Kunskap som naturligt fenomen

Den 10 maj 2024 försvarade Andreas Stephens sin avhandling i teoretisk filosofi vid Lunds universitet. Här presenterar han en kort sammanfattning.
Andreas Stephens

Min avhandling handlar om frågan ”Vad är kunskap?” Den kan tyckas oproblematisk, för visst verkar vi ha kunskap om allt möjligt? Men så fort någon försökt sätta fingret på exakt vad kunskap är så blir det svårt att nå klarhet. Det finns mängder av olika teorier. Det finns dessutom en mängd ”problem” och ”paradoxer” som kunskapsteoretiker fortsatt försöker förklara. Även om de flesta är överens om att kunskap är viktigt så råder det stor oklarhet och oenighet om dess natur. Tyvärr råder det även oenighet om vilken metod vi bör använda för att ta reda på vad det är.

Så hur har filosofer traditionellt gått till väga? En vanligt förekommande approach är att fokusera på hur begreppet ”kunskap” används, snarare än att undersöka vad kunskap faktiskt är. Med denna metod blir det bland annat viktigt att hitta en definition av ”kunskap” som matchar vad vi intuitivt tycker känns rimligt. Det blir även viktigt att förstå hur begreppet används när vi pratar om huruvida folk har kunskap eller inte.

Detta görs utifrån en tanke om att den vetenskapliga metoden är den bästa vi har.

Ett problem med denna metod är att den använder sig av intuitioner som evidens, trots att experiment visar att människors intuitioner gällande när kunskap föreligger varierar utan att någon systematik har kunnat fastslås. Intuitioner ger därmed inte någon solid grund för att svara på frågan om vad kunskap faktiskt är.

En alternativ approach är att undersöka vad fenomenet i världen faktiskt är och låta vetenskaperna hjälpa oss att finna ett svar. Detta görs utifrån en tanke om att den vetenskapliga metoden är den bästa vi har. Min avhandling presenterar en specifik sådan approach som ligger nära den amerikanska filosofen Hilary Kornbliths. Men där Kornblith fokuserar på hur kunskap beskrivs inom en specifik vetenskap – kognitiv etologi – försöker jag i min avhandling bredda ansatsen genom att även ta del av beskrivningar från kognitiv psykologi och evolutionär systemteori. Tanken är att om vi kan hitta överensstämmande teorier, från olika vetenskaper, då borde det ge oss en mer plausibel förståelse av vad fenomenet kunskap är.

Så vad är kunskap? Jo, i min avhandling argumenterar jag för att det är rimligt att se kunskap som ett naturligt fenomen bestående av inre strukturer som hjälper oss att överleva. Kunskap är alltså något naturligt som finns i världen. Konkret betyder detta att vår kropp är ett förkroppsligande av kunskap – särskilt viktigt är hur våra nervceller är sammankopplade.

Evolutionen har säkerställt att vi interagerar med världen på ett ”tillräckligt bra” sätt – vår kunskap (kropp) har formats så att vi kan hålla oss vid liv (personligen) och fortplanta oss (hålla oss vid liv som art). I enklare miljöer som inte kräver så mycket kan detta mestadels involvera reflexartade beteenden. I mer komplexa miljöer krävs ibland högre intelligens. För högre organismer (som oss människor) är några viktiga sådana strukturer reflexiva och reflektiva minnesprocesser som på ett (tillräckligt) tillförlitligt sätt producerar (tillräckligt) sanna trosföreställningar.

Detta är en syn på vad kunskap är som är bredare än de flesta traditionella synsätten. Den låter oss förstå mänsklig kunskap i ett större biologiskt sammanhang, där vi kan ”zooma ut” och se vad vi har gemensamt med andra arter samt ”zooma in” och se vad som gör oss unika.


Stephens, Andreas (2024). Cognitive epistemology: Knowledge as a natural phenomenon. Doktorsavhandling, Lunds universitet.

Avhandlingen är fritt tillgänglig och kan laddas ner från Lunds universitets forskningsportal.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Ksenia Yakovleva/Unsplash
Sofia Jeppsson trodde att demoner från en annan verklighet förföljde och försökte döda henne. Som forskare i filosofi har hon studerat det psykotiska tillståndet. Vad ska man tro på, när man inte vet vad man kan tro på?
Sofia Jeppsson
Foto: NATO
Hur fundamentala är principerna i krigets doktriner? Vilken betydelse har soldatens omdömesförmåga? Søren Sjøgren är officer och filosof. Här berättar han om sin forskning.
Søren Sjøgren
Hur kan man locka fler människor till filosofins värld utan att det krävs år av studier? I boken Filosofera tillsammans visar Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö hur alla kan delta i filosofiska samtal. Genom konkreta verktyg och lättillgängliga teman bjuder boken in till reflektion och gemensamt sökande efter insikter.
Kalle Grill
Foto: James Webb-teleskopet/NASA.
Mörk materia används som en förklaring till många astronomiska och kosmologiska observationer, trots att vetenskapen har svårt att bevisa dess existens. Simon Allzén reder ut vad som skiljer mörk materia från enhörningar, tomtar och troll.
Simon Allzén
Foto: Giorgio Grani/Unsplash
Filosofer söker ofta efter rättvisan vid sina skrivbord, men ibland ger de sig ut i verkligheten på jakt efter svar. Anders Melin och Patrik Baard visar hur det kan gå till.
Anders Melin, Patrik Baard
Foto: Claudio Schwarz/Unsplash
Kanske tänker vi på världen som vi gör endast på grund av hur våra språk fungerar. Tänk om det finns andra möjliga språk än dem vi förstår? Vad skulle det innebära för vårt sätt att tänka?
Matti Eklund
Foto: Mark Williams/Unsplash
För att kunna teoretisera om orättvisan kan man behöva lyssna på människor som upplever den. Lena Halldenius och Moa Petersén beskriver hur de själva bedriver "fältfilosofi".
Lena Halldenius, Moa Petersén
Den kristna feminismen utmanar patriarkala idéer om subjektivitet genom att betona hur vår identitet formas i relation till andra. Den lyfter därtill fram hur maktstrukturer påverkar subjektiviteten och förespråkar en mer inkluderande syn på människan och hennes subjektivitet, skriver Martin Langby, doktorand i etik.
Martin Langby
Foto: Danist Soh/Unsplash
Ett helt nytt sätt att förhålla sig till vår begreppsvärld? Eller bara gammal vanlig filosofi, med ny flashig etikett? Oavsett är begreppslig ingenjörskonst i dag ett hett diskuterat ämne inom filosofin. Här ger Fredrik Österblom oss en introduktion till metoden och dess varianter.
Fredrik Österblom
Foto: Ospan Ali/Unsplash
Blir världen bättre av fler lyckliga varelser? Vanliga svar på den frågan leder till den så kallade "motbjudande slutsatsen". Det har visat sig svårt att hitta en teori inom populationsetik som inte leder till den motbjudande slutsatsen eller till andra lika oacceptabla slutsatser.
Erik Carlson