Den motbjudande slutsatsen

Foto: Ospan Ali/Unsplash
Blir världen bättre av fler lyckliga varelser? Vanliga svar på den frågan leder till den så kallade "motbjudande slutsatsen". Det har visat sig svårt att hitta en teori inom populationsetik som inte leder till den motbjudande slutsatsen eller till andra lika oacceptabla slutsatser.
Erik Carlson

En vanlig uppfattning är att existensen av lyckliga människor (och andra lyckliga varelser) gör världen bättre. Många menar också att ju fler lyckliga människor som finns, desto bättre.

En fråga som då uppstår är hur lyckonivå ska vägas mot befolkningsstorlek. Är en värld A med tio miljarder mycket lyckliga människor bättre eller sämre än en värld B med 20 miljarder aningen mindre lyckliga människor? Om skillnaden i lycka är väldigt liten tycker vi kanske att B är bättre än A. Då borde också en värld C, med 40 miljarder människor som är en liten aning mindre lyckliga än människorna i B, vara bättre än B. Och en värld D med 80 miljarder människor som är något mindre lyckliga än människorna i C borde vara bättre än C. Och så vidare. Om vi upprepar det här resonemanget ett antal gånger når vi, givet ett par rimliga antaganden, slutsatsen att en värld Z med enormt många människor med en väldigt låg lyckonivå är bättre än A.

Figur från Derek Parfits bok ”Reasons and Persons”

Lyckonivån i Z är så låg, kan vi anta, att om den vore bara något lägre skulle invånarna vara olyckliga snarare än lyckliga. Konklusionen att Z är bättre än A brukar kallas ”den motbjudande slutsatsen”. Som namnet antyder är det en slutsats som många är ovilliga att acceptera.

Hur bör vi då resonera om vi vill undvika den motbjudande slutsatsen? En möjlighet är att hävda att bara lyckonivå spelar roll. Det innebär att A är bättre än B, oavsett hur liten skillnaden i lyckonivå är. Resonemanget som ledde till den motbjudande slutsatsen stoppas då redan i det första steget. Men då måste vi också acceptera att en värld som befolkas av en enda människa, som är ännu lite lyckligare än invånarna i A, är bättre än A. Många finner detta orimligt.

En mindre extrem ståndpunkt är att även befolkningsstorleken är viktig när vi jämför små befolkningar, men att dess betydelse minskar, ju större befolkningar vi jämför. Man kan då hävda att A är bättre än en mycket liten population med ännu lyckligare människor. Samtidigt kan A vara bättre än B, eftersom befolkningsstorlekens betydelse kanske är försumbar när vi jämför världar med minst tio miljarder människor.

Det har dock visat sig mycket svårt att hitta en teori som väger lyckonivå mot befolkningsstorlek på ett sätt som undviker den motbjudande slutsatsen, utan att leda till intuitivt sett ännu orimligare konklusioner. Lite förenklat kan man säga att de flesta teorier som föreslagits antingen premierar ojämlikhet i lycka snarare än jämlikhet, eller implicerar att det i vissa situationer är bättre att lägga till olyckliga människor, snarare än lyckliga, till en befolkning.

Även om det är bra att de människor som faktiskt finns är så lyckliga som möjligt, så är en värld med lyckliga människor kanske inte bättre än en värld utan människor.

Oavsett hur vi väger lyckonivå mot befolkningsstorlek stöter vi alltså på allvarliga problem. Men kanske är antagandet vi startade från, att existensen av lyckliga människor gör världen bättre, felaktigt. Även om det är bra att de människor som faktiskt finns är så lyckliga som möjligt, så är en värld med lyckliga människor kanske inte bättre än en värld utan människor. Om man har denna uppfattning ligger det nära till hands att hävda att en värld är bättre än en annan om och endast om den är bättre för de människor som existerar i båda världarna. Den motbjudande slutsatsen undviks då, eftersom ingen av dem som eventuellt finns i både A och Z har det bättre i Z.

Trots att den här teorin kan verka tilltalande är också den problematisk. Det är till exempel lätt att konstruera exempel där teorin implicerar brott mot principen att relationen bättre än är transitiv. Transitivitet innebär att om p är bättre än q och q är bättre än r, så måste p vara bättre än r. Denna till synes självklara princip är central i många delar av värdefilosofi och accepteras av de allra flesta filosofer.

Svårigheterna med att formulera en plausibel teori som undviker den motbjudande slutsatsen kanske visar att vi trots allt bör acceptera slutsatsen i fråga? Så har en del filosofer resonerat.

En sådan brukar kallas ”den mycket motbjudande slutsatsen”.

En teori med ganska många förespråkare säger att en värld är bättre än en annan om och endast om den innehåller en större total summa av lycka minus lidande. Detta leder till den motbjudande slutsatsen, eftersom den totala lyckosumman är större i Z än i A. Men teorin har fördelen att vara enkel och ter sig för många som ganska tilltalande. Den leder dock till slutsatser som är ännu mer oaptitliga än den motbjudande slutsatsen. En sådan brukar kallas ”den mycket motbjudande slutsatsen”. Denna slutsats innebär att en värld som bara innehåller människor på en mycket låg positiv lyckonivå och ett mycket stort antal extremt olyckliga människor, kan vara bättre än en värld med väldigt många invånare där alla är mycket lyckliga.

Ett sista lösningsförslag ifrågasätter ett implicit antagande i resonemanget som ledde till den motbjudande slutsatsen, nämligen att vi kan gå från den mycket höga lyckonivån i A till den mycket låga nivån i Z, genom att sänka nivån bara lite i varje steg. Vissa filosofer hävdar att varje ändlig sekvens av lyckonivåer som leder från nivån i A till nivån i Z måste innehålla minst ett steg som utgör en stor sänkning av lyckonivån. Om till exempel steget från D till E är stort verkar det mycket rimligt att förneka att E är bättre än D, trots att invånarna i E är dubbelt så många. Vi kan då blockera resonemanget som implicerade den motbjudande slutsatsen. Faktiskt kan vi hävda att en världs värde helt bestäms av dess totala lyckosumma och ändå undvika den motbjudande och den mycket motbjudande slutsatsen. Men en stor utmaning för förespråkare av det här lösningsförslaget är förstås att ge ett bra argument för omöjligheten i att gå från lyckonivån i A till nivån i Z i små steg.

Vare sig vi är beredda att acceptera den motbjudande slutsatsen eller inte, är det alltså svårt att formulera en plausibel teori om hur människors lycka eller olycka påverkar hur bra eller dålig världen är.

  • Professor i praktisk filosofi vid Uppsala universitet.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Foto: Joshua Kettle/Unsplash
Hur kan vi egentligen veta någonting? Det har nog varit den mest centrala frågan inom epistemologin sedan Platon. En av de största debatterna handlar om huruvida kunskap är ett normativt begrepp eller inte. Balder Ask Zaar ger här en överblick av debatten och sina skäl för varför kunskapsbegreppet i slutänden inte är normativt.
Balder Ask Zaar
Faltonia Betitia Proba, född i Rom omkring år 320, betraktas i dag som den första kristna kvinnliga poeten. Sigrid Schottenius Cullhed berättar om Probas liv och gärning – och om hur hon under senantiken förde samman kristendomen och den romerska traditionen.
Sigrid Schottenius Cullhed
Foto: National Cancer Institute/Unsplash
I sitt forskningsprojekt undersöker Ellen Svensson frågor kring AI-paternalism inom sjukvården. Hur påverkar AI relationen mellan läkare och patient? Och vilka risker medför AI-baserade beslut för patienter?
Ellen Svensson
Foto: Stefano Zocca/Unsplash
Antikens filosofer hade en föreställningsvärld som skilde sig fundamentalt från vår. I vår läsning av dem bär vi med oss våra egna idéer till deras texter, vilket kan påverka vår förståelse. Idéhistorikern Anton Svanqvist reflekterar över problemet med att försöka förstå över tid och rum.
Anton Svanqvist
Foto: Patrick Tomasso/Unsplash
Ingenting finns bevarat av de texter som våra stora grekiska tänkare skrev. Det enda vi har tillgång till är kopior av kopior. Vad betyder det för hur vi läser antika filosofer? Hur långt från deras tankar står vi egentligen? Henrik Lagerlund reflekterar kring några av svårigheterna med att förstå antikens filosofi.
Henrik Lagerlund
Foto: Aarón Blanco Tejedor/Unsplash
Martin Heidegger beskrev ångesten som en spricka i vardagens blick. Hanna Tillberg har i sin litteraturvetenskapliga forskning tagit vara på Heideggers ångestteori. Här berättar hon hur.
Hanna Tillberg
Den antika tanken hade närhet till en levande praktik. Antikens filosofer riktade blicken mot hur makten utövades, vad för slags människor som hade makt och hur deras karaktärer påverkar styret. Sådana tankar tappar aldrig sin aktualitet, menar Hans Ruin.
Hans Ruin
Foto: Mia Swerbs/Unsplash
De flesta är överens om att människor behöver tvingande institutioner som upprätthåller ordningen i samhället. Tänk om de har fel. Kanske är det enda rättfärdiga styrelseskicket inget styrelseskick alls. Andrés G. Garcia skriver om anarkismens filosofi.
Andrés G. Garcia