Vad är en egenskap? Ny handbok med svenskt redaktörskap

The Routledge Handbook of Properties.
Din hand är "len" och "varm". Att ljuga är oftast "fel". Vi använder egenskaper för att beskriva vår värld – men vad är egentligen en egenskap?
Anna-Sofia Maurin

Egenskaper tycks vara allestädes närvarande: Bollen är blå och rund. Din hand i min är len och varm. Att ljuga är oftast fel. Och så vidare.

Kanske just på grund av att de är allestädes närvarande spelar egenskaper en viktig – i vissa fall en oersättlig – roll i våra förklaringar: Bollen flyter i vattenpölen därför att bollen har lägre densitet än vattnet. Bollen liknar vattnet den flyter omkring i därför att båda är blå. Till slut får jag motvilligt släppa din hand därför att den är (för) varm. Eftersom att ljuga är fel bör du inte göra det. Och så vidare.

Innebär den omständighet att egenskaper tycks vara allestädes närvarande, det att de förekommer i de flesta av våra förklaringar av det mesta vi bryr oss om, att egenskaper existerar? Och om svaret på denna fråga visar sig vara ”ja”: Vad existerar när egenskaper existerar? Hur är egenskaper till sin natur? Vad är en egenskap egentligen?

Dessa och andra frågor rörande egenskaper (deras existens, natur, funktion, användbarhet, etcetera) har intresserat filosofer mer eller mindre sedan filosofins födelse.

Dessa och andra frågor rörande egenskaper (deras existens, natur, funktion, användbarhet, etcetera) har intresserat filosofer mer eller mindre sedan filosofins födelse. Så förespråkade till exempel Platon en syn på egenskaper såsom abstrakta ”former” existerande i någon mening utanför den fysiska verklighet i vilken vi alla rör oss och verkar. Aristoteles, å andra sidan, försvarade en syn på egenskaper som universalier: Något som kan existera helt och fullt på mer än en plats i rummet vid en och samma tidpunkt.

Även i tidig österländsk filosofi intresserade man sig för egenskapers existens och natur. I tidig hinduistisk filosofi försvarades existensen av egenskaper dels i meningen egenskapsinstanser (din hands temperatur, min hands temperatur, den där bollens färg, den här bollens densitet) dels i meningen det som min hand och din har gemensamt (universalien, snarare än de två distinkta instanserna av densamma).

Detta var positioner som i sin tur ifrågasattes av vissa tidiga buddhistiska filosofer. Enligt dessa – tidiga nominalister – kan det att det tycks finnas egenskaper tvärtom förklaras (bort) med hänvisning till existensen av objekt i olika konstellationer eller grupperingar, och därmed utan att man behöver postulera existensen av något som tillhör kategorin egenskap. Alla ovanstående liksom näraliggande idéer och positioner finner man sedan försvarade och förfinade genom filosofins historia fram till idag.

The Routledge Handbook of Properties har jag tillsammans med min medredaktör Anthony Fisher (Gonzaga University) samlat fyrtio texter om egenskaper skrivna för just den här volymen av nutidens främsta experter på ämnet.

Volymen har nio delar. I del ett finner vi en handfull texter om på vilka grunder vi kan eller bör påstå att egenskaper existerar (eller inte). En viktig fråga här är i vilken mån det faktum att vårt språk innehåller termer som tycks referera till egenskaper (”är blå”, ”är len”, ”är fel”, eller för den delen ”blåhet”, ”lenhet”, ”felhet”) ger oss skäl att tro att det existerar egenskaper i meningen något som dessa termer pekar ut eller refererar till (i en av oss oberoende verklighet).

Del två behandlar en uppsättning för egenskaper centrala distinktioner: Den mellan det universella och det partikulära, den mellan det abstrakta och det konkreta, den mellan det intrinsikala och det extrinsikala, den mellan det essentiella och det accidentella, och den mellan det determinata och det determinabla.

Artiklarna i del tre till fem ger sedan läsaren en inblick i den stora och mångfacetterade diskussionen om egenskapers natur. Del tre, först, behandlar universalie-realistiska teorier om egenskaper (Platonsk respektive Aristotelisk realism) samt diskuterar hur egenskaper sålunda betraktade kan förhålla sig till det fysiska rummet, liksom hur de eventuellt tillsammans kan förklara existensen av konkreta objekt.

Sammantaget hoppas vi att handboken ska ge läsaren en tydligare bild av hur centrala frågor rörande egenskaper, deras existens och natur, är för stora delar av filosofin och därmed (?) för vår möjlighet att förstå och formulera teorier om oss själva och den värld vi nu befinner oss i.

Del fyra handlar i stället om så kallade nominalistiska teorier om egenskaper. Enligt förespråkare av detta synsätt så antingen existerar inte egenskaper (så kallad egenskapseliminativism), eller så existerar de visserligen, men endast i så måtto att de är, kan reduceras till, eller förstås till fullo i termer av någonting som inte är en egenskap.

Del fem, slutligen, tar en närmare titt på en teori om egenskapers natur – den så kallade tropteorin – som av vissa klassats som realistisk (eftersom det är en teori enligt vilken egenskaper finns, och finns i en fundamental mening), av vissa som nominalistisk (eftersom det är en teori enligt vilken det inte finns några universalier, en teori enligt vilken allt som existerar är partikulärt). 

Handbokens återstående delar (sex till nio) fokuserar på frågor rörande egenskapers funktion: vad (om något) vi behöver egenskaper för. Tanken är denna: Om vi kan visa att egenskaper spelar en roll för (upp-)lösningen av det ena eller det andra filosofiska problemet har vi goda skäl att tro att egenskaper existerar! I del sex handlar en rad texter därför om den roll egenskaper kan (eventuellt måste) spela i våra teorier om sådant som kausalitet, tid, händelser, process, liksom för vår förståelse för sådant som möjlighet och nödvändighet. I del sju diskuteras egenskapernas roll i förhållande till förklaringar vi finner i våra bästa (natur-)vetenskaper. Del åtta diskuterar egenskapernas roll i språk och medvetande. Och del nio, slutligen, diskuterar sådant som normativa, moraliska, sociala, och estetiska egenskaper.

Sammantaget hoppas vi att handboken ska ge läsaren en tydligare bild av hur centrala frågor rörande egenskaper, deras existens och natur, är för stora delar av filosofin och därmed (?) för vår möjlighet att förstå och formulera teorier om oss själva och den värld vi nu befinner oss i. 

  • Professor i teoretisk filosofi vid Göteborgs universitet och styrelseledamot i Stiftelsen Svensk filosofi.

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Zbynek Burival/Unsplash
Få har undgått vetskapen om att vi drastiskt behöver minska de globala utsläppen av växthusgaser. Simon Rosenqvist menar att exakt hur detta ska mätas är i grund och botten en filosofisk fråga.
Simon Rosenqvist
Foto: Dan DeAlmeida/Unsplash
Trots att vi inte har direkt kontroll över vad vi tror, har vi handlingsutrymme i situationer av tvivel och osäkerhet, argumenterar religionsfilosofen Carl-Johan Palmqvist. I tvivlets kölvatten framträder en kreativ zon för existentiell och intellektuell orientering. Här utforskar Palmqvist vilka alternativ som står till buds när tron sviktar.
Carl-Johan Palmqvist
Foto: Ani Sebastian/Unsplash
Platons unika användning av analogier förmedlade komplexa idéer på ett enkelt sätt. Genom att studera dem kan vi förstå analogiers centrala plats i rationella resonemang och hur de bidrar till klarhet i tänkandet.
Oscar Jablon
Rom blev en republik efter att den siste av sju kungar hade störtats. Isak Hammar noterar att balansen i den romerska republikens politiska system återkommande har idealiserats genom historien – men att även nutida jämförelser ofta kräver att vi betraktar historien i ett förenklat och selektivt ljus.
Isak Hammar
Foto: Rosie Steggle/Unsplash
Filosofi ska vara på allvar. Så varför inte tala klarspråk? Anton Emilsson om att tänka med Bernard Williams och att tänka på stil som filosofisk metod.
Anton Emilsson
Foto: Abed Ismail/Unsplash
Vissa tänkare har varit så inflytelserika att det knappt går att filosofera om vissa saker utan att tänka med dem. När det gäller frågor om mening och kommunikation kan Paul Grice sägas ha en sådan roll. Hubert Hågemark reflekterar här över vilken betydelse Grice har haft för hans egna studier inom dessa fält.
Hubert Hågemark
Foto: Alessia Cocconi/Unsplash
Hur är det att leva med Søren Kierkegaard som ens husspöke, och som ens bästa vän? Ulrika Carlsson reflekterar över hur och varför han har bosatt sig i hennes tankevärld.
Ulrika Carlsson
Foto: Kamil Klyta/Unsplash
Ursäkter, och moralisk reparation i allmänhet, är en ofrånkomlig del av våra gemensamma etiska liv. Därför är de värda att undersöka filosofiskt.
Elsa Magnell
De antika stoikerna lärde att människan skulle stå oberörd inför världens flyktiga händelser. Bo Lindberg skriver här om den romerske statsmannen och filosofen Seneca, som förde vidare stoicismens filosofi.
Bo Lindberg
Foto: Nathalia Segato/Unsplash
Under 1900-talet vande vi oss vid att tänka på ”mänskliga rättigheter”. Kanske borde vi på ungefär samma sätt börja tänka på naturens rättigheter? Filosofen Patrik Baard och juristen Yaffa Epstein resonerar kring om, och i sådana fall hur, rättigheter kan vara ett lämpligt sätt att erkänna naturvärden.
Patrik Baard, Yaffa Epstein