Ödmjukhet för kärlekens skull

Foto: Sint-Katelijne-Waver
Augustinus av Hippo är en av historiens viktigaste teologer. Han vördas som helgon i flera av de största kyrkorna och hans skrifter studeras än i dag flitigt i humanistiska ämnen. Martin Westerholm skriver om vad vi kan lära oss av Augustinus filosofi.
Martin Westerholm

Vad vi kan lära oss av Augustinus (354–430 e.Kr.) är en fråga som vi aldrig slutar ställa, då hans inflytande alltid skiftar. Eftersom hans verk är alluderande och har en ”öppen textur”, präglas dess receptionshistoria inte, som den store medeltidsforskaren Étienne Gilson observerade, av en ren, linjär bana, utan snarare av punkterade återupplivanden när distinkta aspekter av hans tankar har tillägnats som svar på tidens behov. Den Augustinus som formade diskussionerna på 1200-talet skiljer sig från den som formade diskussionerna på 1500-talet, och återigen på 1700-talet, beroende på dagens behov och intressen.

Vad kan vi lära oss av Augustinus i dag? En ny våg av intresse för hans verk har uppstått ur en önskan att göra motstånd mot alltför enkla uppfattningar om vad det är att vara människa.

Augustinus var, vid sidan av mycket annat, en rastlös iakttagare av komplexiteten i sina erfarenheter och handlingar. Han har visat sig vara en rik källa för tänkare som har misstänkt sin samtid för att ha en förminskande syn på människans liv.

Inflytelserika tänkare, från den franske forskaren Henri de Lubac till amerikanen Reinhold Niebuhr och den brittiske ärkebiskopen Rowan Williams, har i Augustinus verk funnit resurser för att motstå reduktionistiska föreställningar om det mänskliga. De motsatte sig förslagen som att strävan efter lycka innebär en linjär tillväxt av makt för att uppfylla önskningar, att adekvat moralisk och intellektuell utbildning kan skapa harmoniska samhällen, att makt kan utövas utan problem för att begränsa ondska och att vi är tillräckligt självupplevda för att få idéer och önskningar att framträda tydligt.

Hans verk markerar en milstolpe i medvetenheten om hur vi påverkas av förmedlare som teknik och pengar.

Om vi vill gå vidare med att undersöka Augustinus betydelse i dag, finner vi ett fruktbart utrymme för utveckling i de frågor som väcks av vår relation till tekniken och den ekologiska kris som den har gett upphov till. Augustinus är till stor hjälp när det gäller vår relation till tekniken eftersom hans verk markerar en milstolpe i medvetenheten om hur vi påverkas av förmedlare som teknik och pengar. Han förkastade det platonska och stoiska intresset för vår förmåga att finna tillfredsställelse genom att odla dygden och ägnade i stället stor uppmärksamhet åt hur våra moraliska och andliga möjligheter formas av de olika medel vi använder för att nå tillfredsställelse. Augustinus verk utgör en mall som moderna tänkare skulle kunna bygga vidare på i kritik av pengar, teknik och medier genom att föreslå att de olika medel vi använder villkorar vår syn på världen och våra möjligheter att agera.

Vad har Augustinus att erbjuda som kan öka vår förståelse av dessa frågor ytterligare? Ett svar på denna fråga antyds av en anmärkningsvärd likhet mellan Augustinus verk och samtida instinkter.

Å ena sidan identifierar Augustinus ödmjukhet som den dygd som gör det möjligt för oss att utveckla sunda relationer till medel som pengar och teknik. På den andra sidan har ett anmärkningsvärt antal samtida röster, inklusive Pulitzer-prisvinnaren Richard Powers och den berömda forskaren inom vetenskap och teknik Sheila Jasanoff, föreslagit att ödmjukhet är den dygd vi måste utveckla i förhållande till våra medel, särskilt inför en klimatkris.

Likheten är överraskande mot bakgrund av det västerländska tänkandet i stort: En vanlig uppfattning är att ödmjukhetsideal saknas i det klassiska och moderna tänkandet och att de endast blomstrade i medeltidens intensiva religiösa atmosfär. Om vi frågar efter Augustinus bidrag till förståelsen av mediering, skulle vi kunna fråga efter ödmjukhet som en första dygd hos teknikanvändare.

Det är en del av Augustinus utpräglat kristna tanke att självutgivande kärlekshandlingar leder människan till djupare former av tillfredsställelse än att sluta sig till sig själv.

Vi kan gå vidare med denna tanke genom att jämföra de olika synsätt på ödmjukhet som Augustinus och samtida tänkare har utvecklat. På den ena sidan betonar samtida berättelser en vision av ödmjukhet som kretsar kring självbegränsning för livets skull. Tanken har en dragning åt sunt förnuft: Inför en ekologisk kris som orsakats av exploaterande överanvändning verkar det helt logiskt att identifiera botemedlet med att begränsa vad vi gör.

Tanken verkar helt nödvändig, men det finns en nivå där den verkar otillfredsställande. Den moderna kritiken av pengar, teknik och medier handlar om hur de nästlar sig in i oss och formar vårt sätt att leva. Vi kan uppfatta enkla handlingar som att acceptera gränser som moraliskt nödvändiga, men också som otillfredsställande, för att bara acceptera gränser för vad vi gör lossar inte teknikens grepp om vårt sätt att vara.

På den andra sidan står en annan syn på ödmjukhet som utvecklades av Augustinus. I denna senare vision förstås ödmjukhet inte i termer av självbegränsning för livets skull, utan snarare i termer av självutgivande för kärlekens skull. Det är en del av Augustinus utpräglat kristna tanke att självutgivande kärlekshandlingar leder människan till djupare former av tillfredsställelse än att sluta sig till sig själv.

I samband med en klimatkris behöver vi inte dela Augustinus engagemang för Kristi moraliska exempel för att förstå vikten av viljan att ge. För Augustinus är en del av betydelsen av att skänka det utrymme som gåvanöppnar för en annan relation till pengar, teknik och media. Att acceptera gränser i vår relation till dessa storheter kan vara moraliskt nödvändigt, men det innebär inte att deras grepp om vårt sätt att vara bryts. Augustinus menar att givandet däremot skapar en frihet där vårt sätt att vara inte längre bestäms av våra relationer till våra medel. Att vi behöver finna frihet från en livsform som bestäms av våra teknologier tyder på att vi inte har passerat den tidpunkt då vi inte längre kan lära oss av Augustinus.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Antikens filosofi i dag

Så gott som alla utbildningar i humaniora och samhällsvetenskap kräver studier i antikens filosofi. Men är Sokrates, Platon och Aristoteles verkligen relevanta i dag? På vilket sätt då? Vad kan vi lära oss av antikens tänkande – och vet vi verkligen vad antikens tänkare tänkte?
Foto: aitac/Unsplash
Alla har någon gång i livet upplevt kärlek – antingen genom att älska eller bli älskade. Men vad är kärlek egentligen? För att hitta svar vänder sig Felix Maier till de antika grekiska filosoferna.
Felix Maier
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Faltonia Betitia Proba, född i Rom omkring år 320, betraktas i dag som den första kristna kvinnliga poeten. Sigrid Schottenius Cullhed berättar om Probas liv och gärning – och om hur hon under senantiken förde samman kristendomen och den romerska traditionen.
Sigrid Schottenius Cullhed
Foto: Stefano Zocca/Unsplash
Antikens filosofer hade en föreställningsvärld som skilde sig fundamentalt från vår. I vår läsning av dem bär vi med oss våra egna idéer till deras texter, vilket kan påverka vår förståelse. Idéhistorikern Anton Svanqvist reflekterar över problemet med att försöka förstå över tid och rum.
Anton Svanqvist
Foto: Patrick Tomasso/Unsplash
Ingenting finns bevarat av de texter som våra stora grekiska tänkare skrev. Det enda vi har tillgång till är kopior av kopior. Vad betyder det för hur vi läser antika filosofer? Hur långt från deras tankar står vi egentligen? Henrik Lagerlund reflekterar kring några av svårigheterna med att förstå antikens filosofi.
Henrik Lagerlund
Den antika tanken hade närhet till en levande praktik. Antikens filosofer riktade blicken mot hur makten utövades, vad för slags människor som hade makt och hur deras karaktärer påverkar styret. Sådana tankar tappar aldrig sin aktualitet, menar Hans Ruin.
Hans Ruin
Foto: Edgar Serrano (CC BY-NC-SA)
Platons dialoger visar vilket pris vi får betala om vi överlåter styret åt någon annan, i stället för att själva engagera oss som medborgare. Charlotta Weigelt skriver om Platon och demokratin.
Charlotta Weigelt