Den motbjudande slutsatsen

Foto: Ospan Ali/Unsplash
Blir världen bättre av fler lyckliga varelser? Vanliga svar på den frågan leder till den så kallade "motbjudande slutsatsen". Det har visat sig svårt att hitta en teori inom populationsetik som inte leder till den motbjudande slutsatsen eller till andra lika oacceptabla slutsatser.
Erik Carlson

En vanlig uppfattning är att existensen av lyckliga människor (och andra lyckliga varelser) gör världen bättre. Många menar också att ju fler lyckliga människor som finns, desto bättre.

En fråga som då uppstår är hur lyckonivå ska vägas mot befolkningsstorlek. Är en värld A med tio miljarder mycket lyckliga människor bättre eller sämre än en värld B med 20 miljarder aningen mindre lyckliga människor? Om skillnaden i lycka är väldigt liten tycker vi kanske att B är bättre än A. Då borde också en värld C, med 40 miljarder människor som är en liten aning mindre lyckliga än människorna i B, vara bättre än B. Och en värld D med 80 miljarder människor som är något mindre lyckliga än människorna i C borde vara bättre än C. Och så vidare. Om vi upprepar det här resonemanget ett antal gånger når vi, givet ett par rimliga antaganden, slutsatsen att en värld Z med enormt många människor med en väldigt låg lyckonivå är bättre än A.

Figur från Derek Parfits bok ”Reasons and Persons”

Lyckonivån i Z är så låg, kan vi anta, att om den vore bara något lägre skulle invånarna vara olyckliga snarare än lyckliga. Konklusionen att Z är bättre än A brukar kallas ”den motbjudande slutsatsen”. Som namnet antyder är det en slutsats som många är ovilliga att acceptera.

Hur bör vi då resonera om vi vill undvika den motbjudande slutsatsen? En möjlighet är att hävda att bara lyckonivå spelar roll. Det innebär att A är bättre än B, oavsett hur liten skillnaden i lyckonivå är. Resonemanget som ledde till den motbjudande slutsatsen stoppas då redan i det första steget. Men då måste vi också acceptera att en värld som befolkas av en enda människa, som är ännu lite lyckligare än invånarna i A, är bättre än A. Många finner detta orimligt.

En mindre extrem ståndpunkt är att även befolkningsstorleken är viktig när vi jämför små befolkningar, men att dess betydelse minskar, ju större befolkningar vi jämför. Man kan då hävda att A är bättre än en mycket liten population med ännu lyckligare människor. Samtidigt kan A vara bättre än B, eftersom befolkningsstorlekens betydelse kanske är försumbar när vi jämför världar med minst tio miljarder människor.

Det har dock visat sig mycket svårt att hitta en teori som väger lyckonivå mot befolkningsstorlek på ett sätt som undviker den motbjudande slutsatsen, utan att leda till intuitivt sett ännu orimligare konklusioner. Lite förenklat kan man säga att de flesta teorier som föreslagits antingen premierar ojämlikhet i lycka snarare än jämlikhet, eller implicerar att det i vissa situationer är bättre att lägga till olyckliga människor, snarare än lyckliga, till en befolkning.

Även om det är bra att de människor som faktiskt finns är så lyckliga som möjligt, så är en värld med lyckliga människor kanske inte bättre än en värld utan människor.

Oavsett hur vi väger lyckonivå mot befolkningsstorlek stöter vi alltså på allvarliga problem. Men kanske är antagandet vi startade från, att existensen av lyckliga människor gör världen bättre, felaktigt. Även om det är bra att de människor som faktiskt finns är så lyckliga som möjligt, så är en värld med lyckliga människor kanske inte bättre än en värld utan människor. Om man har denna uppfattning ligger det nära till hands att hävda att en värld är bättre än en annan om och endast om den är bättre för de människor som existerar i båda världarna. Den motbjudande slutsatsen undviks då, eftersom ingen av dem som eventuellt finns i både A och Z har det bättre i Z.

Trots att den här teorin kan verka tilltalande är också den problematisk. Det är till exempel lätt att konstruera exempel där teorin implicerar brott mot principen att relationen bättre än är transitiv. Transitivitet innebär att om p är bättre än q och q är bättre än r, så måste p vara bättre än r. Denna till synes självklara princip är central i många delar av värdefilosofi och accepteras av de allra flesta filosofer.

Svårigheterna med att formulera en plausibel teori som undviker den motbjudande slutsatsen kanske visar att vi trots allt bör acceptera slutsatsen i fråga? Så har en del filosofer resonerat.

En sådan brukar kallas ”den mycket motbjudande slutsatsen”.

En teori med ganska många förespråkare säger att en värld är bättre än en annan om och endast om den innehåller en större total summa av lycka minus lidande. Detta leder till den motbjudande slutsatsen, eftersom den totala lyckosumman är större i Z än i A. Men teorin har fördelen att vara enkel och ter sig för många som ganska tilltalande. Den leder dock till slutsatser som är ännu mer oaptitliga än den motbjudande slutsatsen. En sådan brukar kallas ”den mycket motbjudande slutsatsen”. Denna slutsats innebär att en värld som bara innehåller människor på en mycket låg positiv lyckonivå och ett mycket stort antal extremt olyckliga människor, kan vara bättre än en värld med väldigt många invånare där alla är mycket lyckliga.

Ett sista lösningsförslag ifrågasätter ett implicit antagande i resonemanget som ledde till den motbjudande slutsatsen, nämligen att vi kan gå från den mycket höga lyckonivån i A till den mycket låga nivån i Z, genom att sänka nivån bara lite i varje steg. Vissa filosofer hävdar att varje ändlig sekvens av lyckonivåer som leder från nivån i A till nivån i Z måste innehålla minst ett steg som utgör en stor sänkning av lyckonivån. Om till exempel steget från D till E är stort verkar det mycket rimligt att förneka att E är bättre än D, trots att invånarna i E är dubbelt så många. Vi kan då blockera resonemanget som implicerade den motbjudande slutsatsen. Faktiskt kan vi hävda att en världs värde helt bestäms av dess totala lyckosumma och ändå undvika den motbjudande och den mycket motbjudande slutsatsen. Men en stor utmaning för förespråkare av det här lösningsförslaget är förstås att ge ett bra argument för omöjligheten i att gå från lyckonivån i A till nivån i Z i små steg.

Vare sig vi är beredda att acceptera den motbjudande slutsatsen eller inte, är det alltså svårt att formulera en plausibel teori om hur människors lycka eller olycka påverkar hur bra eller dålig världen är.

  • Professor i praktisk filosofi vid Uppsala universitet.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Edgar Serrano (CC BY-NC-SA)
Platons dialoger visar vilket pris vi får betala om vi överlåter styret åt någon annan, i stället för att själva engagera oss som medborgare. Charlotta Weigelt skriver om Platon och demokratin.
Charlotta Weigelt
Foto: Saad Salim/Unsplash
Upptäcker vi moraliska värden, eller konstruerar vi dem? Om vi konstruerar dem, vad betyder det – och hur går det till? Emma Jakobsson skriver om olika teorier om metaetisk konstruktivism.
Emma Jakobsson
Foto: Alexander Awerin/Unsplash
Kan vi förena vår vetenskapliga syn på världen med vår vardagliga syn av den? Wilfrid Sellars försökte göra just detta. Här presenterar Niklas Dahl vad som är så inspirerande med Sellars ansats.
Niklas Dahl
Foto: Andrew Butler/Unsplash
För att vara ärlig räcker det inte med att undvika att medvetet fara med osanning. Vi måste vara djupare rotade i sanningen om världen och oss själva än så.
Jeremy Page
Foto: Anika Huizinga/Unsplash
Filosofer och litteraturvetare läser samma texter, men på helt olika sätt. Kanske har de mycket att lära av varandra – inte trots, utan på grund av att de talar olika språk. Maria Trejling resonerar kring disciplinernas skilda förhållningssätt till text.
Maria Trejling
Foto: Ksenia Yakovleva/Unsplash
Sofia Jeppsson trodde att demoner från en annan verklighet förföljde och försökte döda henne. Som forskare i filosofi har hon studerat det psykotiska tillståndet. Vad ska man tro på, när man inte vet vad man kan tro på?
Sofia Jeppsson
Foto: NATO
Hur fundamentala är principerna i krigets doktriner? Vilken betydelse har soldatens omdömesförmåga? Søren Sjøgren är officer och filosof. Här berättar han om sin forskning.
Søren Sjøgren
Hur kan man locka fler människor till filosofins värld utan att det krävs år av studier? I boken Filosofera tillsammans visar Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö hur alla kan delta i filosofiska samtal. Genom konkreta verktyg och lättillgängliga teman bjuder boken in till reflektion och gemensamt sökande efter insikter.
Kalle Grill
Foto: James Webb-teleskopet/NASA.
Mörk materia används som en förklaring till många astronomiska och kosmologiska observationer, trots att vetenskapen har svårt att bevisa dess existens. Simon Allzén reder ut vad som skiljer mörk materia från enhörningar, tomtar och troll.
Simon Allzén
Foto: Giorgio Grani/Unsplash
Filosofer söker ofta efter rättvisan vid sina skrivbord, men ibland ger de sig ut i verkligheten på jakt efter svar. Anders Melin och Patrik Baard visar hur det kan gå till.
Anders Melin, Patrik Baard