Kanske borde vi tänka på annat än kunskap och sanning

Foto: Lacie Slezak/Unsplash
Olle Risberg

Vad är filosofins metod? Ett vanligt svar på den frågan, särskilt inom så kallad analytisk filosofi, är att filosofer bedriver begreppsanalys.

Tanken är ungefär denna. Till vardags pratar vi ofta om kunskapsanningvärde och andra filosofiskt intressanta fenomen: vi säger till exempel att vi inte vet hur vi ska lösa klimatkrisen, men att det är sant att den orsakats av människans koldioxidutsläpp och att den har dåliga konsekvenser för framtida generationer. Men vad betyder egentligen den här typen av påståenden? Det ska filosoferna ta reda på. I bästa fall lyckas de formulera heltäckande, välgrundade teorier om kunskapsbegreppet, sanningsbegreppet och ”dålighetsbegreppet” som förklarar innebörden hos alla påståenden där de figurerar.

Eftersom dessa teorier i grund och botten syftar till att beskriva vanligt språkbruk, så begränsas de också av detta språkbruk. Mer exakt: om en teori om ett visst begrepp strider mot hur vi till vardags är benägna att använda detta begrepp, så är detta ett skäl att förkasta teorin i fråga. Således sägs det ibland att filosofins ”data” utgörs av hur vi är beredda att använda ett visst begrepp i olika (faktiska och hypotetiska) situationer.

Förhoppningen är att de teorier som bäst förklarar denna data sedan ska hjälpa oss att besvara filosofins ”eviga”, mest grundläggande och centrala frågor. Kan vi till exempel veta att vi inte lever i en datorsimulering, som i filmen The Matrix? Är sanningen socialt konstruerad? Finns det objektiva värden? Hur dessa frågor ska förstås beror ju på vad termer som ”veta”, ”sanningen” och ”värden” betyder – och det beror i sin tur på hur vi använder dem. Om det till exempel visar sig att vi använder termen ”veta” på ett sätt som gör att uttalandet ”jag kan veta att jag inte lever i en datorsimulering” är korrekt, så följer det att jag kan veta att jag inte lever i en datorsimulering!

Den här beskrivningen av begreppsanalys kan förstås kompliceras på olika sätt. Ibland är det till exempel viktigt att skilja mellan (a) vad ett visst ord betyder, (b) hur det begrepp som ordet i fråga uttrycker ska analyseras, och (c) hur det fenomen i världen som ordet eller begreppet ”refererar till” (det vill säga ”pekar på” eller ”står för”) ska förstås. Inom analytisk filosofi studeras frågor om alla dessa saker. Men det är hur som helst inte en överdrift att säga att många filosofer anser sig syssla med något som i hög grad liknar den aktivitet som nyss beskrivits.

Här är en utmaning för denna syn på filosofin. Tänk om det finns alternativa kunskapsbegrepp, sanningsbegrepp och värdebegrepp? Med andra ord: även om vi till vardags pratar om kunskap, sanning och värde, så kanske det också finns andra, liknande saker som vi skulle kunna prata om i stället. Låt oss kalla dessa andra saker för kunskap*sanning* och värde*.

Om det finns alternativa begrepp så väcks frågan: varför ska filosofer fästa så stor vikt vid just de begrepp vi faktiskt har? Även om vi till exempel kan veta att vi inte lever i en datorsimulering, så kan det ju fortfarande vara så att vi inte kan veta* detta – och varför ska vi tro att kunskap, snarare än kunskap*, är mest filosofiskt intressant? Tänk om det är viktigare att undersöka vad vi kan veta*?

En möjlig hållning är att vi ska fokusera på våra vardagsbegrepp för att de är de begrepp som vi har. Men denna hållning kan ifrågasättas – särskilt om vår ambition också är att besvara filosofins ”eviga”, mest centrala frågor. För huruvida vi råkar ha ett visst begrepp snarare än ett annat beror troligen ofta på exempelvis biologiska, psykologiska och sociala faktorer av olika slag – och det verkar osannolikt att dessa faktorer av en slump skulle ha fått oss att använda just de begrepp som är av störst filosofisk relevans.

Filosofiska frågor om alternativa begrepp har nyligen fått en hel del uppmärksamhet i den internationella forskningsdebatten. Här har bland annat den svenske filosofen Matti Eklund skrivit flera viktiga bidrag – ett exempel är hans bok Choosing Normative Concepts (Oxford University Press 2017), som diskuterar tesen att det finns olika värdebegrepp. Jag själv diskuterar alternativa kunskapsbegrepp och dess konsekvenser för problematiken kring huruvida vi kan veta någonting alls i min nya artikel ”Meta-Skepticism” (Philosophy and Phenomenological Research).

Man kan undra hur de problem jag tagit upp här ska formuleras mer exakt. En komplikation är att frågan om vilka begrepp som är ”filosofiskt intressanta”, eller är av ”störst filosofisk relevans” (som jag uttryckte det ovan) i sig verkar vara en sorts värdefråga: den tycks handla om vilka begrepp som filosofer bör fokusera på. Men om det finns alternativa värdebegrepp väcks frågan: varför inte i stället fråga sig vilka begrepp som är filosofiskt intressanta*, eller har störst relevans*, eller vilka begrepp som filosofer bör* fokusera på?

I det här skedet väcks den något bekymmersamma tanken att filosofer bör fokusera på bör-begreppet men bör* fokusera på bör*-begreppet. Om detta skulle visa sig vara korrekt så verkar det inte som att vi har kommit någon vart. Detta problem är centralt i Eklunds Choosing Normative Concepts.

En annan komplikation är att de alternativa begreppen – kunskap*, sanning*, värde*, och så vidare – rimligen måste vara relevant lika våra vardagsbegrepp – kunskap, sanning, värde, och så vidare – för att kasta tvivel över idén om begreppsanalys som filosofisk metod. Men hur ska denna typ av likhet mellan begrepp förstås? Och tänk om det finns alternativa likhetsbegrepp, så att vissa begrepp är lika men inte lika* varandra?

Det råder i dagsläget ingen enighet om hur de problem som väcks av alternativa begrepp ska lösas. (Det råder inte ens någon enighet om huruvida de är problem över huvud taget!) Men det tycks åtminstone vara svårt att förneka att de väcker fundamentala, outforskade frågor om filosofins syften, metoder och ambitioner – för att* inte* tala* om* dess* syften*, metoder* och* ambitioner*.

  • Forskare i filosofi vid Uppsala universitet och Institutet för framtidsstudier.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein
Är AI en ny form av agens som påverkar människor? Vad gör denna nya teknologi med vår relation till oss själva, varandra och det icke-mänskliga? Johan Marticki forskar om vad som händer med mänsklig agens i en värld som blir alltmer fylld av algoritmer och AI. Här berättar han om tematiken i sin nypublicerade avhandling.
Johan Marticki
Foto: Sint-Katelijne-Waver
Augustinus av Hippo är en av historiens viktigaste teologer. Han vördas som helgon i flera av de största kyrkorna och hans skrifter studeras än i dag flitigt i humanistiska ämnen. Martin Westerholm skriver om vad vi kan lära oss av Augustinus filosofi.
Martin Westerholm
Foto: aitac/Unsplash
Alla har någon gång i livet upplevt kärlek – antingen genom att älska eller bli älskade. Men vad är kärlek egentligen? För att hitta svar vänder sig Felix Maier till de antika grekiska filosoferna.
Felix Maier
Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Foto: Joshua Kettle/Unsplash
Hur kan vi egentligen veta någonting? Det har nog varit den mest centrala frågan inom epistemologin sedan Platon. En av de största debatterna handlar om huruvida kunskap är ett normativt begrepp eller inte. Balder Ask Zaar ger här en överblick av debatten och sina skäl för varför kunskapsbegreppet i slutänden inte är normativt.
Balder Ask Zaar
Faltonia Betitia Proba, född i Rom omkring år 320, betraktas i dag som den första kristna kvinnliga poeten. Sigrid Schottenius Cullhed berättar om Probas liv och gärning – och om hur hon under senantiken förde samman kristendomen och den romerska traditionen.
Sigrid Schottenius Cullhed
Foto: National Cancer Institute/Unsplash
I sitt forskningsprojekt undersöker Ellen Svensson frågor kring AI-paternalism inom sjukvården. Hur påverkar AI relationen mellan läkare och patient? Och vilka risker medför AI-baserade beslut för patienter?
Ellen Svensson
Foto: Stefano Zocca/Unsplash
Antikens filosofer hade en föreställningsvärld som skilde sig fundamentalt från vår. I vår läsning av dem bär vi med oss våra egna idéer till deras texter, vilket kan påverka vår förståelse. Idéhistorikern Anton Svanqvist reflekterar över problemet med att försöka förstå över tid och rum.
Anton Svanqvist