Vems röst ska rättvisan lyssna till?

Foto: Giorgio Grani/Unsplash
Filosofer söker ofta efter rättvisan vid sina skrivbord, men ibland ger de sig ut i verkligheten på jakt efter svar. Anders Melin och Patrik Baard visar hur det kan gå till.
Anders Melin, Patrik Baard

Filosofer föreställer sig ofta att vägen till att komma fram till giltiga moraliska principer är att sitta själv på sin kammare och reflektera. Genom ett noggrant och förnuftsmässigt vägande mellan olika argument, nås det idealt ett rättfärdigande av exempelvis principer och värden.

Det finns emellertid också de som menar att det är nödvändigt med en gemensam diskussion där alla som berörs av de moraliska principerna får yttra sig. Detta ger upphov till ett metodologiskt tillvägagångssätt som sammanflätar såväl filosofi som samhällsvetenskaper, vilket vi tog fasta på i ett projekt om energiscenarier och rättvisa.

Nödvändigheten av gemensamma diskussioner framhålls bland annat av företrädare för deliberativ demokratiteori. ”Deliberation” kan i det här sammanhanget förstås som en gemensam reflektion. De som förespråkar deliberativ demokrati menar att legitim politisk maktutövning förutsätter dialog mellan olika grupper i samhället och mellan folkvalda politiker och allmänheten. Ömsesidig förståelse är en viktig målsättning för deliberativa processer. Utgångspunkten är att de som deltar i den gemensamma diskussionen ska vara öppna för andras tankesätt och vara villiga att ändra på sina egna övertygelser.

Inom den filosofiska och samhällsvetenskapliga forskningen har det presenterats olika metoder som kan underlätta en gemensam moralisk diskussion. Dessa metoder ska hjälpa deltagarna att uppmärksamma olika etiska aspekter av en frågeställning. De har ofta använts i samband med att en ny teknologi har introducerats för att få en överblick av hur olika samhällsgrupper uppfattar de etiska frågeställningar som den aktualiserar.

Målet är att komma fram till en slutlig moralisk bedömning som kan ligga till grund för policyrekommendationer.

Ett av de mest välkända exemplen på en sådan metod är den ”etiska matrisen”, som utvecklades på 1990-talet. Metoden utgår från tre etiska principer som alla har en central roll i den etiska debatten: välbefinnande, autonomi och rättvisa. Man ställer upp en tabell där man gör en bedömning av hur olika samhällsgrupper och framtida generationer påverkas av ett beslut, ofta kopplat till tillämpningen av en ny teknologi. Deltagarna uppmanas att reflektera över hur beslutet kommer att påverka deras välbefinnande och autonomi, och bedöma om beslutet är rättvist.

Baserat på en diskussion av den etiska matrisen och andra metoder för gemensam etisk reflektion har den brittiske forskaren Matthew Cotton utvecklat en egen metod som han kallar för ”reflekterande etisk kartläggning”. Metoden går ut på att deltagarna först ska identifiera vem som berörs av en viss teknologi och vilka moraliska aspekter av den som behöver uppmärksammas. De uppmuntras att diskutera dessa aspekter och göra en moralisk bedömning av teknologin. Därefter ska de jämföra dessa moraliska omdömen med en uppsättning etiska principer, som representerar viktiga teoretiska traditioner inom moralfilosofi. Målet är att komma fram till en slutlig moralisk bedömning som kan ligga till grund för policyrekommendationer.

Inom ramen för forskningsprojektet ”Energiscenarier och rättvisa – en fallstudie av Sverige” genomförde vi under 2021 och 2022 fyra workshoppar med representanter för olika aktörer inom energiområdet, såsom myndigheter, fackföreningar, politiska partier och miljöorganisationer. I projektgruppen ingick förutom vi själva även Gunnhildur Lily Magnusdottir, som är docent i statsvetenskap vid Institutionen för globala politiska studier på Malmö universitet.

Två av workshopparna ägde rum i Malmö och gällde energiscenarier för Skåne och två av dem i Stockholm och gällde energiscenarier för hela Sverige. Scenarierna beskrev olika alternativa utformningar av energikonsumtionen för Skåne respektive Sverige år 2035, både vad gäller vilka energislag som skulle användas och den totala volymen energi som konsumeras. Vissa av scenarierna hade en fortsatt hög total energikonsumtion och fortsatt hög användning av kärnkraft och fossila bränslen, medan andra kännetecknades av kraftigt minskad konsumtion och avveckling av både kärnkraft och fossila bränslen.

Genom att engagera olika samhällsaktörer i diskussioner om rättvisa kan man öka förståelsen i samhället för den praktiska relevansen av moralfilosofiska teorier.

Syftet med workshopparna var att deltagarna skulle bedöma de olika energiscenarierna ur ett rättviseperspektiv. Utformningen inspirerades framför allt av metoden för ”reflekterande etisk kartläggning”. Workshopparna inleddes med en kartläggning och en diskussion av vilka som skulle bli berörda av de olika energiscenarierna, liksom på vilka sätt de skulle beröras. Deltagarna fick därefter göra ett första val av energiscenario ur ett rättviseperspektiv. Detta följdes av att vi presenterade generella rättviseprinciper och gemensamt diskuterade hur de kunde tillämpas på valet av scenarier. Sedan presenterade vi mer specifika principer för energirättvisa, och deltagarna fick möjlighet att göra nya val i ljuset av dessa. Vi avslutade workshopen med en utvärdering.

Workshopparna fungerade väl i det avseendet att många deltagare rapporterade att de hade fått mer kunskap om relevansen av rättviseprinciper för energipolitiken. De hade också fått större förståelse för andra aktörers perspektiv på dessa frågor. Dock var det inte någon av deltagarna som ändrade sin uppfattning om valet av energiscenarier under workshopparnas gång, men det var inte så förvånande eftersom tillfällena var ganska korta. Dessutom representerade deltagarna aktörer som ofta har tydliga ståndpunkter inom energifrågan så man kan kanske inte förvänta sig att de skulle frångå dessa.

Workshopparna synliggjorde emellertid vilka olika värden som vägleder bedömningarna av olika energiscenarier. Detta kan i sin tur möjliggöra att målkonflikter blir tydligare, men också ligga till grund för en mer renodlat filosofisk analys. Workshopparna visar värdet av att kombinera filosofiska metoder och perspektiv med samhällsvetenskapliga. Genom att engagera olika samhällsaktörer i diskussioner om rättvisa kan man öka förståelsen i samhället för den praktiska relevansen av moralfilosofiska teorier.

  • Docent i etik vid Institutionen för globala politiska studier på Malmö universitet.

  • Fil.dr. i filosofi och forskare i tillämpad etik vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Zbynek Burival/Unsplash
Få har undgått vetskapen om att vi drastiskt behöver minska de globala utsläppen av växthusgaser. Simon Rosenqvist menar att exakt hur detta ska mätas är i grund och botten en filosofisk fråga.
Simon Rosenqvist
Foto: Dan DeAlmeida/Unsplash
Trots att vi inte har direkt kontroll över vad vi tror, har vi handlingsutrymme i situationer av tvivel och osäkerhet, argumenterar religionsfilosofen Carl-Johan Palmqvist. I tvivlets kölvatten framträder en kreativ zon för existentiell och intellektuell orientering. Här utforskar Palmqvist vilka alternativ som står till buds när tron sviktar.
Carl-Johan Palmqvist
Foto: Ani Sebastian/Unsplash
Platons unika användning av analogier förmedlade komplexa idéer på ett enkelt sätt. Genom att studera dem kan vi förstå analogiers centrala plats i rationella resonemang och hur de bidrar till klarhet i tänkandet.
Oscar Jablon
Rom blev en republik efter att den siste av sju kungar hade störtats. Isak Hammar noterar att balansen i den romerska republikens politiska system återkommande har idealiserats genom historien – men att även nutida jämförelser ofta kräver att vi betraktar historien i ett förenklat och selektivt ljus.
Isak Hammar
Foto: Rosie Steggle/Unsplash
Filosofi ska vara på allvar. Så varför inte tala klarspråk? Anton Emilsson om att tänka med Bernard Williams och att tänka på stil som filosofisk metod.
Anton Emilsson
Foto: Abed Ismail/Unsplash
Vissa tänkare har varit så inflytelserika att det knappt går att filosofera om vissa saker utan att tänka med dem. När det gäller frågor om mening och kommunikation kan Paul Grice sägas ha en sådan roll. Hubert Hågemark reflekterar här över vilken betydelse Grice har haft för hans egna studier inom dessa fält.
Hubert Hågemark
Foto: Alessia Cocconi/Unsplash
Hur är det att leva med Søren Kierkegaard som ens husspöke, och som ens bästa vän? Ulrika Carlsson reflekterar över hur och varför han har bosatt sig i hennes tankevärld.
Ulrika Carlsson
Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein