Kanske borde vi tänka på annat än kunskap och sanning

Foto: Lacie Slezak/Unsplash
Olle Risberg

Vad är filosofins metod? Ett vanligt svar på den frågan, särskilt inom så kallad analytisk filosofi, är att filosofer bedriver begreppsanalys.

Tanken är ungefär denna. Till vardags pratar vi ofta om kunskapsanningvärde och andra filosofiskt intressanta fenomen: vi säger till exempel att vi inte vet hur vi ska lösa klimatkrisen, men att det är sant att den orsakats av människans koldioxidutsläpp och att den har dåliga konsekvenser för framtida generationer. Men vad betyder egentligen den här typen av påståenden? Det ska filosoferna ta reda på. I bästa fall lyckas de formulera heltäckande, välgrundade teorier om kunskapsbegreppet, sanningsbegreppet och ”dålighetsbegreppet” som förklarar innebörden hos alla påståenden där de figurerar.

Eftersom dessa teorier i grund och botten syftar till att beskriva vanligt språkbruk, så begränsas de också av detta språkbruk. Mer exakt: om en teori om ett visst begrepp strider mot hur vi till vardags är benägna att använda detta begrepp, så är detta ett skäl att förkasta teorin i fråga. Således sägs det ibland att filosofins ”data” utgörs av hur vi är beredda att använda ett visst begrepp i olika (faktiska och hypotetiska) situationer.

Förhoppningen är att de teorier som bäst förklarar denna data sedan ska hjälpa oss att besvara filosofins ”eviga”, mest grundläggande och centrala frågor. Kan vi till exempel veta att vi inte lever i en datorsimulering, som i filmen The Matrix? Är sanningen socialt konstruerad? Finns det objektiva värden? Hur dessa frågor ska förstås beror ju på vad termer som ”veta”, ”sanningen” och ”värden” betyder – och det beror i sin tur på hur vi använder dem. Om det till exempel visar sig att vi använder termen ”veta” på ett sätt som gör att uttalandet ”jag kan veta att jag inte lever i en datorsimulering” är korrekt, så följer det att jag kan veta att jag inte lever i en datorsimulering!

Den här beskrivningen av begreppsanalys kan förstås kompliceras på olika sätt. Ibland är det till exempel viktigt att skilja mellan (a) vad ett visst ord betyder, (b) hur det begrepp som ordet i fråga uttrycker ska analyseras, och (c) hur det fenomen i världen som ordet eller begreppet ”refererar till” (det vill säga ”pekar på” eller ”står för”) ska förstås. Inom analytisk filosofi studeras frågor om alla dessa saker. Men det är hur som helst inte en överdrift att säga att många filosofer anser sig syssla med något som i hög grad liknar den aktivitet som nyss beskrivits.

Här är en utmaning för denna syn på filosofin. Tänk om det finns alternativa kunskapsbegrepp, sanningsbegrepp och värdebegrepp? Med andra ord: även om vi till vardags pratar om kunskap, sanning och värde, så kanske det också finns andra, liknande saker som vi skulle kunna prata om i stället. Låt oss kalla dessa andra saker för kunskap*sanning* och värde*.

Om det finns alternativa begrepp så väcks frågan: varför ska filosofer fästa så stor vikt vid just de begrepp vi faktiskt har? Även om vi till exempel kan veta att vi inte lever i en datorsimulering, så kan det ju fortfarande vara så att vi inte kan veta* detta – och varför ska vi tro att kunskap, snarare än kunskap*, är mest filosofiskt intressant? Tänk om det är viktigare att undersöka vad vi kan veta*?

En möjlig hållning är att vi ska fokusera på våra vardagsbegrepp för att de är de begrepp som vi har. Men denna hållning kan ifrågasättas – särskilt om vår ambition också är att besvara filosofins ”eviga”, mest centrala frågor. För huruvida vi råkar ha ett visst begrepp snarare än ett annat beror troligen ofta på exempelvis biologiska, psykologiska och sociala faktorer av olika slag – och det verkar osannolikt att dessa faktorer av en slump skulle ha fått oss att använda just de begrepp som är av störst filosofisk relevans.

Filosofiska frågor om alternativa begrepp har nyligen fått en hel del uppmärksamhet i den internationella forskningsdebatten. Här har bland annat den svenske filosofen Matti Eklund skrivit flera viktiga bidrag – ett exempel är hans bok Choosing Normative Concepts (Oxford University Press 2017), som diskuterar tesen att det finns olika värdebegrepp. Jag själv diskuterar alternativa kunskapsbegrepp och dess konsekvenser för problematiken kring huruvida vi kan veta någonting alls i min nya artikel ”Meta-Skepticism” (Philosophy and Phenomenological Research).

Man kan undra hur de problem jag tagit upp här ska formuleras mer exakt. En komplikation är att frågan om vilka begrepp som är ”filosofiskt intressanta”, eller är av ”störst filosofisk relevans” (som jag uttryckte det ovan) i sig verkar vara en sorts värdefråga: den tycks handla om vilka begrepp som filosofer bör fokusera på. Men om det finns alternativa värdebegrepp väcks frågan: varför inte i stället fråga sig vilka begrepp som är filosofiskt intressanta*, eller har störst relevans*, eller vilka begrepp som filosofer bör* fokusera på?

I det här skedet väcks den något bekymmersamma tanken att filosofer bör fokusera på bör-begreppet men bör* fokusera på bör*-begreppet. Om detta skulle visa sig vara korrekt så verkar det inte som att vi har kommit någon vart. Detta problem är centralt i Eklunds Choosing Normative Concepts.

En annan komplikation är att de alternativa begreppen – kunskap*, sanning*, värde*, och så vidare – rimligen måste vara relevant lika våra vardagsbegrepp – kunskap, sanning, värde, och så vidare – för att kasta tvivel över idén om begreppsanalys som filosofisk metod. Men hur ska denna typ av likhet mellan begrepp förstås? Och tänk om det finns alternativa likhetsbegrepp, så att vissa begrepp är lika men inte lika* varandra?

Det råder i dagsläget ingen enighet om hur de problem som väcks av alternativa begrepp ska lösas. (Det råder inte ens någon enighet om huruvida de är problem över huvud taget!) Men det tycks åtminstone vara svårt att förneka att de väcker fundamentala, outforskade frågor om filosofins syften, metoder och ambitioner – för att* inte* tala* om* dess* syften*, metoder* och* ambitioner*.

  • Forskare i filosofi vid Uppsala universitet och Institutet för framtidsstudier.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Zbynek Burival/Unsplash
Få har undgått vetskapen om att vi drastiskt behöver minska de globala utsläppen av växthusgaser. Simon Rosenqvist menar att exakt hur detta ska mätas är i grund och botten en filosofisk fråga.
Simon Rosenqvist
Foto: Dan DeAlmeida/Unsplash
Trots att vi inte har direkt kontroll över vad vi tror, har vi handlingsutrymme i situationer av tvivel och osäkerhet, argumenterar religionsfilosofen Carl-Johan Palmqvist. I tvivlets kölvatten framträder en kreativ zon för existentiell och intellektuell orientering. Här utforskar Palmqvist vilka alternativ som står till buds när tron sviktar.
Carl-Johan Palmqvist
Foto: Ani Sebastian/Unsplash
Platons unika användning av analogier förmedlade komplexa idéer på ett enkelt sätt. Genom att studera dem kan vi förstå analogiers centrala plats i rationella resonemang och hur de bidrar till klarhet i tänkandet.
Oscar Jablon
Rom blev en republik efter att den siste av sju kungar hade störtats. Isak Hammar noterar att balansen i den romerska republikens politiska system återkommande har idealiserats genom historien – men att även nutida jämförelser ofta kräver att vi betraktar historien i ett förenklat och selektivt ljus.
Isak Hammar
Foto: Rosie Steggle/Unsplash
Filosofi ska vara på allvar. Så varför inte tala klarspråk? Anton Emilsson om att tänka med Bernard Williams och att tänka på stil som filosofisk metod.
Anton Emilsson
Foto: Abed Ismail/Unsplash
Vissa tänkare har varit så inflytelserika att det knappt går att filosofera om vissa saker utan att tänka med dem. När det gäller frågor om mening och kommunikation kan Paul Grice sägas ha en sådan roll. Hubert Hågemark reflekterar här över vilken betydelse Grice har haft för hans egna studier inom dessa fält.
Hubert Hågemark
Foto: Alessia Cocconi/Unsplash
Hur är det att leva med Søren Kierkegaard som ens husspöke, och som ens bästa vän? Ulrika Carlsson reflekterar över hur och varför han har bosatt sig i hennes tankevärld.
Ulrika Carlsson
Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein