total energikonsumtion och fortsatt hög användning av kärnkraft och fossila bränslen, medan andra kännetecknades av kraftigt minskad konsumtion och avveckling av både kärnkraft och fossila bränslen.

Genom att engagera olika samhällsaktörer i diskussioner om rättvisa kan man öka förståelsen i samhället för den praktiska relevansen av moralfilosofiska teorier.

Syftet med workshopparna var att deltagarna skulle bedöma de olika energiscenarierna ur ett rättviseperspektiv. Utformningen inspirerades framför allt av metoden för ”reflekterande etisk kartläggning”. Workshopparna inleddes med en kartläggning och en diskussion av vilka som skulle bli berörda av de olika energiscenarierna, liksom på vilka sätt de skulle beröras. Deltagarna fick därefter göra ett första val av energiscenario ur ett rättviseperspektiv. Detta följdes av att vi presenterade generella rättviseprinciper och gemensamt diskuterade hur de kunde tillämpas på valet av scenarier. Sedan presenterade vi mer specifika principer för energirättvisa, och deltagarna fick möjlighet att göra nya val i ljuset av dessa. Vi avslutade workshopen med en utvärdering.

Workshopparna fungerade väl i det avseendet att många deltagare rapporterade att de hade fått mer kunskap om relevansen av rättviseprinciper för energipolitiken. De hade också fått större förståelse för andra aktörers perspektiv på dessa frågor. Dock var det inte någon av deltagarna som ändrade sin uppfattning om valet av energiscenarier under workshopparnas gång, men det var inte så förvånande eftersom tillfällena var ganska korta. Dessutom representerade deltagarna aktörer som ofta har tydliga ståndpunkter inom energifrågan så man kan kanske inte förvänta sig att de skulle frångå dessa.

Workshopparna synliggjorde emellertid vilka olika värden som vägleder bedömningarna av olika energiscenarier. Detta kan i sin tur möjliggöra att målkonflikter blir tydligare, men också ligga till grund för en mer renodlat filosofisk analys. Workshopparna visar värdet av att kombinera filosofiska metoder och perspektiv med samhällsvetenskapliga. Genom att engagera olika samhällsaktörer i diskussioner om rättvisa kan man öka förståelsen i samhället för den praktiska relevansen av moralfilosofiska teorier.

  • Docent i etik vid Institutionen för globala politiska studier på Malmö universitet.

  • Fil.dr. i filosofi och forskare i tillämpad etik vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Foto: Joshua Kettle/Unsplash
Hur kan vi egentligen veta någonting? Det har nog varit den mest centrala frågan inom epistemologin sedan Platon. En av de största debatterna handlar om huruvida kunskap är ett normativt begrepp eller inte. Balder Ask Zaar ger här en överblick av debatten och sina skäl för varför kunskapsbegreppet i slutänden inte är normativt.
Balder Ask Zaar
Faltonia Betitia Proba, född i Rom omkring år 320, betraktas i dag som den första kristna kvinnliga poeten. Sigrid Schottenius Cullhed berättar om Probas liv och gärning – och om hur hon under senantiken förde samman kristendomen och den romerska traditionen.
Sigrid Schottenius Cullhed
Foto: National Cancer Institute/Unsplash
I sitt forskningsprojekt undersöker Ellen Svensson frågor kring AI-paternalism inom sjukvården. Hur påverkar AI relationen mellan läkare och patient? Och vilka risker medför AI-baserade beslut för patienter?
Ellen Svensson
Foto: Stefano Zocca/Unsplash
Antikens filosofer hade en föreställningsvärld som skilde sig fundamentalt från vår. I vår läsning av dem bär vi med oss våra egna idéer till deras texter, vilket kan påverka vår förståelse. Idéhistorikern Anton Svanqvist reflekterar över problemet med att försöka förstå över tid och rum.
Anton Svanqvist
Foto: Patrick Tomasso/Unsplash
Ingenting finns bevarat av de texter som våra stora grekiska tänkare skrev. Det enda vi har tillgång till är kopior av kopior. Vad betyder det för hur vi läser antika filosofer? Hur långt från deras tankar står vi egentligen? Henrik Lagerlund reflekterar kring några av svårigheterna med att förstå antikens filosofi.
Henrik Lagerlund
Foto: Aarón Blanco Tejedor/Unsplash
Martin Heidegger beskrev ångesten som en spricka i vardagens blick. Hanna Tillberg har i sin litteraturvetenskapliga forskning tagit vara på Heideggers ångestteori. Här berättar hon hur.
Hanna Tillberg
Den antika tanken hade närhet till en levande praktik. Antikens filosofer riktade blicken mot hur makten utövades, vad för slags människor som hade makt och hur deras karaktärer påverkar styret. Sådana tankar tappar aldrig sin aktualitet, menar Hans Ruin.
Hans Ruin
Foto: Mia Swerbs/Unsplash
De flesta är överens om att människor behöver tvingande institutioner som upprätthåller ordningen i samhället. Tänk om de har fel. Kanske är det enda rättfärdiga styrelseskicket inget styrelseskick alls. Andrés G. Garcia skriver om anarkismens filosofi.
Andrés G. Garcia