Om sociala normers roll i den politiska filosofin

Elsa Kugelberg skriver om hur vår sociala och politiska gemenskap bör se ut för att vi ska kunna fatta beslut och göra val som är meningsfulla för våra liv
Elsa Kugelberg

Hur behöver vår sociala och politiska gemenskap se ut för att vi ska kunna fatta beslut och göra val som är meningsfulla för våra liv? Vad kännetecknar genuint goda valmöjligheter? Och vad har sociala normer att göra med vad vi är skyldiga varandra? En del av min forskning, som jag presenterar i en ny forskningsartikel i Politics, Philosophy and Economics, handlar om just detta, och om hur vi borde tänka på de här frågorna inom ramen för politisk bioetik och moralfilosofi.

Studier inom HIV-prevention har visat att sociala normer avgör hur människor reagerar på politiska interventioner. WHO menar att decennier av misslyckade försök att stävja epidemin till stor del kan förklaras av beslutsfattares ointresse inför och okunskap om könsnormer.

I samhällen där HIV-prevalensen är hög utgör sådana normer en utmaning mot organisationens rekommendation att ge alla möjligheten att ta PrEP, ett läkemedel som drastiskt minskar risken för infektion. Normerna i fråga säger nämligen att kvinnor inte bör ta kontroll över sitt sexliv, och inte förbereda sig inför sex.

Tim Scanlons kontraktualism är en av de mest välutvecklade teorierna inom den analytiska moralfilosofin. Eftersom han sätter mänskliga relationer i centrum i sin förklaring och rättfärdigande av moralens själva väsen är Scanlons teori en viktig resurs inom public policy-etiken. Hans ”Value of Choice view” fokuserar på vad för typ av åtgärder beslutsfattare måste genomföra för att kunna säga att de har ”gjort tillräckligt” för sina medborgare – hur långt de måste gå för att möjliggöra verkligt värdefulla val, val som människorna kan ta ansvar för. 

Som exempel ger Scanlon att sätta upp staket runt byggarbetsplatser så att folk inte ramlar och slår sig, och att varna folk för att gå ut när luften är förorenad. Jag har i en annan artikel, i Journal of Medical Ethics, undersökt vad detta innebär för utvärderingar av bland annat nedstängningsåtgärder under Covid-19-pandemin.

Scanlon diskuterar också hur sättet enskilda personer är funtade på, till exempel om någon råkar vara särskilt nyfiken, påverkar bedömningen av en policy. Han kommer fram till att det inte spelar någon roll. Vad som avgör är i stället om folk i allmänhet skulle ha nytta och glädje av de möjligheter som policyn erbjuder. 

Men Scanlon diskuterar inte sociala normers inverkan på människors val. Det är synd, eftersom forskning inom samhällsvetenskaperna tydligt visar att sådana normer till stor del faktiskt avgör vad vi väljer. Mitt bidrag är att med hjälp av exemplet med könsnormers påverkan på PrEP-policy i HIV-prevention visa hur Scanlons teori behöver förtydligas och utvecklas för att kunna ta hänsyn till just detta.

Jag ber läsaren föreställa sig att två olika aktörer, som påverkas på olika sätt av könsnormerna WHO oroar sig för, lever i ett fiktivt men empiriskt inspirerat samhälle där risken för HIV-infektion är hög. Som ett resultat av normerna riskerar den ena fysiskt och psykiskt våld om hon väljer att ta PrEP, medan den andra riskerar att känna känslor av skuld och skam.

I den första typen av fall är det tydligt att valet är för dåligt: aktören är i en valsituation där båda valalternativen innebär livsfara. Om hon inte tar PrEP kan hon få HIV, om hon tar PrEP kan hon utsättas för våld. Det andra fallet är annorlunda. Aktören har ett alternativ som vid första anblick är bra: hon kan välja att ta PrEP. Men normerna gör att hon troligen kommer låta bli, eftersom hon inte vill känna skuld och skam.

Eftersom sociala normer är våra gemensamma informella regler, regler som vi alla är med och upprätthåller, menar jag att de är särskilt viktiga för en kontraktualistisk analys. Det spelar roll, politiskt och moraliskt, om en individ väljer att utsätta sig för fara för att hon är nyfiken, eller om hon gör det på grund av ett socialt förtryck – det vill säga för att könsnormer säger att valet skulle göra henne till en sämre person. Att gränsen ibland är svår att dra förändrar inte detta.

Det spelar också roll ur ett effektivitetsperspektiv; vi borde inte behandla problem vars rötter skiljer sig åt som om de vore likadana. Som forskningen inom HIV-prevention tydligt visar leder det till misslyckande. Beslutsfattare borde se till att alla som väljer hur de ska agera under påverkan av skadliga sociala normer ändå får möjlighet att undvika fara. Men hur?

Jag kallar min förlängning av Scanlons teori för ”the Value of Constrained Choice view”. Enligt min teori måste policymakare undersöka individers möjligheter i relation till de normer som människor i deras position generellt sett påverkas av. Detta för att bedöma om de möjligheter en individ får av en viss policy är tillräckligt goda för att hon inte ska kunna invända mot dem. Om hon – med hänsyn till sådana normer – saknar värdefulla möjligheter, kan hon avvisa policyn och bör inte hållas ansvarig för sina val.

I verkligheten innebär det både en skyldighet att förändra sociala normer, och att se till att människor som lever under dem kan göra meningsfulla val. Eftersom kontraktualismen handlar om vad vi är skyldiga varandra är min teori en utveckling helt i linje med resten av ramverket.

  • Doktor i politisk teori och Postdoctoral Prize Research Fellow in Political Theory vid Oxfords universitet

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Edgar Serrano (CC BY-NC-SA)
Platons dialoger visar vilket pris vi får betala om vi överlåter styret åt någon annan, i stället för att själva engagera oss som medborgare. Charlotta Weigelt skriver om Platon och demokratin.
Charlotta Weigelt
Foto: Saad Salim/Unsplash
Upptäcker vi moraliska värden, eller konstruerar vi dem? Om vi konstruerar dem, vad betyder det – och hur går det till? Emma Jakobsson skriver om olika teorier om metaetisk konstruktivism.
Emma Jakobsson
Foto: Alexander Awerin/Unsplash
Kan vi förena vår vetenskapliga syn på världen med vår vardagliga syn av den? Wilfrid Sellars försökte göra just detta. Här presenterar Niklas Dahl vad som är så inspirerande med Sellars ansats.
Niklas Dahl
Foto: Andrew Butler/Unsplash
För att vara ärlig räcker det inte med att undvika att medvetet fara med osanning. Vi måste vara djupare rotade i sanningen om världen och oss själva än så.
Jeremy Page
Foto: Anika Huizinga/Unsplash
Filosofer och litteraturvetare läser samma texter, men på helt olika sätt. Kanske har de mycket att lära av varandra – inte trots, utan på grund av att de talar olika språk. Maria Trejling resonerar kring disciplinernas skilda förhållningssätt till text.
Maria Trejling
Foto: Ksenia Yakovleva/Unsplash
Sofia Jeppsson trodde att demoner från en annan verklighet förföljde och försökte döda henne. Som forskare i filosofi har hon studerat det psykotiska tillståndet. Vad ska man tro på, när man inte vet vad man kan tro på?
Sofia Jeppsson
Foto: NATO
Hur fundamentala är principerna i krigets doktriner? Vilken betydelse har soldatens omdömesförmåga? Søren Sjøgren är officer och filosof. Här berättar han om sin forskning.
Søren Sjøgren
Hur kan man locka fler människor till filosofins värld utan att det krävs år av studier? I boken Filosofera tillsammans visar Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö hur alla kan delta i filosofiska samtal. Genom konkreta verktyg och lättillgängliga teman bjuder boken in till reflektion och gemensamt sökande efter insikter.
Kalle Grill
Foto: James Webb-teleskopet/NASA.
Mörk materia används som en förklaring till många astronomiska och kosmologiska observationer, trots att vetenskapen har svårt att bevisa dess existens. Simon Allzén reder ut vad som skiljer mörk materia från enhörningar, tomtar och troll.
Simon Allzén
Foto: Giorgio Grani/Unsplash
Filosofer söker ofta efter rättvisan vid sina skrivbord, men ibland ger de sig ut i verkligheten på jakt efter svar. Anders Melin och Patrik Baard visar hur det kan gå till.
Anders Melin, Patrik Baard