Hybridteorier i metaetik

Foto: Piotr Laskawski
Vad är meningen hos moraliska uttryck som "rätt" eller "fel"? Enligt hybridteorier uttrycker moraliska utsagor både övertygelser om hur världen är beskaffad och känslomässiga inställningar av gillande eller ogillande.
Stina Björkholm

Vad menar vi egentligen när vi säger att något är ”rätt” eller ”fel”, eller att något ”bör” utföras? Metaetiska teorier som behandlar frågan om meningen hos moraliska begrepp har traditionellt delats upp i två kategorier. Vissa menar att moraliska begrepp används för att beskriva något om hur världen är beskaffad och att ett moraliskt påstående kan vara objektivt sant eller falskt – helt oberoende av mänskliga attityder. Andra menar att moraliska begrepp används för att uttrycka känslomässiga inställningar (gentemot till exempel handlingar, personer eller institutioner) och att de därmed inte ämnar beskriva något som sant eller falskt överhuvudtaget. 

Teorier av den första typen kallas för kognitivism och teorier av den andra typen kallas för icke-kognitivism. Gränsdragningen mellan dessa har blivit alltmer svårdefinierad i den samtida metaetiska debatten. I min forskning behandlar jag en mittenkategori som kallas för hybridteorier. Förespråkare för hybridteorier menar att moraliska utsagor uttrycker både övertygelser om hur världen är beskaffad och känslomässiga inställningar av gillande eller ogillande. En avgörande motivation för att anamma en hybridteori är att moraliskt språk och tänkande uppvisar egenskaper som drar i olika riktningar. Det finns med andra ord stöd för både kognitivism och icke-kognitivism.  

Språkbruket tyder på att vi uttrycker övertygelser om moral eftersom vi använder begrepp som ”tro”, ”sant”, och ”vet” när vi uttrycker oss moraliskt.

Till kognitivistiska teoriers fördel så tyder språkbruket på att vi uttrycker övertygelser om moral eftersom vi använder begrepp som ”tro”, ”sant”, och ”vet” när vi uttrycker oss moraliskt. Exempelvis låter satsen ”Förut trodde jag att det alltid var fel att ljuga, men nu vet jag att det ibland är tillåtet” fullt begriplig. Detta språkbruk tyder på att huruvida det är fel att ljuga både är något vi tror och kan ha kunskap om (och därmed som kan vara sant). Det låter ju på samma sätt begripligt att säga ”Förut trodde jag att Gothia Towers var Sveriges högsta byggnad, men nu vet jag att det är Turning Torso”. 

Utöver detta kan moraliska begrepp dessutom förekomma i en mängd olika språkliga konstruktioner då de inte tycks användas för att uttrycka en positiv eller negativ inställning. Exempelvis kan vi använda ett moraliskt begrepp i en fråga (”Är det alltid fel att stjäla?”), i en villkorssats (”Om det är fel att stjäla en bil så är det fel att ladda ner film”) eller för att rapportera vad någon annan har sagt (”John sa att det är fel att ladda ner film”). När begreppen ”rätt” och ”fel” används i dessa språkliga konstruktioner så tycks de inte alls förbinda talaren till någon särskild positiv eller negativ attityd gentemot stöld eller nedladdning. Detta indikerar att känsloinställningar inte är en del av meningen hos begreppen själva – vilket utgör ett problem för icke-kognitivism och ett skäl att istället acceptera kognitivism.  

En talare som säger ”Det är fel att ljuga” förmedlar då att hen är motiverad att inte ljuga och en talare som säger ”Jag bör ge till välgörenhet” förväntas vara benägen att ge till välgörenhet.

Det finns som sagt egenskaper hos moraliskt språk som talar för icke-kognitivismen också. Metaetiker har i synnerhet tagit fasta på den motiverande funktionen som moraliska uppfattningar tycks ha. En talare som säger ”Det är fel att ljuga” förmedlar då att hen är motiverad att inte ljuga och en talare som säger ”Jag bör ge till välgörenhet” förväntas vara benägen att ge till välgörenhet. Däremot tycks inte övertygelser om objektiva fakta ha denna funktion. Någon som säger ”Turning Torso är Sveriges högsta byggnad” har inte därmed förmedlat att hen har någon särskild beteendedisposition (förutom eventuellt i kombination med en specifik önskan, till exempel att vilja se Sveriges högsta byggnad). Den här motiverande funktionen utgör ett problem för kognitivismen eftersom det är en egenskap som känsloladdade tillstånd uppvisar, men som övertygelser saknar. 

Dessutom kan även icke-kognitivister hänvisa till språkbruket för att stödja sin teori. Vi uttrycker oss vanligtvis i termer av tyckanden och åsikter när vi pratar om moral. Vi säger sådant som ”Jag tycker att lakrits är gott” eller ”Min åsikt är att Madonna är bättre än Mozart”, och på liknande sätt säger vi ”Jag tycker att det alltid är fel att ljuga” eller ”Min åsikt är att dödshjälp bör vara tillåtet”. Men vi formulerar oss inte på så vis när vi uttrycker övertygelser om objektiva fakta. Vi säger inte ”Jag tycker att jorden är rund” eller ”Det är min åsikt att Turning Torso är Sveriges högsta byggnad”. Detta ger skäl att tro att våra moraliska utsagor har som funktion att uttrycka inställningar, snarare än övertygelser som är objektivt sanna eller falska.  

Genom att säga att moraliska satser uttrycker både övertygelser och känsloinställningar avser hybridteorier kunna anamma fördelarna med kognitivism och icke-kognitivism och samtidigt slippa nackdelarna. De riskerar dock att inte lösa problemen från båda sidorna, utan kan istället råka ut för problem från bägge håll. Dessutom behöver hybridteorier motivera hur de två delarna av meningen hos moraliska begrepp förmedlas. Ett alternativ är att det finns två dimensioner av den konventionella meningen hos själva begreppen. Detta leder dock fortfarande till problem rörande hur moraliska begrepp ska förstås när de förekommer i språkliga konstruktioner där de inte tycks uttrycka någon känsloattityd (eller där attityden varierar beroende på konstruktion). Ett andra alternativ är att moraliska begrepp istället förmedlar olika känsloattityder i kraft av vissa kontextuella faktorer från situationen som talaren befinner sig i – och att dessa attityder inte alltid förmedlas eftersom de inte är bundna till de moraliska begreppens mening. Mer exakt hur detta ska fungera är något som förespråkare av hybridteorier behöver förklara. 

  • Doktor i praktisk filosofi och forskare på Institutet för framtidsstudier.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Patrick Tomasso/Unsplash
Ingenting finns bevarat av de texter som våra stora grekiska tänkare skrev. Det enda vi har tillgång till är kopior av kopior. Vad betyder det för hur vi läser antika filosofer? Hur långt från deras tankar står vi egentligen? Henrik Lagerlund reflekterar kring några av svårigheterna med att förstå antikens filosofi.
Henrik Lagerlund
Foto: Aarón Blanco Tejedor/Unsplash
Martin Heidegger beskrev ångesten som en spricka i vardagens blick. Hanna Tillberg har i sin litteraturvetenskapliga forskning tagit vara på Heideggers ångestteori. Här berättar hon hur.
Hanna Tillberg
Den antika tanken hade närhet till en levande praktik. Antikens filosofer riktade blicken mot hur makten utövades, vad för slags människor som hade makt och hur deras karaktärer påverkar styret. Sådana tankar tappar aldrig sin aktualitet, menar Hans Ruin.
Hans Ruin
Foto: Mia Swerbs/Unsplash
De flesta är överens om att människor behöver tvingande institutioner som upprätthåller ordningen i samhället. Tänk om de har fel. Kanske är det enda rättfärdiga styrelseskicket inget styrelseskick alls. Andrés G. Garcia skriver om anarkismens filosofi.
Andrés G. Garcia
Foto: Edgar Serrano (CC BY-NC-SA)
Platons dialoger visar vilket pris vi får betala om vi överlåter styret åt någon annan, i stället för att själva engagera oss som medborgare. Charlotta Weigelt skriver om Platon och demokratin.
Charlotta Weigelt
Foto: Saad Salim/Unsplash
Upptäcker vi moraliska värden, eller konstruerar vi dem? Om vi konstruerar dem, vad betyder det – och hur går det till? Emma Jakobsson skriver om olika teorier om metaetisk konstruktivism.
Emma Jakobsson
Foto: Alexander Awerin/Unsplash
Kan vi förena vår vetenskapliga syn på världen med vår vardagliga syn av den? Wilfrid Sellars försökte göra just detta. Här presenterar Niklas Dahl vad som är så inspirerande med Sellars ansats.
Niklas Dahl
Foto: Andrew Butler/Unsplash
För att vara ärlig räcker det inte med att undvika att medvetet fara med osanning. Vi måste vara djupare rotade i sanningen om världen och oss själva än så.
Jeremy Page
Foto: Anika Huizinga/Unsplash
Filosofer och litteraturvetare läser samma texter, men på helt olika sätt. Kanske har de mycket att lära av varandra – inte trots, utan på grund av att de talar olika språk. Maria Trejling resonerar kring disciplinernas skilda förhållningssätt till text.
Maria Trejling
Foto: Ksenia Yakovleva/Unsplash
Sofia Jeppsson trodde att demoner från en annan verklighet förföljde och försökte döda henne. Som forskare i filosofi har hon studerat det psykotiska tillståndet. Vad ska man tro på, när man inte vet vad man kan tro på?
Sofia Jeppsson