Innan havet sväljer oss

Foto: Dimitry B/Unsplash
Anna Döhlén Wedin

Många av världens invånare bor i kustnära lägen, vilket gör dem sårbara inför de stigande havsnivåer som vi kommer se som en följd av klimatförändringarna. Redan idag arbetar många städer med att anpassa sig till stigande havsnivåer och svenska städer är inget undantag. I Ystad pumpas sand upp på stränderna för att bromsa kusterosionen, i Vellinge har bygget av en vall påbörjats och i Göteborg diskuteras lösningar med barriärer som kan stängas vid högvattenstånd och stormar för att skydda staden undan havet. Kostnaderna för dessa insatser kommer bli stora, men priset för att inte göra någonting riskerar att bli ännu högre.

Anpassning till stigande havsnivåer är en utmaning för många kustsamhällen, som sannolikt kommer att bli än mer krävande när havet fortsätter stiga, kanske flera meter under de närmaste seklerna. Detta väcker många frågor om bland annat ansvar, fördelning, och hur man ska förhålla sig till stor osäkerhet över långa tidshorisonter.

Frågor som dessa är fokus för oss inom forskningsprojektet Sea-rims, vilket står för Sustainable and Ethical Adaptation to Rising Mean Sea Levels. Inom Sea-rims försöker vi dels identifiera vilka etiska problem som uppstår i samband med anpassning till stigande havsnivåer och dels undersöka hur vi ska bemöta dessa. Vi håller på så sätt på med väldigt tillämpad och verklighetsnära filosofi i direkt dialog med olika aktörer involverade i anpassning till stigande havsnivåer.

Sea-rims drivs gemensamt av forskare på Avdelningen för filosofi på Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och på Statens Geotekniska Institut (SGI). Utöver det är ett antal kommuner, länsstyrelser, andra myndigheter och organisationer involverade som projektpartners och referensgrupp inom projektet.

Under de snart tre år som projektet har pågått har vi arbetat tillsammans med dessa aktörer på olika sätt för att driva forskningen framåt. Ibland har vi varit oroliga att det filosofiska ska kännas för abstrakt eller ”flummigt” för kommunala planerare att ta till sig, men vi har gång på gång blivit positivt överraskade av det engagemang som projektmedlemmarna har visat inför vårt arbete och deras vilja att vara del i att undersöka vad en etisk anpassning kan innebära.  

Med deras hjälp har vi på KTH utvecklat en metod för att diskutera etiska frågor i anpassning till stigande havsnivåer över ovanligt lång tid (till 2200). Denna metod ger ingen direkt handlingsvägledning i specifika situationer men bidrar med ett ramverk för att lyfta in etiska frågeställningar i anpassningsprocessen. Vi hoppas att detta kan bidra till att bredda bilden av vilka värden som bör tas hänsyn till i klimatanpassning och att detta perspektiv kan förankras inom kommunal och regional planering.

Utöver detta bidrar vi även teoretiskt till det förhållandevis nya men växande forskningsområdet etisk klimatanpassning. Detta kan i sin tur leda till att än fler får upp ögonen för vikten av en etisk analys när vi möter denna globala utmaning, och att diskursen om exakt hur detta ska ske kan vidareutvecklas. 

Bidra till att främja filosofins roll och närvaro i samhället.

Foto: Oscar Chevillard/Unsplash
På 1950-talet utforskade Maurice Merleau-Ponty det litterära skrivandet genom närläsningar av romankonstens stora mästare. Han fann att litteraturen för oss närmare den verklighet som skildras. Lovisa Andén skriver om tänkaren som bröt med Jean-Paul Sartre och förenade modernismens litteratur med fenomenologins filosofi.
Lovisa Andén
Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Mikael Johansson har gjort den första översättningen av Marcus Aurelius ”Självbetraktelser” på över hundra år. Här berättar han om den romerske kejsarens stoiska livsfilosofi och om vad vi kan lära oss av stoikerna i dag.
Mikael Johansson
Foto: Joshua Kettle/Unsplash
Hur kan vi egentligen veta någonting? Det har nog varit den mest centrala frågan inom epistemologin sedan Platon. En av de största debatterna handlar om huruvida kunskap är ett normativt begrepp eller inte. Balder Ask Zaar ger här en överblick av debatten och sina skäl för varför kunskapsbegreppet i slutänden inte är normativt.
Balder Ask Zaar
Faltonia Betitia Proba, född i Rom omkring år 320, betraktas i dag som den första kristna kvinnliga poeten. Sigrid Schottenius Cullhed berättar om Probas liv och gärning – och om hur hon under senantiken förde samman kristendomen och den romerska traditionen.
Sigrid Schottenius Cullhed
Foto: National Cancer Institute/Unsplash
I sitt forskningsprojekt undersöker Ellen Svensson frågor kring AI-paternalism inom sjukvården. Hur påverkar AI relationen mellan läkare och patient? Och vilka risker medför AI-baserade beslut för patienter?
Ellen Svensson
Foto: Stefano Zocca/Unsplash
Antikens filosofer hade en föreställningsvärld som skilde sig fundamentalt från vår. I vår läsning av dem bär vi med oss våra egna idéer till deras texter, vilket kan påverka vår förståelse. Idéhistorikern Anton Svanqvist reflekterar över problemet med att försöka förstå över tid och rum.
Anton Svanqvist
Foto: Patrick Tomasso/Unsplash
Ingenting finns bevarat av de texter som våra stora grekiska tänkare skrev. Det enda vi har tillgång till är kopior av kopior. Vad betyder det för hur vi läser antika filosofer? Hur långt från deras tankar står vi egentligen? Henrik Lagerlund reflekterar kring några av svårigheterna med att förstå antikens filosofi.
Henrik Lagerlund
Foto: Aarón Blanco Tejedor/Unsplash
Martin Heidegger beskrev ångesten som en spricka i vardagens blick. Hanna Tillberg har i sin litteraturvetenskapliga forskning tagit vara på Heideggers ångestteori. Här berättar hon hur.
Hanna Tillberg
Den antika tanken hade närhet till en levande praktik. Antikens filosofer riktade blicken mot hur makten utövades, vad för slags människor som hade makt och hur deras karaktärer påverkar styret. Sådana tankar tappar aldrig sin aktualitet, menar Hans Ruin.
Hans Ruin
Foto: Mia Swerbs/Unsplash
De flesta är överens om att människor behöver tvingande institutioner som upprätthåller ordningen i samhället. Tänk om de har fel. Kanske är det enda rättfärdiga styrelseskicket inget styrelseskick alls. Andrés G. Garcia skriver om anarkismens filosofi.
Andrés G. Garcia