Om familjeetik

Daniela Cutas

Daniela Cutas (@DCutas) är universitetslektor vid Lunds universitet och Umeå universitet. Hon forskar om bioetik och filosofiska aspekter på nära relationer, och berättar här mer om området som kallas familjeetik.

I västvärlden ges kärnfamiljen en central plats i samhället och i våra liv. Familjen ses som en enhet som kan vara sjuk och få behandling. Den kan gå sönder och den ska skyddas. Den har intressen och rättigheter. Att kvinnor eller barn ens anses kunna ha egna intressen som kan krocka med familjens eller att de bör få skydd från familjen är en nyare utveckling. Ju mer barn anses ha intressen och rättigheter som kan skilja sig från sina föräldrars, desto mer ifrågasätts familjen och föräldrarnas privilegier i relation till barnen.

Hur kan dessa privilegier motiveras? Hur fördelas moraliskt ansvar för barns välbefinnande mellan föräldrar, andra personer som står eller stod dem nära, och samhället generellt? Hur mycket utrymme bör föräldrarna ha för att utöva makt över sina barn? Dessa frågor får idag stor uppmärksamhet inom familjeetiken, som har blivit ett blomstrande område inom filosofiämnet.

Politiska filosofer och moralfilosofer ifrågasätter äktenskapets särställning framför andra typer av nära relationer. Vissa argumenterar för att äktenskapet och de antaganden som vi gör kring det misslyckas med att fånga det som är värdefullt i relationer mellan människor. De kritiserar uppfattningen att alla människor strävar efter, och mår bra av, äktenskapliga relationer (en uppfattning som filosofen Elizabeth Brake kallar amatonormativitet).

Istället för att som idag ge äktenskapet en rättslig särställning, menar dessa filosofer, bör vi stödja flera typer av omsorgsrelationer mellan människor. Detta skulle innebära en omvandling av hur vi strukturerar livet och vilka val som uppmuntras socialt. Till exempel: idag får inte nära vänner eller vuxna syskon använda sig av assisterad befruktning eller adoptera barn tillsammans – eller ens få juridisk ställning som föräldrar till de barn som de redan uppfostrar tillsammans. Det förväntas socialt och rättsligt att de som lever tillsammans som vuxna eller blir föräldrar tillsammans är ett romantiskt par. Att man blir kär i någon, flyttar ihop, skaffar barn tillsammans och lever lyckliga i alla sina dagar kan låta attraktivt men funkar inte lika bra för alla (och inte alls för vissa av oss). I stället kan det passa en bättre att dela sitt liv med en nära vän (eller flera), eller ett syskon, eller i någon annan konstellation. Att vi väljer att prioritera kärnfamiljen på det sättet vi gör idag leder till att potentialen hos andra – lika eller mer – värdefulla omsorgsrelationer inte tas tillvara.

Utöver frågor kring vilka förhållanden mellan vuxna som är värdefulla och varför, finns det viktiga etiska aspekter på de val man står inför – eller kommer att kunna göra i framtiden – när man vill bli förälder. Filosofer som sysslar med det område inom tillämpad etik som kallas bioetik fokuserar på de etiska frågor som väcks av nya framsteg inom reproduktiva teknologier, som till exempel livmodertransplantationer, utvecklingen av könsceller i laboratorier, eller möjligheten att redigera genomet hos framtida generationer. Vilka politiska beslut bör tas i dessa frågor? Vad är förhandlingsbart och vad bör inte tillåtas och varför det? Filosofer arbetar tillsammans med representanter från andra områden för att identifiera de relevanta etiska utmaningar som nya teknologier väcker, undersöka hur man bör gå vidare, och bidra till att informera politiska beslutsfattare i dessa avseenden (se till exempel Nuffield Council on Bioethics i Storbritannien eller, i Sverige, Statens medicinsk-etiska råd).

För att besvara frågor kring familjeetik använder sig filosofer av verktyg såsom begreppsanalys. Till exempel studerar de hur sådana begrepp som förälder används för att referera både till barnens biologiska föräldrar och till de som uppfostrar barnen. Detta vaga begrepp inbjuder till ambivalens mellan kausala (för att man har skapat barnen) och roll-baserade (för att man agerar som förälder) grunder för föräldrastatus. Det leder också till en inflation av fall där man använder det normativt laddade begreppet förälder; ett exempel är att många har refererat till de som blivit till med hjälp av mitokondriedonation som barn med tre föräldrar.

Filosofer hjälper till med att skilja mellan olika sätt på vilka barn blir till och deras respektive moraliska betydelse. De analyserar, kritiserar, och bygger argument med hjälp av bland annat analogier, tankeexperiment, och empirisk forskning. Filosofiska metoder kan användas för att testa olika argument och moraliska intuitioner och för att identifiera logiska felslut. (Filosoferna själva är såklart inte immuna mot dessa misstag, och filosofin själv är, liksom andra ämnen, ett pågående arbete.)

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: NATO
Hur fundamentala är principerna i krigets doktriner? Vilken betydelse har soldatens omdömesförmåga? Søren Sjøgren är officer och filosof. Här berättar han om sin forskning.
Søren Sjøgren
Hur kan man locka fler människor till filosofins värld utan att det krävs år av studier? I boken Filosofera tillsammans visar Kalle Grill, Erica Jonvallen och Sofia Wrangsjö hur alla kan delta i filosofiska samtal. Genom konkreta verktyg och lättillgängliga teman bjuder boken in till reflektion och gemensamt sökande efter insikter.
Kalle Grill
Foto: James Webb-teleskopet/NASA.
Mörk materia används som en förklaring till många astronomiska och kosmologiska observationer, trots att vetenskapen har svårt att bevisa dess existens. Simon Allzén reder ut vad som skiljer mörk materia från enhörningar, tomtar och troll.
Simon Allzén
Foto: Giorgio Grani/Unsplash
Filosofer söker ofta efter rättvisan vid sina skrivbord, men ibland ger de sig ut i verkligheten på jakt efter svar. Anders Melin och Patrik Baard visar hur det kan gå till.
Anders Melin, Patrik Baard
Foto: Claudio Schwarz/Unsplash
Kanske tänker vi på världen som vi gör endast på grund av hur våra språk fungerar. Tänk om det finns andra möjliga språk än dem vi förstår? Vad skulle det innebära för vårt sätt att tänka?
Matti Eklund
Foto: Mark Williams/Unsplash
För att kunna teoretisera om orättvisan kan man behöva lyssna på människor som upplever den. Lena Halldenius och Moa Petersén beskriver hur de själva bedriver "fältfilosofi".
Lena Halldenius, Moa Petersén
Den kristna feminismen utmanar patriarkala idéer om subjektivitet genom att betona hur vår identitet formas i relation till andra. Den lyfter därtill fram hur maktstrukturer påverkar subjektiviteten och förespråkar en mer inkluderande syn på människan och hennes subjektivitet, skriver Martin Langby, doktorand i etik.
Martin Langby
Foto: Danist Soh/Unsplash
Ett helt nytt sätt att förhålla sig till vår begreppsvärld? Eller bara gammal vanlig filosofi, med ny flashig etikett? Oavsett är begreppslig ingenjörskonst i dag ett hett diskuterat ämne inom filosofin. Här ger Fredrik Österblom oss en introduktion till metoden och dess varianter.
Fredrik Österblom
Foto: Ospan Ali/Unsplash
Blir världen bättre av fler lyckliga varelser? Vanliga svar på den frågan leder till den så kallade "motbjudande slutsatsen". Det har visat sig svårt att hitta en teori inom populationsetik som inte leder till den motbjudande slutsatsen eller till andra lika oacceptabla slutsatser.
Erik Carlson
Den 10 maj 2024 försvarade Andreas Stephens sin avhandling i teoretisk filosofi vid Lunds universitet. Här presenterar han en kort sammanfattning.
Andreas Stephens