Kunskap som naturligt fenomen

Den 10 maj 2024 försvarade Andreas Stephens sin avhandling i teoretisk filosofi vid Lunds universitet. Här presenterar han en kort sammanfattning.
Andreas Stephens

Min avhandling handlar om frågan ”Vad är kunskap?” Den kan tyckas oproblematisk, för visst verkar vi ha kunskap om allt möjligt? Men så fort någon försökt sätta fingret på exakt vad kunskap är så blir det svårt att nå klarhet. Det finns mängder av olika teorier. Det finns dessutom en mängd ”problem” och ”paradoxer” som kunskapsteoretiker fortsatt försöker förklara. Även om de flesta är överens om att kunskap är viktigt så råder det stor oklarhet och oenighet om dess natur. Tyvärr råder det även oenighet om vilken metod vi bör använda för att ta reda på vad det är.

Så hur har filosofer traditionellt gått till väga? En vanligt förekommande approach är att fokusera på hur begreppet ”kunskap” används, snarare än att undersöka vad kunskap faktiskt är. Med denna metod blir det bland annat viktigt att hitta en definition av ”kunskap” som matchar vad vi intuitivt tycker känns rimligt. Det blir även viktigt att förstå hur begreppet används när vi pratar om huruvida folk har kunskap eller inte.

Detta görs utifrån en tanke om att den vetenskapliga metoden är den bästa vi har.

Ett problem med denna metod är att den använder sig av intuitioner som evidens, trots att experiment visar att människors intuitioner gällande när kunskap föreligger varierar utan att någon systematik har kunnat fastslås. Intuitioner ger därmed inte någon solid grund för att svara på frågan om vad kunskap faktiskt är.

En alternativ approach är att undersöka vad fenomenet i världen faktiskt är och låta vetenskaperna hjälpa oss att finna ett svar. Detta görs utifrån en tanke om att den vetenskapliga metoden är den bästa vi har. Min avhandling presenterar en specifik sådan approach som ligger nära den amerikanska filosofen Hilary Kornbliths. Men där Kornblith fokuserar på hur kunskap beskrivs inom en specifik vetenskap – kognitiv etologi – försöker jag i min avhandling bredda ansatsen genom att även ta del av beskrivningar från kognitiv psykologi och evolutionär systemteori. Tanken är att om vi kan hitta överensstämmande teorier, från olika vetenskaper, då borde det ge oss en mer plausibel förståelse av vad fenomenet kunskap är.

Så vad är kunskap? Jo, i min avhandling argumenterar jag för att det är rimligt att se kunskap som ett naturligt fenomen bestående av inre strukturer som hjälper oss att överleva. Kunskap är alltså något naturligt som finns i världen. Konkret betyder detta att vår kropp är ett förkroppsligande av kunskap – särskilt viktigt är hur våra nervceller är sammankopplade.

Evolutionen har säkerställt att vi interagerar med världen på ett ”tillräckligt bra” sätt – vår kunskap (kropp) har formats så att vi kan hålla oss vid liv (personligen) och fortplanta oss (hålla oss vid liv som art). I enklare miljöer som inte kräver så mycket kan detta mestadels involvera reflexartade beteenden. I mer komplexa miljöer krävs ibland högre intelligens. För högre organismer (som oss människor) är några viktiga sådana strukturer reflexiva och reflektiva minnesprocesser som på ett (tillräckligt) tillförlitligt sätt producerar (tillräckligt) sanna trosföreställningar.

Detta är en syn på vad kunskap är som är bredare än de flesta traditionella synsätten. Den låter oss förstå mänsklig kunskap i ett större biologiskt sammanhang, där vi kan ”zooma ut” och se vad vi har gemensamt med andra arter samt ”zooma in” och se vad som gör oss unika.


Stephens, Andreas (2024). Cognitive epistemology: Knowledge as a natural phenomenon. Doktorsavhandling, Lunds universitet.

Avhandlingen är fritt tillgänglig och kan laddas ner från Lunds universitets forskningsportal.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein
Är AI en ny form av agens som påverkar människor? Vad gör denna nya teknologi med vår relation till oss själva, varandra och det icke-mänskliga? Johan Marticki forskar om vad som händer med mänsklig agens i en värld som blir alltmer fylld av algoritmer och AI. Här berättar han om tematiken i sin nypublicerade avhandling.
Johan Marticki
Foto: Sint-Katelijne-Waver
Augustinus av Hippo är en av historiens viktigaste teologer. Han vördas som helgon i flera av de största kyrkorna och hans skrifter studeras än i dag flitigt i humanistiska ämnen. Martin Westerholm skriver om vad vi kan lära oss av Augustinus filosofi.
Martin Westerholm
Foto: aitac/Unsplash
Alla har någon gång i livet upplevt kärlek – antingen genom att älska eller bli älskade. Men vad är kärlek egentligen? För att hitta svar vänder sig Felix Maier till de antika grekiska filosoferna.
Felix Maier
Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Foto: Joshua Kettle/Unsplash
Hur kan vi egentligen veta någonting? Det har nog varit den mest centrala frågan inom epistemologin sedan Platon. En av de största debatterna handlar om huruvida kunskap är ett normativt begrepp eller inte. Balder Ask Zaar ger här en överblick av debatten och sina skäl för varför kunskapsbegreppet i slutänden inte är normativt.
Balder Ask Zaar
Faltonia Betitia Proba, född i Rom omkring år 320, betraktas i dag som den första kristna kvinnliga poeten. Sigrid Schottenius Cullhed berättar om Probas liv och gärning – och om hur hon under senantiken förde samman kristendomen och den romerska traditionen.
Sigrid Schottenius Cullhed