Vad är en egenskap? Ny handbok med svenskt redaktörskap

The Routledge Handbook of Properties.
Din hand är "len" och "varm". Att ljuga är oftast "fel". Vi använder egenskaper för att beskriva vår värld – men vad är egentligen en egenskap?
Anna-Sofia Maurin

Egenskaper tycks vara allestädes närvarande: Bollen är blå och rund. Din hand i min är len och varm. Att ljuga är oftast fel. Och så vidare.

Kanske just på grund av att de är allestädes närvarande spelar egenskaper en viktig – i vissa fall en oersättlig – roll i våra förklaringar: Bollen flyter i vattenpölen därför att bollen har lägre densitet än vattnet. Bollen liknar vattnet den flyter omkring i därför att båda är blå. Till slut får jag motvilligt släppa din hand därför att den är (för) varm. Eftersom att ljuga är fel bör du inte göra det. Och så vidare.

Innebär den omständighet att egenskaper tycks vara allestädes närvarande, det att de förekommer i de flesta av våra förklaringar av det mesta vi bryr oss om, att egenskaper existerar? Och om svaret på denna fråga visar sig vara ”ja”: Vad existerar när egenskaper existerar? Hur är egenskaper till sin natur? Vad är en egenskap egentligen?

Dessa och andra frågor rörande egenskaper (deras existens, natur, funktion, användbarhet, etcetera) har intresserat filosofer mer eller mindre sedan filosofins födelse.

Dessa och andra frågor rörande egenskaper (deras existens, natur, funktion, användbarhet, etcetera) har intresserat filosofer mer eller mindre sedan filosofins födelse. Så förespråkade till exempel Platon en syn på egenskaper såsom abstrakta ”former” existerande i någon mening utanför den fysiska verklighet i vilken vi alla rör oss och verkar. Aristoteles, å andra sidan, försvarade en syn på egenskaper som universalier: Något som kan existera helt och fullt på mer än en plats i rummet vid en och samma tidpunkt.

Även i tidig österländsk filosofi intresserade man sig för egenskapers existens och natur. I tidig hinduistisk filosofi försvarades existensen av egenskaper dels i meningen egenskapsinstanser (din hands temperatur, min hands temperatur, den där bollens färg, den här bollens densitet) dels i meningen det som min hand och din har gemensamt (universalien, snarare än de två distinkta instanserna av densamma).

Detta var positioner som i sin tur ifrågasattes av vissa tidiga buddhistiska filosofer. Enligt dessa – tidiga nominalister – kan det att det tycks finnas egenskaper tvärtom förklaras (bort) med hänvisning till existensen av objekt i olika konstellationer eller grupperingar, och därmed utan att man behöver postulera existensen av något som tillhör kategorin egenskap. Alla ovanstående liksom näraliggande idéer och positioner finner man sedan försvarade och förfinade genom filosofins historia fram till idag.

The Routledge Handbook of Properties har jag tillsammans med min medredaktör Anthony Fisher (Gonzaga University) samlat fyrtio texter om egenskaper skrivna för just den här volymen av nutidens främsta experter på ämnet.

Volymen har nio delar. I del ett finner vi en handfull texter om på vilka grunder vi kan eller bör påstå att egenskaper existerar (eller inte). En viktig fråga här är i vilken mån det faktum att vårt språk innehåller termer som tycks referera till egenskaper (”är blå”, ”är len”, ”är fel”, eller för den delen ”blåhet”, ”lenhet”, ”felhet”) ger oss skäl att tro att det existerar egenskaper i meningen något som dessa termer pekar ut eller refererar till (i en av oss oberoende verklighet).

Del två behandlar en uppsättning för egenskaper centrala distinktioner: Den mellan det universella och det partikulära, den mellan det abstrakta och det konkreta, den mellan det intrinsikala och det extrinsikala, den mellan det essentiella och det accidentella, och den mellan det determinata och det determinabla.

Artiklarna i del tre till fem ger sedan läsaren en inblick i den stora och mångfacetterade diskussionen om egenskapers natur. Del tre, först, behandlar universalie-realistiska teorier om egenskaper (Platonsk respektive Aristotelisk realism) samt diskuterar hur egenskaper sålunda betraktade kan förhålla sig till det fysiska rummet, liksom hur de eventuellt tillsammans kan förklara existensen av konkreta objekt.

Sammantaget hoppas vi att handboken ska ge läsaren en tydligare bild av hur centrala frågor rörande egenskaper, deras existens och natur, är för stora delar av filosofin och därmed (?) för vår möjlighet att förstå och formulera teorier om oss själva och den värld vi nu befinner oss i.

Del fyra handlar i stället om så kallade nominalistiska teorier om egenskaper. Enligt förespråkare av detta synsätt så antingen existerar inte egenskaper (så kallad egenskapseliminativism), eller så existerar de visserligen, men endast i så måtto att de är, kan reduceras till, eller förstås till fullo i termer av någonting som inte är en egenskap.

Del fem, slutligen, tar en närmare titt på en teori om egenskapers natur – den så kallade tropteorin – som av vissa klassats som realistisk (eftersom det är en teori enligt vilken egenskaper finns, och finns i en fundamental mening), av vissa som nominalistisk (eftersom det är en teori enligt vilken det inte finns några universalier, en teori enligt vilken allt som existerar är partikulärt). 

Handbokens återstående delar (sex till nio) fokuserar på frågor rörande egenskapers funktion: vad (om något) vi behöver egenskaper för. Tanken är denna: Om vi kan visa att egenskaper spelar en roll för (upp-)lösningen av det ena eller det andra filosofiska problemet har vi goda skäl att tro att egenskaper existerar! I del sex handlar en rad texter därför om den roll egenskaper kan (eventuellt måste) spela i våra teorier om sådant som kausalitet, tid, händelser, process, liksom för vår förståelse för sådant som möjlighet och nödvändighet. I del sju diskuteras egenskapernas roll i förhållande till förklaringar vi finner i våra bästa (natur-)vetenskaper. Del åtta diskuterar egenskapernas roll i språk och medvetande. Och del nio, slutligen, diskuterar sådant som normativa, moraliska, sociala, och estetiska egenskaper.

Sammantaget hoppas vi att handboken ska ge läsaren en tydligare bild av hur centrala frågor rörande egenskaper, deras existens och natur, är för stora delar av filosofin och därmed (?) för vår möjlighet att förstå och formulera teorier om oss själva och den värld vi nu befinner oss i. 

  • Professor i teoretisk filosofi vid Göteborgs universitet och styrelseledamot i Stiftelsen Svensk filosofi.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein
Är AI en ny form av agens som påverkar människor? Vad gör denna nya teknologi med vår relation till oss själva, varandra och det icke-mänskliga? Johan Marticki forskar om vad som händer med mänsklig agens i en värld som blir alltmer fylld av algoritmer och AI. Här berättar han om tematiken i sin nypublicerade avhandling.
Johan Marticki
Foto: Sint-Katelijne-Waver
Augustinus av Hippo är en av historiens viktigaste teologer. Han vördas som helgon i flera av de största kyrkorna och hans skrifter studeras än i dag flitigt i humanistiska ämnen. Martin Westerholm skriver om vad vi kan lära oss av Augustinus filosofi.
Martin Westerholm
Foto: aitac/Unsplash
Alla har någon gång i livet upplevt kärlek – antingen genom att älska eller bli älskade. Men vad är kärlek egentligen? För att hitta svar vänder sig Felix Maier till de antika grekiska filosoferna.
Felix Maier
Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Foto: Joshua Kettle/Unsplash
Hur kan vi egentligen veta någonting? Det har nog varit den mest centrala frågan inom epistemologin sedan Platon. En av de största debatterna handlar om huruvida kunskap är ett normativt begrepp eller inte. Balder Ask Zaar ger här en överblick av debatten och sina skäl för varför kunskapsbegreppet i slutänden inte är normativt.
Balder Ask Zaar
Faltonia Betitia Proba, född i Rom omkring år 320, betraktas i dag som den första kristna kvinnliga poeten. Sigrid Schottenius Cullhed berättar om Probas liv och gärning – och om hur hon under senantiken förde samman kristendomen och den romerska traditionen.
Sigrid Schottenius Cullhed