Om medicinens filosofi

Amanda Thorell

Amanda Thorell är doktorand i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet, och skriver sin avhandling inom medicinens filosofi. Här berättar hon mer om detta forskningsområde och betydelsen av medicin-filosofiska frågor för samhället.

Medicin är ett ämne som rör oss alla. Vi har alla biologiska kroppar med fysiologiska funktioner. Vi kan alla råka ut för sjukdom. Hälsa, eller hur en fungerar, uppfattar de flesta dessutom som viktigt. Medicinen har också en betydande samhällelig roll. Enorma resurser krävs för att driva sjukhus, vårdcentraler och apotek, för att bedriva forskning, och för hjälpmedels- och läkemedelsproduktion. I och med detta blir det extra viktigt att kritiskt undersöka filosofiska aspekter av medicinen. Ytterst handlar det om vad medicinsk forskning och verksamhet bör ägna sig åt, samt hur man bör man ägna sig åt det.

Medicin är ett speciellt ämne, på ett sätt som bidrar till en stor variation av filosofiska frågor. Ämnet är speciellt på så sätt att det är både teoretiskt och praktiskt orienterat. Teoretiskt handlar medicin om hur kroppen fungerar och påverkas av olika faktorer, till exempel miljöfaktorer eller läkemedel. Praktiskt kan medicin ses som en social verksamhet med välmående som övergripande mål. Här innefattas till exempel mötet mellan vårdgivare och patient. Vissa medicin-filosofiska frågor rör det teoretiska medan andra rör det praktiska. Ytterligare frågor uppstår i gränslandet mellan det teoretiska och det praktiska.

De frågor som oftast lyfts fram som viktiga medicin-filosofiska frågor är etiska, och behandlas typiskt inom ämnet bioetik. Ofta rör dessa frågor det praktiska. De kan till exempel handla om prioritering av patienter vid bristande resurser, eller patienters rättigheter i mötet med vården. Etiska frågor kan också röra det teoretiska. Här kan det till exempel handla om användning av embryonala stamceller i forskning.

Men det finns också andra viktiga medicin-filosofiska frågor. Dessa behandlas inom ämnet medicinens filosofi. Medicinens filosofi angränsar till bioetik, men behandlar de frågor som inte är av enbart etisk karaktär. Frågorna kan istället vara begreppsliga, metafysiska, kunskapsteoretiska eller metodologiska. Ofta rör frågorna det teoretiska eller gränslandet mellan det teoretiska och det praktiska. De relaterar ofta till generell vetenskapsfilosofi eller till biologins filosofi.

Den kanske mest debatterade frågan inom medicinens filosofi är hur ”hälsa” och ”sjukdom” bör definieras. Denna fråga är särskilt problematisk eftersom begreppen hälsa och sjukdom förekommer både teoretiskt och praktiskt inom medicinen. Typiskt uppfattar vi också att begreppen har både en biologisk deskriptiv del (ett organ fungerar, eller fungerar inte, biologiskt adekvat) och en värderande del (ett tillstånd är, eller är inte, bra att ha). Vad som framför allt gör det problematiskt att definiera ”hälsa” och ”sjukdom” är att den teoretiska användningen av termerna och användningen av termerna inom praktisk verksamhet ställer olika, ömsesidigt uteslutande, krav på hur de ska definieras.

Sett som deskriptiva, teoretiska termer bör ”hälsa” och ”sjukdom” definieras på ett värdefritt sätt. De bör inte i sig ha några värderande implikationer, utan endast beskriva typer av fysiologiska tillstånd. Som praktiska termer, däremot, används termerna ”hälsa” och ”sjukdom” ofta som värdeladdade begrepp, till exempel för att motivera beslut om vilka tillstånd som ska behandlas. Denna motsättning gör det svårt att nå en samlad syn på hälsa och sjukdom. Antingen måste den praktiska dimensionen eller den teoretiska dimensionen ges företräde i förståelsen av begreppen, eller så måste vi skilja mellan olika hälso- och sjukdomsbegrepp – teoretisk hälsa och sjukdom å ena sidan, och praktisk hälsa och sjukdom å andra sidan.

Relaterat till debatten om hälsa och sjukdom finns frågor om diagnoser. Vad är diagnoser, och hur kan det komplexa resonemang som diagnosticering bygger på förstås och motiveras? Andra frågor handlar om huruvida medicinska tillstånd kan reduceras till beskrivningar på genetisk eller molekylär nivå. Kan en sjukdom karaktäriseras fullständigt av enbart molekylär eller genetisk information eller utelämnas då viktig information, till exempel om patientens upplevelser eller beteende? Ytterligare frågor rör medicinsk evidens, det vill säga det vetenskapliga stödet för medicinsk kunskap. Vad bör räknas som bättre och sämre medicinsk evidens? Hur kan patienters upplevda effekt av en behandling mätas på ett vetenskapligt säkert sätt? Hur förhåller sig evidens om en viss testpopulation till en enskild individ?

Begreppen hälsa och sjukdom används flitigt av såväl forskare som vanliga människor. En belysning och problematisering av dessa begrepp kan bidra till klarare och mer genomtänkta diskussioner, inom medicinska såväl som politiska och vardagliga debatter. Diagnoser är ofta avgörande för att erhålla särskilda rättigheter, till exempel till speciella hjälpmedel eller resurser. De uppges också ofta påverka diagnosticerades syn på och förståelse av sig själva. Givet denna betydelse som diagnoser har för mångas liv är det viktigt att användandet av dem är välgrundat. Detta förutsätter i sin tur en förståelse av vad diagnoser är och hur de ställs.

Frågan huruvida medicinska tillstånd kan reduceras till beskrivningar på molekylär- eller gennivå är viktig, bland annat för frågor om vilken forskning som bör premieras. Om sjukdomar typiskt sett inte kan karaktäriseras helt med enbart molekylär/genetisk information, så kan omfattande satsningar på stora genetiska forskningsprojekt på bekostnad av annan forskning ifrågasättas. Frågor om medicinsk evidens är grundläggande för beslut om metoder i medicinska studier. Sådana frågor blir också viktiga i beslut om behandling av enskilda patienter, eftersom en då måste fråga sig både vilken evidens som är mest relevant att luta sig mot och hur denna evidens relaterar till den specifika patienten.

Frågor inom medicinens filosofi är intressanta i sig. Som jag beskrivit ovan är de i förlängningen också av betydelse för samhället och gemene man.

  • Doktorand i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Rom blev en republik efter att den siste av sju kungar hade störtats. Isak Hammar noterar att balansen i den romerska republikens politiska system återkommande har idealiserats genom historien – men att även nutida jämförelser ofta kräver att vi betraktar historien i ett förenklat och selektivt ljus.
Isak Hammar
Foto: Rosie Steggle/Unsplash
Filosofi ska vara på allvar. Så varför inte tala klarspråk? Anton Emilsson om att tänka med Bernard Williams och att tänka på stil som filosofisk metod.
Anton Emilsson
Foto: Abed Ismail/Unsplash
Vissa tänkare har varit så inflytelserika att det knappt går att filosofera om vissa saker utan att tänka med dem. När det gäller frågor om mening och kommunikation kan Paul Grice sägas ha en sådan roll. Hubert Hågemark reflekterar här över vilken betydelse Grice har haft för hans egna studier inom dessa fält.
Hubert Hågemark
Foto: Alessia Cocconi/Unsplash
Hur är det att leva med Søren Kierkegaard som ens husspöke, och som ens bästa vän? Ulrika Carlsson reflekterar över hur och varför han har bosatt sig i hennes tankevärld.
Ulrika Carlsson
Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein
Är AI en ny form av agens som påverkar människor? Vad gör denna nya teknologi med vår relation till oss själva, varandra och det icke-mänskliga? Johan Marticki forskar om vad som händer med mänsklig agens i en värld som blir alltmer fylld av algoritmer och AI. Här berättar han om tematiken i sin nypublicerade avhandling.
Johan Marticki
Foto: Sint-Katelijne-Waver
Augustinus av Hippo är en av historiens viktigaste teologer. Han vördas som helgon i flera av de största kyrkorna och hans skrifter studeras än i dag flitigt i humanistiska ämnen. Martin Westerholm skriver om vad vi kan lära oss av Augustinus filosofi.
Martin Westerholm
Foto: aitac/Unsplash
Alla har någon gång i livet upplevt kärlek – antingen genom att älska eller bli älskade. Men vad är kärlek egentligen? För att hitta svar vänder sig Felix Maier till de antika grekiska filosoferna.
Felix Maier